با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
فلاپی دیسک هنوز نمرده است؛ استفاده از یک فناوری 50 ساله در یک کشور پیشرفته!
عکس : فلاپی دیسک

حدود 50 سال از زمان معرفی و عرضه اولین فلاپی دیسک ‌ها می‌گذرد اما هنوز هم برخی ادارات یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از این رسانه ذخیره‌سازی کم‌ظرفیت استفاده می‌کنند. اکنون پس از گذشت نیم قرن دولت ژاپن تصمیم گرفته تا استفاده از دیسک‌های فلاپی را کنار بگذارد اما هنوز این رسانه ذخیره‌سازی در آمریکا از محبوبیت برخوردار است.

به گزارش سرویس اخبار کامپیوتر سایت شات ایکس و به نقل از شهر سخت افزار ظاهراً با اقدام جدید دولت ژاپن فلاپی دیسک‌ها به آرامگاه ابدی خود نزدیک می‌شوند. وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن هرگونه الزام استفاده از فلاپی دیسک را لغو کرده است. این در حالی است که حدود 1900 خدمت دولتی به این رسانه ذخیره‌ساز سنتی وابسته است.

استفاده از یک فناوری 50 ساله در ادارات ژاپن!

اولین فلاپی دیسک‌ها سال 1973 توسط IBM به بازار آمدند و اکنون پس از گذشت 50 سال هنوز تاریخ دقیقی برای پایان عمر این رسانه ذخیره‌سازی متصور نیست. این در حالی است که سونی به عنوان آخرین سازنده فلاپی دیسک از ده سال پیش تولید آن را متوقف کرده بود.

بر اساس ادعای tomshardware تجارت فلاپی دیسک در آمریکا نیز از رونق مناسبی برخوردار است و بسیاری از تجهیزات مانند دستگاه‌های مراقبت پزشکی به این دیسکت‌ها وابسته‌اند. انتظار می‌رود این صنعت نیز تا دو سال آینده در خاک ایالات متحده به کار خود پایان دهد.

کنار گذاشتن فلاپی دیسک‌ها به سهولت انتقال دیتا و عدم آسیب دیدن و گم شدن آن می‌انجامد. بعنوان مثال بنابر گزارش روزنامه Mainichi ژاپن در دسامبر 2021 پلیس توکیو دو فلاپی دیسک که اطلاعات 38 متقاضی مسکن در آن‌ها بوده را گم کرده است.

اتکای دولت ژاپن به تکنولوژی‌های منسوخ مانند مهرهای سنتی برای تایید مدارک یا استفاده از دستگاه‌های فکس در طول همگیری کووید-19 صدمات زیادی به این دولت وارد نموده است. همانطور که گفته شد سونی فلاپی دیسک‌های 3.5 اینچی خود را در سال 1983 معرفی نمود که می‌شود آن‌ها را محبوب‌ترین فلاپی دیسک‌ها با ظرفیت 1.44 مگابایت فضا برای ذخیره سازی دانست. این نمونه که بروزترین فلاپی دیسک محسوب می‌شود در سال 2011 توسط سونی توقف تولید گردید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین