با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
رفع خطای کد صفر دستگاه کارتخوان | رمز ترمینال مسدود می‌باشد!
عکس : رفع خطای کد صفر دستگاه کارتخوان - رمز ترمینال مسدود می‌باشد!

حل مشکل رمز ترمینال مسدود ، جزو مهم ترین دغدغه های این روزهای پذیرنده های کارتخوان ها می باشد که پرداختن به این مهم از پیش نیازهای مهارت کار با انواع دستگاه های پوز است.

بی شک کارتخوان با توجه انجام انواع تراکنشات مختلف مانند پرداخت قبوض، فروش محصولات و دریافت هزینه به صورت امن و آنی و صدها عملیات دیگر کار همگی ما را بسیار راحت کرده و وقت و انرژی و همچنین هزینه های ما را بسیار کاهش داده است.

اگر مخاطب ثابت مجموعه سیم پرداز باشید حتما با سیستم کارکرد دستگاه پوزها آشنایی دارید؛ انواع خطاها مانند هر سیستم و دستگاه دیگری در کارتخوان نیز هم رخ می دهد. این خطاها به صورت اعداد و کد ها یا متون انگلیسی و گاها نیز به فارسی نمایش داده می شوند. ما در مقاله انواه خطاها و مشکلات کارتخوان بطور مفصل به همه خطاها اشاره نموده ایم؛ برای آشنایی کامل که از پیش نیازهای ضروری آشنایی  کار با کارتخوان است این مقاله را از دست ندهید!

موضوع مورد بحث این مقاله از تیم سام پرداز، خطای کد صفر یا همان  مسدود شدن رمز ترمینال کارتخوان می باشد؛ اما نخست باید با مفهوم رمز ترمینال (کد پایانه یا همان کد صفر) آشنا شوید.

کد پذیرنده (Merchant) چیست؟

کد پذیرنده، کدی منحصر به فرد است که به شما اجازه می دهد تا بتوانید پرداخت های اعتباری را دریافت کنید. این کد توسط بانک صادر می شود و شما می توانید آن را درخواست کنید. در واقع، کد پذیرنده شناسه شما در شبکه پرداخت است.

کد پایانه (Terminal) چیست؟

کد پایانه، شناسه دستگاه کارتخوان شماست. این کد به دستگاه شما اختصاص داده می شود و برای پردازش پرداخت ها استفاده می شود. با داشتن این کد، شما می توانید از طریق دستگاه کارتخوان خود، پرداخت های مشتریان را دریافت کنید.

درک کد پذیرنده و کد پایانه، بسیار مهم است؛ زیرا اگر شخصی به هر دلیلی به دستگاه شما دسترسی پیدا کند، می تواند با استفاده از این کدها، پول شما را بدون اجازه شما به دست آورد. در نتیجه، بهتر است همیشه این کدها را به امنیت توجه داشته باشید و در محیطی امن نگهداری کنید.

کد پذیرنده دستگاه کارتخوان را چگونه به دست می آید؟

کد پذیرنده دستگاه کارتخوان را می توانید از مرکز خدمات پشتیبانی پذیرنده خود یا بانک صادر کننده کارت دریافت کنید. همچنین معمولاً در مستندات دستگاه کارتخوان نیز این کد درج شده است. در صورت عدم دریافت کد پذیرنده، با بانک صادر کننده کارت یا مرکز خدمات پشتیبانی پذیرنده خود تماس بگیرید تا کد را دریافت کنید. بعد از دریافت کد پذیرنده، آن را در دستگاه کارتخوان خود وارد کرده و به راحتی می توانید تراکنش های خود را انجام دهید. در هر صورت، بهتر است همیشه با مراجع صالح و معتبر تماس بگیرید تا از امنیت و اعتبار کد پذیرنده و دستگاه کارتخوان خود اطمینان حاصل کنید.

اهمیت کد پایانه و حل مشکل رمز ترمینال مسدود کارتخوان

رمز ترمینال یکی از اصلی‌ترین موارد افزایش امنیت در سیستم‌های کارتخوان می باشد. با وجود رمز ترمینال ، کاربرانی که به سیستم شما دسترسی دارند، تنها با وارد کردن رمز عبور صحیح می‌توانند وارد محیط ترمینال شوند و از امکانات سیستم استفاده کنند.

دلایل مسدود شدن رمز ترمینال چیست؟

1. فراموشی رمز عبور

اولین دلیل مسدود شدن رمز ترمینال فراموش کردن پسورد یا همان رمز پذیرنده کارتخوان است؛ این خطا به منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یا سیستم استفاده می‌شود. در صورتی که شما رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، باید به مدیریت سیستم یا پشتیبانی مربوطه مراجعه کنید تا بتوانید دوباره دسترسی خود را به سیستم بازیابی کنید.

2. تعداد بیش از حد تلاش‌های ناموفق و ورود غیر مجاز

به طور کلی، تعداد مجاز بارهای ورود ناموفق به سیستم توسط مدیریت سیستم تعیین می‌شود و هرگاه تعداد بارهای ورود ناموفق و یا ورود غیر مجاز به سیستم بیش از حد مجاز شود، کارتخوان خطای کد صفر را نمایش می‌دهد و دسترسی به سیستم را به شما اجازه نمی‌دهد.

راه حل‌های مختلف برای حل مشکل رمز ترمینال مسدود شده

در بسیاری از موارد، مشکلات مربوط به رمز ترمینال مسدود شده، ممکن است باعث تأخیر در تراکنش‌های پرداختی شود و در نهایت به صاحب کسب و کار آسیب بزند. در اینجا، به بررسی راه‌حل‌های مختلفی برای حل مشکل رمز ترمینال مسدود شده می‌پردازیم.

مراحل به دست آوردن رمز صحیح ترمینال

  • ورود به منوی فروشنده دستگاه پوز
  • بررسی و پیدا کردن کد پایانه در قسمت تاریخ گزارشات روزانه
  • یادداشت رمز ترمینال
  • بررسی رسید تراکنشات در برخی کارتخوان ها

با توجه به مراحل خلاصه شده بالا، اگر می خواهید مشکل مسدود شدن رمز ترمینال برای کارتخوان شما اتفاق نیفتد، بلافاصله وارد قسمت منوی فروشنده کارتخوان گشته و با چک کردن تاریخ گزارشات روزانه تراکنش های دستگاه، رمز صحیح ترمینال را فهمیده و یادداشت کنید. البته سه رمز پیش فرض پایانه که شامل 1111، 0000 و 1234 هستند، وجود دارد که تفاوت آن ها وابسته به تفاوت شرکت های ارائه دهنده ( انواع شرکت‌های PSP ) می باشد. خبر خوب این است که این کد ها را می توانید عوض نمایید! می گویید چگونه؟ با وارد شدن به قسمت منوی فروشنده پوز خود!

البته در برخی از انواع کارتخوان ها کد پایانه در رسیدها چاپ می گردد که باید رسیدها را نیز بررسی نمایید.

مراحل بازیابی رمز ترمینال کارتخوان:

  • ورود به منوی فروشنده کارتخوان
  • انتخاب کد یکبار مصرف برای بازیابی
  • ورود کد یک بار مصرف
  • ورود به منوی فروشنده
  • ورود به قسمت ترمینال
  • بازیابی رمز ترمینال

توصیه بالا مربوط به زمان پیشگیری از مشکل مسدود شدن رمز ترمینال می باشد اما اگر با این مشکل مواجه گشتید، دوباره به منوی فروشنده وارد شوید؛ در قدم بعدی گزینه کد یکبار مصرف را انتخاب کرده و آن را وارد کنید تا قفل کارتخوانتان برای شما باز شود. سپس می توانید رمز ترمینال را بازیابی نمایید.

چگونه از مسدود شدن رمز ترمینال پیشگیری کنم؟

همچنین باید از تعداد دفعات محدودی استفاده کنید که می توانید رمز را اشتباه وارد کنید. بهتر است هر بار که رمز خود را وارد می کنید، به دقت و با دقت انجام دهید.

*مشکلاتی که ممکن است هنگام بازیابی و حل مشکل رمز ترمینال مسدود کارتخوان برای شما پیش بیاید:

  • مشکل اشتباه در ورود کد یک بار مصرف
  • مشکل عدم دسترسی به منوی فروشنده
  • مشکل عدم دسترسی به قسمت ترمینال

سایر روش های بازیابی رمز ترمینال

اگر به هر دلیلی نمی توانید با دو روش بالا رمز ترمینال خود را بازیابی کنید، این قسمت برای شماست!

منوی برخی دستگاه های پوز مانند کارتخوان های سیار وریفون با منوی سایر کارتخوان ها متفاوت است؛ در اینصورت با این روش عمل کنید:

1. به قسمت منوی دستگاه رفته و گزینه پیکر بندی بانکی ( همان دو عدد آخر سریال واقع در پشت دستگاه  و دو رقم آخر تاریخ رو و دو عدد ساعت پوز) را وارد کنید.

2. در آخرین گام نیز بازیابی رمز فروشگاه را بزنید.

اگر از ترمینال کارتخوان برای انجام تراکنش های مالی خود استفاده می کنید، ممکن است با مشکلی مانند مسدود شدن رمز ترمینال کارتخوان روبرو شوید. این مشکل می تواند باعث محدودیت در انجام تراکنش ها و همچنین برای شما مشکلات مالی بوجود آورد.

امیدواریم راه حل های ما برای شما مفید واقع گردند؛ اگر مشکلی در این خطا یا سایر خطاهای کارتخوان برایتان پیش آمد می توانید از تیم پشتیبانی سام پرداز نیز یاری بگیرید.

سوالات متداول

۱. چگونه می‌توانم رمز ترمینال کارتخوان را بازیابی کنم؟

در صورت بروز مشکل مسدود شدن رمز ترمینال کارتخوان برای بازیابی، شما باید با بانک یا شرکت ارائه‌ دهنده کارتخوان تماس بگیرید و درخواست بازیابی رمز را ارسال کنید. همچنین در برخی موارد، می‌توانید با استفاده از سرویس‌های آنلاین این کار را انجام دهید.

۲. چگونه می‌توانم رمز ترمینال کارتخوان را تغییر داده و جایگزین کنم؟

برای تغییر رمز ترمینال کارتخوان، شما باید به منوی تنظیمات دستگاه دسترسی پیدا کنید و روی گزینه تغییر رمز کلیک کنید. سپس رمز قبلی را وارد کنید و رمز جدید را وارد کنید و آن را تأیید کنید.

راهنمای استعلام دستگاه پوز با کد ملی در سامانه های مالیاتی

منبع : سام پرداز

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین