با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
ریسک‌های مهم پیش روی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴
عکس : ریسک‌های مهم پیش روی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴
.

در سال ۲۰۲۴، اقتصاد جهانی با مجموعه‌ای از چالش‌ها و ریسک‌ها روبه‌رو است.

در آستانه گشایش همایش جهانی اقتصاد داووس، مجمع جهانی اقتصاد گزارشی از خطرات و چالش‌های آینده را منتشر کرده که بر اساس پژوهش‌های بیش از ۱۴٠٠ کارشناس، مدیران شرکت‌های بزرگ و مسئولان سیاسی تهیه شده است.

نیمی از کارشناسان شرکت کننده در تهیه این گزارش، درجه قابل توجهی از «ناپایداری» و «خطر وقوع فجایع جهانی» را پیش بینی کرده‌‌اند.

از نگاه ۳۰ درصد دیگر، وضعیت بدتر خواهد شد و فجایع جهانی در آینده اتفاق خواهند افتاد، به طوری که در طول دو سال آینده یک دوره «پرآشوب» یا «متلاطم» در پیش‌روست.



در این گزارش با دو بحران اساسی «تغییرات آب¬وهوایی و درگیری¬‌ها» روبرو هستیم. این درحالی است که این تهدیدها در پس زمینه¬ای از تغییرات تکنولوژیک سریع و نااطمینانی اقتصادی قرار دارند.

اگرچه خطرات مرتبط با «مسائل آب‌وهوایی» همچنان به عنوان مهمترین موضوع شناخته شده است، اما «اطلاعات نادرست» و «دروغ‌پراکنی‌ها» نیز به عنوان تهدیدهای مهم کوتاه‌مدت در گزارش سال ۲۰۲۴ شناخته شده‌اند. نگرانی رو به رشد درباره اطلاعات نادرست و دروغ‌ها تا حد زیادی به دلیل قدرت‌های «هوش مصنوعی» در اختیار کاربران ناشی از استفاده نادرست آنهاست که ممکن است سیستم اطلاعات جهانی را با روایت‌های نادرست پر کند.

بر اساس این گزارش، در طول دو سال آینده «بازیگران داخلی و خارجی از اطلاعات نادرست و دروغ برای افزایش شکاف‌های اجتماعی و سیاسی استفاده خواهند کرد». این خطر با برگزاری چندین انتخابات در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت، زیرا بیش از ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان، از جمله در ایالات متحده آمریکا، هند و انگلستان، در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به صندوق رأی خواهند رفت.

در اینفوگرافیک زیر به ۱۵ ریسک مهم پیش روی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ اشاره کرده‌ایم.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین