با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
هفت توصیه برای حفظ سلامتی در زمستان
عکس : حفظ سلامتی در زمستان
.


زمستان از راه می‌رسد و روزها سردتر و کوتاه‌تر می‌شوند. با نزدیک شدن به آغاز سال نو میلادی، فرصت تصمیم گرفتن برای کارهایی که قرار است از سال بعد انجام دهیم هم کم‌کم به پایان می‌رسد. بنابراین شاید این فرصت خوبی باشد تا بر سالم ماندن در زمستان تمرکز کنیم.



واشنگتن‌پست به سراغ کارشناسان و متخصصان رفته است تا نکات مهم برای سالم و سلامت ماندن در زمستان را جمع‌آوری کند. این روش‌ها از انتخاب یک چرب‌کننده برای لب‌ تا یوگا در برف را در برمی‌گیرند.


۱ــ با لب‌ها مهربان باشید

لب‌ها در زمستان خشک می‌شوند. آن‌ها نازک‌ترین پوست را بدن دارند و برای نرم ماندن به صورت طبیعی غدد چربی کمی دارند.

چرب‌کننده (بالم) لب می‌تواند خشکی لب‌ها را برطرف کند؛ البته باید در استفاده از آن‌ها احتیاط کرد. زیرا برخی از این محصولات حاوی موادی مانند اسید سالیسیلک‌اند که لب‌‌ها را خشک‌تر می‌کنند و چرخه معیوبی به وجود می‌آورند.


برای رفع خشکی لب‌ها از محصولات مشتق از نفت (حتی وازلین خوب قدیمی) استفاده کنید.

سروناز زند، متخصص پوست در کالیفرنیا، می‌‌گوید: «برای کسانی که از محصولات نفتی اجتناب می‌کنند، موم زنبور عسل را پیشنهاد می‌کنم.» او می‌افزاید که اگرچه استفاده از چرب‌کننده لب با ضدآفتاب در تابستان انتخابی هوشمندانه است، امکان دارد در فصل زمستان لب‌های حساس‌تر را تحریک کند.

او پیشنهاد می‌کند در زمستان روزی دوبار از چرب‌کننده لب استفاده شود و در صورت ترک‌خوردگی شدید لب‌ها هم از پمادهای حاوی هیدروکورتیزون که بدون نسخه در دسترس‌اند، کمک گرفته شود.

۲ــ دورهمی‌های دوستانه کوچک ترتیب دهید

ویروس کرونایی که همچنان در گردش است و کارهای تلنبار‌شده پایان سال ممکن است بهانه‌های خوبی برای کنج عزلت گزیدن باشند؛ اما به نفع مغز و قلبتان است که با آن مقابله کنید.


اگر از ویروس گریزان‌اید، به پارکی که امکان برپا کردن آتشی کوچکی در آن وجود دارد بروید و عصر جمعه/یکشنبه‌ را آنجا سپری کنید. اما اگر بلندهمت‌ترید، یک نشست کتابخوانی کوچک راه‌ بیندازید تا دورهمی‌های منظمی داشته باشید. حتی می‌توانید به دوستانتان پیشنهاد دهید چه خوراکی‌ها و وسایلی با خود بیاورند. مخصوصا آن دسته از دوستانتان را که ممکن است دچار افسردگی فصلی باشند، فراموش نکنید. به‌ویژه اگر نوجوان‌اند.


این قبیل نوع‌دوستی‌ها نه‌تنها شما را در مسیر اهدافتان هدایت می‌کنند، بلکه در شادی و سلامتی شما هم نقش دارد. حتی کارهایی بسیار کوچک مثل یک تماس یا پیام احوالپرسی هم می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد.


۳ــ یوگا در برف (اسنوگا) را امتحان کنید

 یوگا در برف شاید برای همه مناسب نباشد اما برای افزایش تحرک و فعالیت بدنی در زمستان روش خوبی است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد افراد در تابستان فعالیت بدنی بیشتری دارند اما در زمستان این فعالیت‌ها معمولا کمتر می‌شود؛ در حالی که بدن و حس‌وحال ما در هر فصلی از سال، از هوای تازه و ورزش سود می‌برد؛ خواه پیاده‌روی در هوای زمستانی باشد یا یوگا در برف.


از طرفداران یوگا در برف می‌توان به گوئینت پالترو، بازیگر مشهور هالیوود، اشاره کرد. برای این نوع یوگا بهتر است سراغ مربی بروید، اما در هر صورت، ابتدا حتما در خانه با حرکات کششی بدنتان را گرم کنید و سپس با انتخاب پوشش مناسب فصل، در برف یوگا کنید.

۴. به نظافت حیوان‌ خانگی‌تان برسید 

حیوانات خانگی پشمالو گردوغبار محیط را به‌راحتی جذب می‌کنند و در زمستان هم گل و برف را با خود به داخل خانه می‌آورند. دامپزشکان توصیه می‌کنند سگتان را حداقل یک بار در ماه بشویید و حتما جلو ورودی خانه حوله‌ای ضخیم بیندازید و قبل از ورود به خانه پنجه‌هایش را با آن تمیز کنید.


بهتر است از مواردی که گردوغبار را وارد خانه می‌کند، فهرستی تهیه کنید تا بتوانید مانع ورود آن‌ها شوید و از خطر ابتلا به آلرژی و آسم در امان بمانید.

با شستن هفته‌ای یک‌بار ملحفه‌ها، پتوها و روبالشی‌ها با آب داغ، آن‌ها را از کنه‌های گرد‌وغبار‌(هیره‌ها/ نوعی بندپای میکروسکوپی) در امان نگه دارید.

۵ــ از نوشیدنی داغ زمستانی با ذهن‌آگاهی لذت ببرید

اگر می‌خواهید استراحت کنید، پیشنهاد ما آرامش و تمرکز با یک لیوان شکلات داغ است.


شاید انجام دادن خیلی از کارها در زمستان دشوار باشد، اما می‌توان از ۲۰ دقیقه آرامش و تمرکز بر رایحه شکلات لذت برد. در حالی که شکلات داغ را بو می‌کنید، از بینی نفس عمیق بکشید و با خارج کردن هوا از دهان آن را خنک کنید. چای نعنافلفلی/پونه یا یک کاسه سوپ دلچسب نیز موثر است.


البته نوشیدن آب و آبرسانی بدن را فراموش نکنید. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که زنان روزانه هشت لیوان و مردان ۱۲ لیوان آب بنوشند.

۶ــ  میکروب‌ها را برانید؛ واکسن آنفلوانزا بزنید

شیوع آنفلوانزا از دسامبر تا فوریه به اوج می‌رسد. البته در کنار واکسن، به خاطر داشته باشید که شستن دست‌ها هم برای جلوگیری از سرایت این بیماری بسیار ضروری است. فقط حواستان باشد بعد از شستن دست‌ها از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. به گفته انجمن آکادمی پوست آمریکا، پوست‌های خشک و ترک‌خورده نفوذ میکروب‌ها به داخل بدن را تسهیل می‌کنند.

فراتر از این، به یاد داشته باشید تامین ویتامین دی موردنیاز بدن در زمستان بسیار حیاتی است؛ ویتامینی که پوست ما پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌سازد اما با توجه به کوتاه‌تر شدن روزها در این فصل و گذراندن زمان بیشتری در داخل خانه، میزان آن در زمستان کاهش می‌يابد. بنابراین در زمستان حتما غذاهای حاوی ویتامین دی مانند ماهی تن و سالمون مصرف کنید.


ویتامین دی نه تنها در استحکام استخوان‌ها بسیار موثر است، که در مبارزه با عفونت‌ها نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.


برای مصرف مکمل ویتامین دی حتما با پزشک‌ و متخصص مشورت کنید تا دست‌کم ۶۰۰ واحد از این ویتامین را در روز دریافت کنید.


۷ــ کفش مناسب به پا کنید

شما هم مانند پزشکان خطر زمین‌خوردن را جدی بگیرید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده هشدار می‌دهد: «هر سال میلیون‌ها فرد بالای ۶۵ سال زمین می‌خورند که این خطر در زمستان به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. از هر پنج مورد زمین‌خوردگی، یک مورد به شکستگی استخوان و آسیب سر منجر می‌شود.»


کارشناسان برای جلوگیری از سر خوردن، کفش‌هایی با زیره لاستیکی را پیشنهاد می‌کنند. کفش‌ها و چکمه‌هایی را انتخاب کنید که ضد‌آب‌اند و آستر گرم‌نگهدارنده دارند.

در روزهای برفی هم چکمه‌هایی بپوشید که زیره آن دندانه‌های مناسب برای راه رفتن در یخ و برف را داشته باشد. همچنین مطمئن شوید سایز کفشتان جوری است که می‌توانید جوراب ضخیم و زمستانی بپوشید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین