با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
مردم نسبت به برند دیجی‌کالا چه حسی دارند؟
عکس : حمید محمدی و سعید محمدی موسسان دیجی کالا

آی‌تی‌ایران دیجی‌کالا ، با همکاری مرکز افکار سنجی دانشجوایان ایران (ایسپا) پژوهشی انجام داده و نگرش و احساس مردم نسبت به این برند را بررسی کرده است. طبق این پژوهش که تقریبا بیش از ۳ هزار نفر در آن شرکت داشته‌اند ۶۲.۷ درصد دیجی‌کالا را نامی معتبر و خوشنام می‌دانند و از سوی دیگر از این میان ۷۸.۲ درصد احساس خوبی نسبت به خرید از دیجی‌کالا داشته‌اند. همچنین در این پژوهش ۶۱.۲ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که احساس خوبی نسبت به شنیدن نام دیجی‌کالا دارند.

اما این پژوهش چگونه انجام شده است. به گفته دیجی‌کالا نمونه‌گیری برای معرف بودن نمونه در سطح ایران طراحی و اجرا شده است. حجم نمونه ۳ هزار ۵۵۹ نفر بوده‌اند که ۵۰.۴ درصد آنها را مردان و ۴۹.۶ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین بیشترین حجم نمونه در استان تهران برابر ۷۰۸ نفر و کمترین آن در گلستان و ۴۵ نفر بوده است. طبق این پژوهش ۵۱.۲ درصد افراد نمونه از مرکز استان‌ها و ۴۸.۸ درصد نیز از یک شهر دیگر در هر استان بوده‌اند. 

گستره سنی پاسخ‌دهندگان بین ۱۵ تا ۹۰ سال با میانگین ۳۷.۷ سال است. میانگین تحصیلات هم در سطح دیپلم و پیش‌دانشگاهی است. 

براساس این پژوهش شاغلان (۴۱.۵ درصد) و خانه‌دارها (۳۰.۲ درصد) بزرگترین‌ گروه‌ها از نظر وضعیت اشتغال در نمونه هستند. ۱۷.۲ درصد شاغل بخش دولتی و ۸۲.۸ درصد در بخش خصوصی شاغل بوده‌اند. همچنین میانگین هزینه خانوار پاسخ‌دهندگان در ماه برابر ۹.۸۵ میلیون تومان بوده است. بیشترین فراوانی ذکر شده برای هزینه خانوار ۱۰ میلیون تومان است.

آیا دیجی‌کالا خوشنام و دوست داشتنی است؟

در این پژوهش از ۳ هزار و ۵۵۹ شرکت‌کننده پرسیده شده که «آیا پیش از این نام فروشگاه دیجی‌کالا را شنیده‌ بودید؟» که ۸۱.۱ درصد پاسخ مثبت داده‌اند.

از افرادی که گفته‌اند نام دیجی کالا را قبل از اجرای این پرسش‌نامه هم شنیده‌اند، پرسیده شده که «کدام گزینه را درباره اعتبار نام تجاری دیجی‌کالا درست میدانند؟» که پاسخ آنها جالب بوده است:‌ ۶۲.۷ درصد دیجی‌کالا را نامی معتبر و خوشنام می‌دانند و ۳۱.۹ درصد اعتبار نام تجاری دیجی‌کالا را معمولی توصیف کرده‌اند و ۵.۴ درصد هم برند دیجی‌کالا را نامعتبر دانسته‌اند.

در ادامه از افرادی که از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند پرسیده شده که «به طور کلی، تجربه خرید از دیجی‌کالا برایشان چه حسی داشته است؟ » ۷۸.۲ درصد احساس خود به خرید از دیجی‌کالا را خوب بیان کرده‌اند و ۱۷ درصد حس خرید معمولی از دیجی‌کالا داشته‌اند و در این میان هم ۴.۸ درصد احساس بدی نسبت به خرید خود از دیجی‌کالا داشته‌اند.

در سوال دیگری از شرکت‌کنندگان در پژوهش پرسیده شده که «به طور کلی با شنیدن نام دیجی‌کالا چه احساسی نسبت به این شرکت پیدا می‌کنند؟» از ۳ هزار و ۵۵۹ نفر پاسخ‌دهنده ۶۱.۲ درصد اعلام کرده‌اند که حس خوب و خیلی خوب نسبت به شنیدن نام دیجی‌کالا دارند و ۳۳ درصد هم اعلام کرده‌اند که نسبت به نام دیجی‌کالا بی‌احساس هستند و در این بین ۵.۸ درصد گفته‌اند که حس بد و خیلی بد نسبت به شنیدن نام دیجی‌کالا دارند.

کاربران دیجی‌کالا را با چه ویژگی می‌شناسند

در بخش دیگری از این پژوهش دیجی‌کالا از کاربرانی که به پرسش‌ها پاسخ داده‌اند و تجربه خرید از دیجی‌کالا را داشته‌اند خواسته است که این شرکت را در ۱۹ ویژگی ارزیابی کنند و به این ارزیابی نمره دهند.

براساس این ارزیابی، ۷۸.۲ درصد نمره به دیجی‌کالا به خاطر ارائه محصولات متنوع بوده است. ۷۶.۶ درصد نمره‌ها به خاطر ویژگی احترام به مشتری بوده و ۷۶ درصد هم به این ویژگی دیجی‌کالا نمرده داده‌اند که بسته‌بندی‌های آن موقع ارسال کالا با کیفیت است.

اما کمترین نمره‌ها به ویژگی منصفانه بودن قیمت‌ها با ۶۳.۶ درصد، تخفیف‌های مناسب در قیمت‌هابا ۶۴.۸ درصد و عرضه کالاهای برند با ۶۵.۲ درصد رسیده‌است.

بررسی رفتار پیک‌های ارسال کالا و عملکرد مرکز تماس

دیجی‌کالا در بخشی از این پژوهش رفتار پیک‌های ارسال مرسولات خود را نیز مورد ارزیابی قرار داده است. براساس آنچه دیجی‌کالا ادعا می‌کند، پیک‌های این شرکت، آخرین نقطه خدمت به مشتری هستند. بنابراین از کسانی که تجربه خرید از دیجی‌کالا را داشته‌اند، پرسیده شده که «دیجیکالا برای تحویل کالای مشتریان، از پیک‌های موتورسوار یا خودروهای حمل بار استفاده می‌کند. نحوه برخورد و ارتباط این تحویل‌دهندگان کالاها با خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»

طبق تحلیل پاسخ‌های کاربران به این سوال ۸۵.۹ درصد رفتار پیک‌های دیجی‌کالا را خوب ارزیابی می‌کنند و ۱۱.۱ درصد کیفیت رفتار آنها را معمولی می‌دانند و در نهایت ۳ درصد کیفیت رفتار این پیک‌ها را بد ارزیابی کرده‌اند.

همچنین دیجی‌کالا عملکرد مرکز تماس خود را نیز در این پژوهش مورد ارزیابی پاسخ‌دهندگان قرار داده است. به همین خاطر از افرادی که تجربه خرید از دیجی‌کالا را داشته‌اند پرسیده شده که «آیا تاکنون برای پرسیدن سوالی یا طرح شکایتی با مرکز تماس یا واحد شکایات دیجی‌کالا تماس گرفته‌اند؟» ۱۶.۴ درصد آنها گفته‌اند برای پرسیدن سوال  یا طرح شکایت، با مرکز تماس دیجی‌کالا ارتباط گرفته‌اند. طبق همین آمار دیجی‌کالا نتیجه گرفته‌است که ۸۳.۶ درصد سفارش‌ها نیاز به هیچ سوال یا طرح شکایتی از طرف مشتری نداشته است. 

همچنین در ادامه بررسی بخش عملکرد مرکز تماس این سوال نیز پرسیده شده که «برخورد کارکنان واحد پاسخگویی چگونه بوده است؟» که ۷۷.۵ درصد پاسخ‌دهندگان به این سوال گزینه‌های خوب و خیلی خوب را انتخاب کرده‌اند. از سوی دیگر در این بخش این سوال نیز پرسیده شده که «آیا به شکایت‌تتان رسیدگی و مشکل‌تان حل شده؟» که ۷۸.۳ درصد پاسخ مثبت داده‌اند. 

در ادامه این پژوهش مشخص شده که تنها نیمی از کاربران دیجی‌کالا این پلتفرم را به عنوان یک مارکت‌پلیس می‌شناسند. براساس داده‌های ارائه شده بیش از نیمی (۵۱ درصد) از افرادی که قبلا نام دیجی‌کالا را شنیده‌اند، می‌دانند که دیجی‌کالا یک مارکت‌پلیس است و هرکسی کالایی برای فروش داشته باشد، با رعایت مقرراتی، می‌تواند کالایش را از طریق دیجی‌کالا بفروشد.

محبوب‌ترین برند کارفرمایی

دیجی‌کالا در پایان این پژوهش از فرصت استفاده کرده و به داده‌های به دست آمده از سوی ایران تلنت در گزارش برند محبوب کارفرمایی نیز اشاره کرده است. طبق این گزارش دیجی‌کالا برای دومین سال، به عنوان اولین برند محبوب کارفرمایی، در سال ۱۴۰۱ معرفی شده است. این گزارش براساس نتایج نظرسنجی از ۲۲ هزار نفر از کارجویان انجام شده و از آنها خواسته شده از میان ۷ هزار ۶۵۷ شرکت که برند کارفرمایی معروفی دارند، سه شرکتی که علاقه دارند در آن کار کنند را انتخاب کننند. براساس این گزارش میزان حقوق دریافتی، فرصت ارتقای شغلی و امنیت شغلی از مهم‌ترین دلایل برای انتخاب این برندها بوده است. 

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین