«آکیو تویودا»، مدیرعامل شرکت تویوتا، از سمت خود کنار میرود. آقای تویودا که 66 سال دارد، نوه بنیانگذار کمپانی، یعنی «ساکیچی تویودا» بوده و از سال 2009 صندلی مدیریت تویوتا در اختیار اوست. پس از آقای تویودا، «کوجی ساتو» بر این صندلی تکیه میزند. آقای ساتو درحالحاضر مدیر ارشد برندینگ تویوتا است و در کنار این سمت ریاست دو برند لکسوس و گازو ریسینگ را نیز در اختیار دارد. پیشبینی میشود که با این تغییر مدیریتی، روند تحول تویوتا بهسمت تولید خودروهای دوستدار محیطزیست سرعت بیشتری به خود بگیرد.
تویوتا با مدیریت آکیو تویودا قلههای بزرگی را فتح کرده است که دستیابی به عنوان بزرگترین خودروساز دنیا، یکی از مهمترین آنها محسوب میشود. این شرکت در دوران مدیریت آقای تویودا با چالشها و مشکلات بزرگی نیز دستوپنجه نرم کرده است. ازجمله این موارد میتوانیم به صدور فراخوانهای گسترده و افت تولید بهخاطر اختلال در زنجیره تأمین تراشه اشاره کنیم.
بزرگترین انتقاد از آقای تویودا برای مدیریت شرکت تویوتا
حضور بسیار کمرنگ در بازار خودروهای برقی، بزرگترین انتقادی است که کارشناسان نسبت به تویوتا مطرح میکنند. این کمپانی با آنکه جزو پیشگامان خودروهای هیبریدی است، ولی در عرصه خودروهای برقی دستبهعصا حرکت میکند و اکنون فاصله نسبتاً زیادی با رقبای خود دارد. یکی از دلایل اصلی این عقبافتادگی، اعتقادات ناهمسوی آقای تویودا با روند حاکم بر صنعت خودرو است.
همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، مدیرعامل تویوتا نسبت به آینده خودروهای برقی و موفقیت آنها و همچنین بیکاری گسترده تردیدهایی دارد. وی معتقد است خودروسازان نباید فقط روی پیشرانههای الکتریکی سرمایهگذاری کنند، بلکه باید تمامی گزینههای موجود را در نظر بگیرند. از سوی دیگر آقای تویودا باور دارد مشتریان باید دارای حق انتخاب باشند و بتوانند از بین مدلهای هیبریدی، هیدروژنی و برقی، خودروی دلخواه را انتخاب کنند.
آقای تویودا در رابطه با تصمیمش برای ترک صندلی مدیریت، اعلام کرده است این بهترین کاری بود که میشد برای پوستاندازی و تحول تویوتا انجام داد. او تأکید کرده است که مدیرعامل جدید از حمایتهای او برخوردار خواهد بود. آقای تویودا 13 سال مدیریت خود در تویوتا را دورانی پرچالش توصیف میکند؛ آنقدر پرچالش که هر روز آن را تلاش برای بقا میداند!