با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
استفاده هکرها از سنسور نور محیط برای جاسوسی
عکس : هکرها از سنسور نور محیط برای جاسوسی استفاده می‌کنند
.

بررسی‌های جدیدی که از سوی محققان دانشگاه MIT صورت گرفته است نشان می‌دهد که هکر ها دیگر از دوربین وب‌کم لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند برای جاسوسی کاربران استفاده نمی‌کنند بلکه این روزها به سراغ سنسورهای نور محیط (Ambient Light) رفته‌اند که هم بر روی همه دستگاه‌ها موجود هستند و هم توسط شاترهای الکترونیکی مسدود نمی‌شوند.



به گزارش سرویس اخبار امنیت سایت شات ایکس و به نقل از شهر سخت افزار بسیاری از کاربران هم اکنون بر این باور هستند که دوربین‌های وب‌کم بزرگ‌ترین خطر در هنگام جاسوسی از آن‌ها محسوب می‌شوند و می‌توانند با پوشاندن این دوربین‌ها توسط چسب یا استفاده از شاترهای الکترونیکی تا حدود زیادی از این اتفاق جلوگیری کنند. اما بررسی‌ جدید صورت گرفته توسط محققان دانشگاه Massachusetts Institute of Technology یا MIT که نتایج آن به صورت مقاله ای پژوهشی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که سنسورهای نور محیط یا Ambient Light نیز خطر بزرگی محسوب می‌شوند و می‌توان به راحتی با هک آن‌ها به جاسوسی از کاربران پرداخت.

براساس گزارش Tomshardware، سنسورهای نور محیط به دلیل ظاهر کوچکی که دارند کمتر مورد توجه کاربران هستند و از سوی دیگر به دلیل کاربرد و نحوه عملکرد، آن‌ها هیچگاه توسط کاربران و یا با شاترهای الکترونیکی مسدود نمی‌شوند؛ از این رو هکرها می‌توانند با دسترسی غیرمجاز به آن‌ها از کاربران جاسوسی کنند. محققان دانشگاه MIT به تازگی با بررسی این سنسورها متوجه شده‌اند که به راحتی می‌توان با کنترل و تغییر ماهیت آن‌ها و استفاده از یک منبع نور، تصاویری را از خروجی این حسگرها بدست آورد.

سنسورهای نور محیط از نظر امنیتی به عنوان محصولاتی کم‌ خطر شناخته می‌شوند و به همین دلیل می‌توان بدون نیاز به اجازه کاربران توسط نرم افزار و یا حتی بدافزار به صورت مستقیم به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. همین موضوع سبب شده است اخیراً هکرها به استفاده از آن‌ها به منظور جاسوسی از کاربران روی بیاورند. تحقیقات جدید صورت گرفته نشان می‌دهد که ترکیب این سنسورها با یک منبع نور همچون نمایشگر دستگاه‌های مختلف، می‌توان فعالیت‌های جاسوسی گوناگونی را صورت داد.

محققان دانشگاه MIT در بررسی مشکلات امنیتی این سنسورها از لپ‌تاپ Galaxy View 2 از شرکت سامسونگ استفاده کرده‌اند که سنسور نور محیط آن در کنار دوربین وب‌کم و سلفی آن قرار گرفته است. در حالی که این محصول چندان جدید نیست اما بازهم از سنسور نور محیط بهره می‌برد و همچون بسیاری از محصولات کنونی، این سنسور در بالا و در کنار حسگر وب‌کم تعبیه شده است.

به صورت خلاصه نتایج این بررسی نشان می‌دهد که با استفاده از سیگنال دریافتی از این سنسورهای نور محیط می‌توان موقعیت و شکل دست کاربران که درست در مقابل آن‌ها قرار گرفته است را تشخیص داد. محققان حتی توانسته‌اند با استفاده از این سنسورها تشخیص دهند که یک کاربر با چند انگشت خود در حال اشاره به آن‌ها است. در مرحله بعدی این تحقیقات مشخص شده است که با پردازش سیگنال‌های خروجی از سنسورهای نور محیط حتی می‌توان چهره یک انسان را هم تشخیص داد و یا حضور آن را تایید کرد.

دانشمندان در این مقاله توضیح داده‌اند که سنسورهای نور محیط می‌توانند نور بازتاب شده از سطح صورت یا بدن کاربران را اندازه‌گیری کنند. این نور توسط نمایشگر به اعضای بدن کاربران تابیده می‌شود و پس از بازتاب، توسط این سنسورها قابل دریافت است. محققان دانشگاه MIT همچنین به منظور پردازش تصاویر و سیگنال‌های دریافتی از این سنسورها از هوش مصنوعی و فرآیندهای پردازش تصویر استفاده کرده‌اند.

سنسورهای نور محیط مختلف که این روزها در طیف کاملی از محصولات هوشمند به کار گرفته می‌شوند دارای مشخصات و قابلیت‌های گوناگونی هستند و از نظر سرعت، میزان روشنایی، دقت و عمق اندازه‌گیری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. این موضوع سبب شده است که برخی از دستگاه در برابر تکنیک‌های مورد استفاده توسط هکرها آسیب پذیر‌تر باشند. می‌توان سیگنال خروجی برخی از این سنسورها را به راحتی پردازش و به تصویری واضح تبدیل کرد. برخی از آن‌ها نیز به منظور فراهم کردن یک تصویر واضح به زمان نورگیری قابل توجهی نیاز دارند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین