دیجیکالا از بزرگترین و یکی از با ارزشترین کسبوکارهای اینترنتی کشور به شمار میآید. این شرکت سال ۱۳۸۵، با سرمایه صفر و ۷ نفر نیرو کار خود را شروع کرد. دیجیکالا در سال ۱۳۸۵ بدون هیچ سرمایه اولیهای توسط برادران محمدی که هر دو متولدین سال ۱۳۵۸ هستند، احداث شد.
نام و نام خانوادگی | حمید محمدی و سعید محمدی |
متولد | 1358 |
زادگاه | ابوذر تهران |
ملیت | ایرانی |
پیشه | موسسان دیجی کالا |
زندگینامه برادران محمدی
در این مقاله آکادمی بازار به تشریح زندگینامه برادران محمدی موسسان دیجی کالا میپردازد.
حمید محمدی، مدیرعامل دیجی کالا بیان کرد که بهجز خودش و برادرش، با کمک چند نیروی دیگر کار را شروع کردند که تعداد آنها به ۷ نفر میرسید. “با افرادی کار را آغاز کردیم که تخصص زیادی نداشتند. به دنبال بهترینها در هر حوزه نرفتیم، هرکسی که در اطراف خودمان میشناختیم را دعوت کردیم تا باهمدیگر کار را یاد بگیریم.”
با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه برادران محمدی همراه باشید.
ایده و شکل گیری دیجی کالا
حمید و سعید محمدی، موسسان دیجی کالا در سالهای ۱۳۸۴ هر دو مشغول عکاسی دیجیتالی بودند. پس از جستجو در اینترنت درمورد دوربینها، دوربین مد نظر خود را از بازار تهران خریداری کردند.
اما پس از طی چندین روز متوجه شدند، لنز بر روی دوربین دست دوم و تعمیری میباشد. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، که خیلی قابل اعتماد هم نبود، نخستین جرقه شکل گیری شرکت دیجی کالا بود.
وبسایت رسمی دیجیکالا در سال ۱۳۸۵
در سال ۱۳۸۵ موسسان دیجی کالا با هدف تمرکز بر محصولات در حوزه دیجیتال مثل موبایل، لپتاپ و دوربین به مسیر خود سرعت دادند و این در حالی است که در سال۱۳۸۶ فرآیند ارسال رایگان کالا در تهران را رقم زد.
نگاه دیجیکالا به محتوا در سال ۱۳۹۰ تغییر یافت و این شرکت تصمیم گرفت تا به ارائه ویدیوهای گوناگون مرتبط با آموزش و همچنین بررسی محصولات دیجیتال بپردازد. به همین شکل «دیجیکالا تیوی» بنا شد.
در سال ۱۳۹۱، از دیجیبن و نسخه جدید وبسایت رونمایی شد. برای نخستین بار، در همین سال فروش محصولات با تخفیفات شگفتانگیز نیز در دیجیکالا شروع شد.
اما اتفاق مهمتر و متحول کنندهتری که برای این شرکت اتفاق افتاد، سرمایهگذاری بسیار بزرگ «سراوا پارس» در این شرکت و درنتیجه سرعت گرفتن آن شد.
دیجیکالا در سال ۱۳۹۲
در سال ۱۳۹۲ دیجیکالا سرویسهای گوناگونی را به پلتفرم خود اضافه کرد که یکی از مهمترین آنها، ۷ روز تضمین برای بازگشت کالا از سوی خریدار بود.
اما یکی از تحولات اساسی دیجیکالا، در سال ۱۳۹۳ در زمانی رقم خورد که این شرکت تصمیم گرفت از ماموریت اصلی خود که فروش محصولات دیجیتالی بود فاصله گرفته و محصولات غیر دیجیتال را نیز در وبسایت خود به فروش بگذارد. محمدی از موسسان دیجی کالا دراینباره میگوید:
“اصلا تصمیم راحتی نبود. پس از ۷ سال تلاش و فعالیت در زمینه دیجیتال، بهعنوان یک فروشگاه دیجیتالی جا افتاده بودیم و مورد انتقادهای خیلی سختی قرار گرفتیم. یادم میآید که چندین شب خوابمان نبرد. در شبکههای اجتماعی و ایمیلهایی که دریافت میکردیم اکثر مشتریها عصبانی بودند. زمان زیادی را به تعیین استراتژی پرداختیم تا مطمئن شدیم این تصمیم یک تصمیم احساسی نبوده است. ما درنتیجه به تصمیم خود ایمان پیدا کردیم اما بازخورد جامعه برایمان خیلی عجیب بود. نگران بودیم و فکر میکردیم که امکان دارد بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست بدهیم.”
شروع فروش محصولات غیر دیجیتال
دیجیکالا همزمان با شروع فروش محصولات غیر دیجیتال در سال ۱۳۹۳ مراکز توزیع خود در شهرستانها را نیز احداث یا تقویت کرد تا با سرعت، دقت و کنترل زیادتری سفارشها را انجام دهد و این در زندگینامه برادران محمدی موسسان دیجی کالا نقش مهمی داشت.
تصمیم مبنی بر ارائه محصولات غیر دیجیتال، باعث شد تا دیجیکالا ساختاری بزرگتر پیدا کند؛ هم ازنظر نوع فعالیت هم از نظر افزایش تعداد نیروی انسانی. محمدی میگوید که این بزرگ شدن، یکی از چالشهای اساسی دیجیکالا تا به اکنون بوده است.
ارائه اپلیکیشن موبایل
در ادامه زندگینامه برادران محمدی میخوانیم که در سال ۱۳۹۴ دیجیکالا با ارائه دادن برنامه اپلیکیشن موبایل سعی کرد تا جمعیت مخاطبین خود را بالا ببرد. از طرف دیگر در همین سال کمپین «ساخت ایران» نیز کار خود را شروع کرد که در آن دیجیکالا به ارائه محصولات ایرانی پرداخت.
محمدی دراین مورد میگوید: “جامعه مخاطبین بزرگی داشتیم و فکر کردیم که باید به این مخاطبان کالای ایرانی را هم بیشتر معرفی کنیم.”
تعداد کارکنان دیجیکالا در سال ۱۳۹۵به ۲۰۰۰ نفر رسید ولی یکی از اتفاقات اساسی در این سال، احداث قسمت جدیدی به نام «اپن باکس» بود. محمدی در این نشست بیان کرد که دیجیکالا سالهای سال در خصوص کالاهای مرجوعی زیر بار انتقادها بوده است:
“ما هیچ وقت کالای برگشتی را مجدد وارد چرخه فروش نمیکردیم. کالاهایی که قابل استفاده بود، در خود دیجیکالا، برای کارمندان و خانواده کارمندان ارائه میشد. قسمتی را داشتیم که پرسنل میتوانستند کالاهای مرجوعی را مشاهده کنند و در صورت تمایل انتخاب کنند. حرفوحدیثهای زیادی در مورد کالاهای مرجوعی دیجیکالا وجود داشت و همین موضوع باعث شد تا اپن باکس را احداث کنیم. در هرماه، دو روز کاربران دیجیکالا میتوانند محصولاتی که به دلیلی مرجوع شدهاند را با قیمتی پایینتر خریداری کنند.”
سرویس فیدیبو
موسسان دیجی کالا در سال ۱۳۹۵ در سرویس «فیدیبو» سرمایهگذاری میکنند. فیدیبو اپلیکیشن تولید و فروش کتابهای الکترونیکی است که در سال اخیر توسط همکاری با دیجیکالا، موفق شده تا کاربران زیادتری را به دست آورد.
دیجیکالا در سال ۱۳۹۵ فروشگاه دیجی استایل در این استودیو از لباسهایی که در فروشگاه دیجیاستایل عرضه میشود تصویربرداری به عمل میآید.
طی گفته مدیرعامل شرکت دیجیکالا، این شرکت در سالهای اخیر متوسط رشد سالیانه کسبوکار ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که ۹۰ درصد از بازار خردهفروشی کشور را به خود اختصاص داده و به شکل روزانه ۱.۷ میلیون بازدید دارد.
خدمات شرکت دیجیکالا در سال ۱۳۹۵
خدمات شرکت دیجی کالا در سال ۱۳۹۵ سبب شد به صرفهجویی در حدود ۶۰۰ میلیون دقیقه وقت (بیش از ۱۱۰۰ سال) کمک کند. همچنین این خدمات باعث شد، کاربران را از انجام دادن در حدود ۴۲ میلیون کیلومتر سفر درونشهری، بینیاز کند.
یکی از بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران، امروزه با ۱۰۰ هزار فروشنده همکاری میکند و این فروشندگان به جامعه گستردهای از مشتریان دیجیکالا دسترسی دارند.
دیجیکالا جدا از ارائه دادن خدمات به مخاطبان ایرانی، به بینالمللی شدن هم فکر میکند. به گفته محمدی، ایران ۵۵ درصد از کل کاربران اینترنت منطقه خاورمیانه را در دست دارد ولی دیجیکالا میتواند در آیندهای نزدیک، تعداد مشتریان و مخاطبان خود را در منطقه خاورمیانه به ۲۰۰ میلیون کاربر برساند.
دیجیکالا زیرساخت اصلی خودش یعنی مرکز پردازش سفارشات (Fulfillment Center) را ۵ برابر افزایش دهد و امروزه این مرکز امکان پردازش ۳۰۰ هزار کالا در روز را پیدا کرده است.
مرکز پردازش یاد شده با ابعاد ۵۰ هزار متر، یکی از بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه محسوب میشود و خبر از ایدههای بلندپروازانه مدیران شرکت دیجی کالا را میدهد و این ایدهها در زندگینامه برادران محمدی موسسان دیجی کالا بسیار موثر بود.
جلب رضایت مشتری در دیجیکالا
برادران محمدی، موسسان دیجی کالا از تلاش شرکت دیجیکالا برای جلب توجه و رضایت مشتری گفتند و خبر دادند که امروزه ۸۰ درصد از سفارشات این فروشگاه اینترنتی در زمانهای مشخصشده به دست کاربران میرسد.
این موضوع در حالی است که رضایتمندی مشتریان از خدمات شرکت دیجیکالا نیز ۹۶ درصد اعلام شد.
بااینحال، ۴ درصد از مشتریان از خدمات دیجیکالا رضایت ندارند و تعداد کمی هم نیستند و با گذر از شبکههای اجتماعی، میتوان نارضایتی بسیاری از همین کاربران را مشاهده کرد.
محمدی درمورد تاخیر در ارسال سفارشات میگوید: “کافی است در یکی از اتوبانها تصادفی اتفاق بیفتد تا بسیاری از ۱۰۰۰ مرسوله ما با تاخیر زمانی به دست مشتریان برسد. شرکتهای بزرگ از آمازون گرفته تا DHL، با درصد بسیار کمی از تاخیر روبهرو میشوند و این موضوع در دنیا غیرقابل پیشگیری میباشد.”
محمدی میگوید که در هیچ کجای دنیا، حتی در شرکت آمازون، فروشگاههای اینترنتی زمان مشخص مانند ساعت دقیقی برای ارائه کالا به مشتریان ارائه نمیدهند.
به گفته او، کاربران ویژه مانند کاربران سرویس پرایم آمازون میتوانند در یک روز خاص منتظر بسته خود باشند درحالیکه کاربران عادی بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان، گاهی تا یک یا دو هفته در انتظار سفارش خود به سر میبرند
بااین وجود ما به دنبال ارائه دادن تجربهای هستیم که مشتریهایمان از آن لذت ببرند. زندگینامه برادران محمدی، موسسان دیجی کالا میتواند ایده های زیادی به شما در زندگی کاریتان بدهد.