هدست جدید استارتاپ فنلاندی Varjo با نام XR-4 و قیمت پایه 3990 دلار در رقابت با هدست های مشابهی مانند مایکروسافت و اپل، معرفی شد که بسیار ارزانتر از مدل قبلی خود، یعنی XR-3 با قیمت 6495 دلار است.
این شرکت امیدوار است بتواند محصول جدید خود را به شرکتهای بزرگ تجاری بفروشد. این درحالی است که شرکتهای مختلف و بزرگ فناوری روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کار میکنند و این حوزه را فضایی برای ایجاد تغییری بزرگ در حوزه فناوری میدانند.
هدست استارتاپ فنلاندی، برخلاف محصولات شرکتهایی مانند متا، با هدف استفاده سازمانی توسعه یافته است. به عنوان مثال، خلبانی که برای یک شرکت بزرگ کار میکند، میتواند از این هدست برای آموزش شبیهسازی واقعیت مجازی استفاده کند، یا مهندس نقشهبردار میتواند از آن برای ترسیم چشماندازهای آتی سایت ساختوساز بزرگ خود استفاده کند.
هدست جدید استارتاپ فنلاندی با قیمت 3990 دلار به فروش میرسد
هدست XR-4 دارای دو نمایشگر 4k و میدان دید 50 درصد گستردهتر در مقایسه با نسل قبلی است. همچنین این دستگاه دارای نمایشگر روشنتر و ترکیب رنگ متنوعتر نسبت به محصولات قبلی است.
«پاتریک ویات»، مدیر ارشد تولید Varjo در تماسی با CNBC گفت: «مواردی وجود دارد که از نظر فنی در هدست XR-4 سادهتر طراحی شدهاند. ما اکنون یک نمایشگر به ازای هر چشم داریم که وضوح تصویر را به حد مجاز رسانده است. بنابراین برخی از هزینهها را به این ترتیب کاهش میدهیم.»
هدست XR-4 همچنین دارای دو دوربین 20 مگاپیکسلی در قسمت جلویی آن است. با این دوربینها کاربر میتواند دنیای اطراف خود را از طریق لنزهای واقعی تعبیهشده در هدست ببیند. این ویژگی شبیه به آن چیزی است که متا در هدستهای خود ارائه میدهد، و آنچه اپل قصد دارد در ویژن پرو آن را اضافه کند.
این استارتاپ، هدست قبلی Varjo یعنی XR-3 را در سال 2022 در هلسینکی آزمایش کرد و آن هدست این امکان را فراهم میکرد تا فرد مثلاً بتواند به یک آشپزخانه واقعی رفته و با آن تعامل داشته باشد و سطوح را لمس کند.
هدست XR-4 همچنین دارای حسگرهای نور محیط و لایدار بهبود یافته است. با این ویژگیها کاربران میتوانند هم محیطهای واقعیت مجازی و هم محیطهای واقعیت افزوده را هنگام استفاده از هدست تجربه کنند. هدست XR-4 همچنین دارای میکروفونهای حذفکننده نویز و بلندگوهای یکپارچه است. این دستگاه همچنین دارای ردیاب داخلی و کنترلرهای Varjo است که به کاربر اجازه میدهد در محیطهای دیجیتال و فیزیکی حرکت کند.