با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تنظیم و بالانس کردن صدای چپ و راست هندزفری
عکس : بالانس صدای چپ و راست هندزفری

در دنیا امروز، هندزفری و هدفون‌ها به عنوان یکی از لوازم جانبی‌های اساسی برای ثبت تجربه صوتی باکیفیت محسوب می‌شوند. هندزفری ها، علاوه بر ارائه صدای با کیفیت و واضح، قابلیت تنظیم صدا را نیز به کاربران ارائه می‌دهند تا تجربه صوتی مورد علاقه خود را بر اساس سلیقه و نیاز‌های شخصی خود بهینه کنند.

به گزارش سرویس اخبار گجت سایت شات ایکس و به نقل از نبض فناوری امروزه اکثر کاربران در حال حاضر از هندزفری‌های بلوتوثی استفاده می‌کنند و از این طریق به موزیک گوش می‌دهند یا به تماشای محتوای مورد نظر می‌نشینند. برای بهینه کردن صدای هندزفری‌های بلوتوثی تنظیماتی در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که دانستن آن‌ها باعث می‌شود شما بتوانید صدا را با شفافیت بالاتری دریافت کنید. برخی از هندزفری‌های بلوتوثی دارای برنامه مشخص هستند و شما با نصب برنامه مرتبط می‌توانید به تمام قابلیت‌های آن‌ها دسترسی پیدا کنید، از خاموش و روشن کردن anc گرفته تا تغییر عملکرد پد لمسی و یا اکولایزر پخش صدا. برخی از هندزفری‌ها، اما برنامه مشخصی ندارند و شما از طریق تنظیمات می‌توانید به برخی از قابلیت‌ها دسترسی پیدا کنید. برند‌های مختلف به شما امکان می‌دهند تا از طریق تنظیمات خروجی صدا را طبق سلیقه خود تنظیم کنید. برای نمونه در گوشی‌های سامسونگ به تنظیمات و سپس Sounds and vibration مراجعه کنید و به روی Sound quality and effects بزنید. حال می‌توانید دالبی ویژن را روشن یا خاموش کنید و حتی تعیین کنید که به روی حالت موزیک باشد یا فیلم یا حتی پخش وویس. گزینه Auto هم وجود دارد که می‌تواند بسته به محتوای در حال پخش بین این موارد جابجا شود. گزینه Dolby Atmos for gaming نیز پس از روشن شدن هنگام بازی کردن کارایی خواهد داشت. گزینه بعدی Equalizer است که از طریق آن می‌توانید نوع صدای خروجی را مشخص کنید. این گزینه به صورت پیش فرض به روی حالت Normal است و شما می‌توانید آن را به حالت Pop، Classic، Jazz، Rock و Custom تغییر دهید. گزینه آخر در این صفحه Adapt sound نام دارد. زمانی که به آن وارد شوید، باید به روی Test my hearing کلیک کنید تا گوشی بر اساس میزان و نوع شنوایی شما صدای خروجی را تنظیم کند. باید در محیطی آرام باشید و از هندزفری هم استفاده کنید. گوشی صدایی شبیه به بوق را در گوش پخش می‌کند و شما هر بار باید تعیین کنید که صدای را می‌شنوید یا خیر.

میزان صدا (Volume)

تنظیم صدای هندزفری بلوتوثی و یا هندزفری ‌های سیمی در دستگاه‌های اندروید به راحتی امکان پذیر است و کاربران می‌توانند تنظیمات مختلفی را برای بهبود تجربه صوتی خود انجام دهند. در ادامه، به برخی از تنظیمات مهم صدای هندزفری در دستگاه‌های اندروید اشاره خواهیم داشت:

تنظیمات هندزفری در گوشی شیائومی، سامسونگ و دیگر گوشی‌های اندرویدی در خصوص تغییر میزان صدای خروجی بسیار آسان است. با فشار دادن دکمه‌های تنظیم میزان صدا روی دستگاه خود یا از طریق نوار میزان صدا در نوار وضعیت، می‌توانید میزان صدای هندزفری را تنظیم کنید. برخی از مدل‌های هندزفری نیز از قابلیت تغییر میزان صدا برخوردارند، برای تنظیمات صدای هندزفری ‌های این‌چنینی تنها کافی است بر اساس دستور العمل ارائه شده در دفترچه راهنما عمل کنید.



اکولایزر (Equalizer)

هندزفری
عکس : هندزفری

بسیاری از دستگاه‌های اندروید امکان تنظیم اکولایزر را در برنامه‌های پخش موسیقی یا تنظیمات صدا فراهم می‌کنند. برای تنظیمات صدای هندزفری می‌توانید از این امکان استفاده کنید. اکولایزر به شما امکان می‌دهد تنظیمات پیش فرض صدا را تغییر دهید و بر اساس سلیقه خود، فرکانس‌ها و باند‌های مختلف را تنظیم کنید تا بهترین تجربه صوتی را داشته باشید.



کنترل نویز (Noise Control)

برخی از هندزفری ‌های اندروید دارای قابلیت کنترل نویز هستند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد نویز و صدا‌های محیطی را کاهش داده و تمرکز بیشتری بر روی صدای مورد نظر خود داشته باشید. در برخی از دستگاه ها، این تنظیمات را می‌توانید در بخش تنظیمات صدا یا تنظیمات صدای هندزفری پیدا کنید. به عنوان مثال تنظیم صدای هندزفری هایلو به این شیوه ممکن خواهد بود.



حالت‌های صدا (Sound Modes)

برخی از دستگاه‌های اندروید دارای حالت‌های صدا مختلفی هستند که می‌توانید بر اساس نوع استفاده خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، حالت‌های موسیقی، پادکست، گیمینگ و ... را می‌توانید انتخاب کنید تا صدای بهینه‌تری را در هندزفری خود تجربه کنید. تنظیمات صدای هندزفری در اکثر مدل‌های جدید گوشی‌های همراه به این شیوه قابل انجام است بنابراین برای تنظیمات هندزفری در گوشی سامسونگ، شیائومی و … می‌توانید این روش را امتحان کنید.

عموما کاربران با مشکل خش خش کردن هندزفری رو به رو بوده و بسیار از این بابت گله دارند. هندزفری ‌ها ممکن است به دلایل مختلفی خش خش کنند. در زیر چند علت متداول برای خش خش کردن هندزفری ‌ها آمده است:



کابل هندزفری

کابل تبدیل هندزفری
عکس : کابل تبدیل هندزفری

یکی از علل شایع و دلیل خش خش هندزفری سیمی، ممکن است به خاطر مشکلات در کابل مربوطه باشد. اگر کابل آسیب دیده، شکسته یا خم شده باشد، می‌تواند باعث خش خش کردن صدا شود. وجود مشکل در کابل هندزفری مشکلات دیگری اعم از قطع شدن صدای یک گوشی هندزفری سیمی، کم شدن صدای هندزفری و … را نیز ممکن است به دنبال داشته باشد.



پوشش کابل

پوشش کابل هندزفری‌ صدمه دیده
عکس : پوشش کابل هندزفری‌ صدمه دیده

پوشش کابل هندزفری ‌ها معمولا از مواد پلاستیکی است و با گذر زمان و استفاده ممکن است خراش ببیند. این خراش‌ها می‌توانند باعث خش خش کردن هندزفری ‌ها شوند.



ارتباط بین کابل و جک

تبدیل جک ۳.۵ میلی‌متری
عکس : تبدیل جک ۳.۵ میلی‌متری

اگر اتصال بین کابل هندزفری و جک گوشی یا دستگاه پخش صوتی دچار مشکل شود، مانند لغزش یا عدم تماس محکم، ممکن است خش خش کردن را تجربه کنید.



آلودگی و گرد و غبار

تمیز کردن هندزفری بلوتوث و ایربادز
عکس : تمیز کردن هندزفری بلوتوث و ایربادز

وجود ذرات آلودگی، گرد و غبار و ریزگرد‌ها در درون سری هندزفری گردنی، هندزفری بلوتوث دوتایی و یا هندزفری ‌های سیمی می‌تواند باعث خش خش کردن صدا شود. این ذرات می‌توانند به طور طبیعی در اطرافمان وجود داشته باشند و با گذشت زمان به هندزفری بچسبند.



مشکلات صوتی

گاهی اوقات خش خش کردن هندزفری ‌ها ممکن است به دلیل مشکلاتی در صوت خروجی باشد. ممکن است توزیع نامتوازن فرکانس ها، نویز ‌های الکترونیکی یا مشکلات سخت افزاری باعث ایجاد خش خش شود.



بررسی کابل و اتصالات

در صورتی که هندزفری شما خش خش می‌کند، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

برای تنظیمات هندزفری تایپ سی سامسونگ، هندزفری سیمی شیائومی، تنظیمات صدای هندزفری سیمی لنوو و ... و برطرف کردن مشکل خش خش مطمئن شوید که کابل هندزفری و اتصالات آن سالم هستند و هیچ خرابی یا مشکلی وجود ندارد.



تمیز کردن هندزفری

اگر فکر می‌کنید خش خش کردن به دلیل وجود ذرات آلودگی است، با استفاده از پاک کننده‌های مناسب، هندزفری را تمیز کنید.



آزمایش با دستگاه دیگر

برای تنظیمات صدای هندزفری ، هندزفری را به دستگاه صوتی دیگری متصل کنید و ببینید آیا همچنان با خش خش کردن رو به رو هستید؟ شاید مشکل از منبع پخش صدا باشد.



چگونه صدای چپ و راست هندزفری را بالانس کنیم؟

برای بالانس کردن صدای چپ و راست هندزفری ، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:



تنظیمات سیستم عامل

اغلب سیستم عامل‌ها امکان تنظیم بالانس صدا را در بخش تنظیمات صوتی دارند. در ویندوز، می‌توانید به بخش “تنظیمات صوتی” بروید و بر روی “پیکربندی بلندگوها” یا “تنظیمات جفت سازی کانال” کلیک کنید. در مک، می‌توانید به بخش “پیکربندی صدا” در تنظیمات سیستم بروید و بر روی “بالانس” کلیک کنید. در گوشی‌های سامسونگ و یا شیائومی نیز می‌توانید به بخش “صدا و اعلان ها” یا “صدا” بروید.



استفاده از برنامه‌های مدیریت صدا

برنامه تنظیم صدای هندزفری
عکس : برنامه تنظیم صدای هندزفری

برخی برنامه‌های مدیریت صدا، مانند Equalizer APO و Realtek HD Audio Manager، امکان تنظیم بالانس صدا را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید این برنامه‌ها را نصب کنید و تنظیمات صدا را به دلخواه خود تغییر دهید.



استفاده از برنامه‌های پخش صوت

برنامه‌ VLC Media Player
عکس : برنامه‌ VLC Media Player

برخی برنامه‌های پخش صوت، مانند VLC Media Player، امکان تنظیم بالانس صدا را دارند. با باز کردن فایل صوتی در این برنامه ها، می‌توانید به تنظیمات صوتی دسترسی پیدا کنید و بالانس صدا را تنظیم کنید.



بررسی هندزفری برای تنظیمات صدای هندزفری

اگر مشکل بالانس صدا پس از انجام مراحل فوق همچنان ادامه دارد، ممکن است هندزفری پیش از این آسیب دیده باشد. در این صورت، تست کردن هندزفری با دستگاه دیگر یا تعویض هندزفری می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص شود که آیا مشکل از هندزفری است یا خیر.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین