با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
مشخصات فنی پارس خودرو DL5
عکس : پارس خودرو DL5

طی روزهای نخستین تیرماه 1402، پارس خودرو از محصول جدید خود، یعنی زوتی DL5 رونمایی کرد. البته این خودرو با نام پارس خودرو DL5 و نشان این شرکت به بازار عرضه خواهد شد. همچنین سایپا تصمیم دارد تا در آینده این محصول را فیس‌لیفت کند. عرضه این خودرو به بازار، حرکت جدیدی از سایپا است که این شرکت را وارد مرحله متفاوتی از رقابت خواهد کرد.

ورود سایپا به بازی کراس‌اوورها

کراس‌اوورها ازجمله جذاب‌ترین خودروهای بازار ایران و جهان درحال‌حاضر هستند. طی دهه گذشته، تنوع کراس‌اوورها به‌شدت در بازار ایران افزایش یافته است. اکثر خودروهای این بخش چینی هستند و توسط خودروسازان خصوصی به تولید می‌رسند. بااین‌حال ایران‌خودرو نیز از میانه دهه 1390 وارد این بازار شد که حاصل آن عرضه چند مدل کراس‌اوور برند هایما بود.

در سوی دیگر، سایپا حضوری در بخش کراس‌اوورها نداشت. تنها تجربه این شرکت به عرضه محدود برلیانس V5 در فاصله سال‌های 1393 تا 1394 محدود می‌شود. بااین‌حال سایپا تصمیم گرفته است تا طی دهه 1400، تغییراتی را در روند کاری خود اجرا کند. یکی از این تغییرات، مونتاژ کراس‌اوور پارس خودرو DL5 است؛ بنابراین این شرکت وارد رقابت با سایر خودروسازان در حوزه ساخت کراس‌اوور خواهد شد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری پارس خودرو DL5 تا حدودی قدیمی است که علت آن به آغاز فرایند تولید این خودرو بازمی‌گردد. چراغ‌های روشنایی اصلی این خودرو همچنان سرجای خود قرار دارند و در قسمت‌های جانبی سپرها نیز مه‌شکن‌ها قرار گرفته‌اند. جلوپنجره این خودرو نیز به شکل یک شش‌ضلعی است که مشابه آن را در دیگر خودروهای برند زوتی مشاهده کرده‌ایم.

نمای جانبی زوتی DL5 برخلاف کراس‌اوورهای کوچک دیگر، ساده نیست و یک خط منحنی را می‌توان در این بخش مشاهده کرد. این خط باعث شده است که در عقب خودرو اندکی به‌سمت بالا متمایل شود. این خط در نمای عقب نیز ادامه یافته است و چراغ‌های روشنایی زیر آن قرار گرفته‌اند. درمجموع می‌توان گفت سبک طراحی پارس خودرو DL5 زیباست و قطعات مختلف آن با یکدیگر هماهنگ هستند.

کابین زوتی DL5 نیز همانند ظاهر خارجی آن از الگوهای طراحی چند سال قبل پیروی می‌کند. البته این کابین زیبا است و خطوط طراحی به‌کاررفته در آن با ظاهر خارجی خودرو هماهنگ هستند. تعدد دکمه‌های فیزیکی نیز به راننده در برقراری ارتباط با سیستم‌های مختلف کمک خواهد کرد. نسخه به‌نمایش‌درآمده توسط پارس خودرو تریم دو رنگ مشکی و مارون داشتند که استفاده از آن در یک کراس‌اوور کوچک مطلوب خواهد بود. همچنین به‌نظر می‌رسد مواد به‌کاررفته در ساخت کابین پارس خودرو DL5 کیفیت مطلوبی داشته باشند.

مشخصات فنی پارس خودرو DL5

پارس خودرو DL5 درحقیقت زوتی T300‌ است و از همان مشخصات فنی بهره می‌برد. البته این خودرو در سایر بازارها با موتور تنفس طبیعی عرضه می‌شود که در ایران این پیشرانه به توربوشارژر مجهز شده است. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر با مبدأ میتسوبیشی قرار دارد که حداکثر 144 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. وظیفه انتقال قدرت در پارس خودرو DL5 نیز بر عهده گیربکس اتوماتیک CVT‌ است. همان‌طور که انتظار داریم، این خودرو قابلیت آفرود ندارد و یک کراس‌اوور شهری تک‌دیفرانسیل است.

وزن خالص زوتی T300 حدود 1.4 تن است که با توجه به مشخصات فنی، می‌توان انتظار ثبت شتاب رضایت‌بخش را از این خودرو داشت. اطلاعات فنی این خودرو در قالب جدول زیر قابل مشاهده است:

جدول مشخصات فنی پارس خودرو DL5

خودروپارس خودرو DL5 (زوتی T300)
موتور1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر
حداکثر قدرت144 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور215 نیوتن‌متر
گیربکساتوماتیک CVT
ابعاد4405×1830×1640 میلی‌متر
فاصله محوری2610 میلی‌متر
وزن خالص1395 کیلوگرم
حجم باک48 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 5
سیستم تعلیقجلو مک‌فرسون، عقب میله پیچشی
سیستم ترمزچهار چرخ دیسکی

امکانات و آپشن‌های زوتی DL5

پارس خودرو DL5 یک کراس‌اوور مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود، اما از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح مطلوبی قرار دارد. این خودرو به دو کیسه هوا، سیستم‌‌های ترمز ABS‌ و EBD، سیستم کنترل پایداری و ترمز اضطراری مجهز است.

در بخش تجهیزات رفاهی نیز این امکانات را شاهد هستیم: سیستم ورود و استارت بدون کلید، فرمان برقی، تریم چرمی کابین، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم چندرسانه‌ای به‌همراه نمایشگر 8 اینچی و آینه‌های جانبی تاشوی برقی به‌همراه گرمکن.

قیمت و رقبای پارس خودرو DL5

بنابر شنیده‌ها، قیمت زوتی DL5 در حدود یک میلیارد تومان تعیین خواهد بود؛ بنابراین کراس‌اوور جدید سایپا به رقیب جدی تیگارد X35 و همچنین ام‌وی‌ام X55‌ پرو تبدیل خواهد شد. درصورتی‌که سایپا بتواند داخلی‌سازی پارس خودرو DL5 را افزایش دهد، قیمت تمام‌شده این کراس‌اوور کاهش خواهد یافت. درنتیجه مشتریان این کراس‌اوور را به‌عنوان گزینه بهتری برای خرید خواهند دید.

بنابر اعلام مدیرعامل سایپا، این خودرو ابتدا به‌صورت وارداتی عرضه خواهد شد. سپس مونتاژ آن در قالب فرایندهای SKD و CKD آغاز می‌شود تا به داخلی‌سازی 50 درصدی برسد. بنابراین سایپا به‌راحتی می‌تواند نقش یک برنده را در بازار کراس‌اوورهای شهری ایفا کند؛ به شرط آنکه از فرصت پیش‌آمده حداکثر بهره را ببرد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین