با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
پروژه مخفی «فیسبوک» برای پیشی گرفتن از «اسنپ‎‌چت»
عکس : مارک زاکربرگ
.

اسناد جدید فاش کردند که فیسبوک در پروژه‌ای مخفی، ترافیک کاربران اسنپ‌چت را ردیابی کرده‌است.



به گزارش سرویس اخبار شبکه های اجتماعی سایت شات ایکس و به نقل از فارس فیسبوک در سال 2016، پروژه مخفی را برای رهگیری و رمزگشایی ترافیک شبکه بین افرادی که از برنامه اسنپ چت و سرورهای آن استفاده می کردند راه اندازی کرد. بر اساس اسناد دادگاه، هدف درک رفتار کاربران و کمک به فیسبوک برای رقابت با اسنپ چت بود. فیسبوک با اشاره‌ای به لوگوی شبح‌مانند اسنپ چت، این پروژه را «شکارچیان ارواح» نامید.

اکنون یک دادگاه فدرال در کالیفرنیا اسناد جدیدی را منتشر کرده که نشان دهنده شکایت دسته جمعی کاربران از متا(شرکت مادر فیسبوک) است.

اسناد جدید منتشر شده نشان می دهد که متا چگونه با تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه، سعی در کسب مزیت نسبت به رقبای خود از جمله اسنپ چت و بعداًآمازون و یوتیوب داشت. فیسبوک با توجه به استفاده این برنامه ها از رمزگذاری، نیاز به توسعه فناوری خاصی برای دور زدن آن داشت.

یکی از اسناد جزئیات پروژه شکارچیان ارواح فیسبوک را نشان می دهد. وکلای کاربران نوشتند که متا در این پروژه از تکنیکی برای رهگیری و رمزگشایی ترافیک برنامه های رمزگذاری شده اسنپ چت و بعداً یوتیوب وآمازون استفاده می کرده است. این سند شامل ایمیل های داخلی فیس بوک در مورد پروژه است.

مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا در ایمیلی به تاریخ 9 ژوئن 2016 نوشت: « چون ترافیک اسنپ چت رمزگذاری شده، ما هیچ تحلیلی در مورد آنها نداریم. با توجه به سرعت رشد آنها، به نظر می رسد مهم است که روش جدیدی برای بدست آوردن تجزیه و تحلیل قابل اعتماد در مورد آنها پیدا کنیم. شاید لازم باشد نرم افزارهای سفارشی بنویسیم.»

راه حل مهندسان فیسبوک استفاده از Onavo بود، یک سرویس شبیه وی پی ان که شرکت در سال 2013 آن را ساخت. فیسبوک مخفیانه به نوجوانان پول می داد تا از Onavo استفاده کنند و شرکت اینگونه می توانست به تمام فعالیت وب آنها دسترسی داشته باشد. وقتی Onavo فعال می شد، مزیت خواندن تمام ترافیک شبکه دستگاه را قبل از رمزگذاری و ارسال از طریق اینترنت داشت.

طبق اسناد دادگاه، فیسبوک بعداً، این برنامه را برایآمازون و یوتیوب نیز اجرا کرد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین