با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
بررسی تفاوت و شباهت های وب ۳ و متاورس
عکس : تفاوت و شباهت های وب ۳ و متاورس

متاورس چیست؟

دنیای متاورس یک دنیای مجازی است که با ترکیب مفاهیم واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده

متاورس یک دنیای مجازی سه‌بعدی است که بر پایه فناوری بلاکچین و واقعیت مجازی ساخته شده است. متاورس یک شبکه مجازی از جهان‌های سه‌بعدی است که بر ارتباطات اجتماعی تمرکز دارد. فناوری متاورس بخش محوری وب ۳ است. در متاورس، کاربران می‌توانند با استفاده از آواتارهای مجازی خود با دیگران تعامل داشته باشند، کسب درآمد از متاورس داشته باشند، بازی کنند و سرگرم شوند. کاربران با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌توانند وارد دنیای متاورس شوند.

وب ۳ چیست؟

وب ۳ انقلاب دیگری در دنیای تکنولوژی است. هدف وب ۳ تمرکززدایی از اینترنت و بازگرداندن قدرت به کاربران است. در حال حاضر، چند شرکت بزرگ، بخش عظیمی از اینترنت را کنترل می‌کنند. این شرکت‌ها صاحب سکوهای اینترنتی هستند و قوانین حاکم بر اکوسیستم را وضع می‌کنند.

وب ۳ چند ویژگی اساسی دارد؛  وب ۳ کاملا غیرمتمرکز است، کنترل و مالکیت در وب ۳ بین کاربران شبکه توزیع می‌شود.  وب ۳ نیازی به اجازه یا مجوز ندارد. همه انسان‌ها می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در وب ۳ مشارکت داشته باشند.

در وب ۳ پرداخت‌های درون برنامه‌ای با ارزهای دیجیتال بومی وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که نیاز به بانک‌های سنتی یا درگاه‌های پرداخت خارجی از بین برود. در نهایت وب ۳ نگاه مثبتی به مقوله اعتماد ندارد، به همین دلیل نیز مشوق‌ها را جایگزین واسطه‌ها کرده است.

متاورس

شباهت‌های وب ۳ و متاورس چیست؟

وب ۳ و متاورس هر دو تکنولوژی‌های پیشرفته دهه سوم قرن ۲۱ محسوب می‌شوند. وب ۳ نسل بعدی اینترنت است و متاورس دنیای مجازی است که روی شبکه بلاکچین فعالیت می‌کند. این دو تکنولوژی در مواردی با یکدیگر شباهت‌هایی دارند. برای پاسخ به سؤال شباهت‌های وب ۳ و متاورس چیست، در ادامه به سه شباهت مهم اشاره خواهیم کرد.

تمرکززدایی

هر دو پروژه قصد دارند تا سیستم‌های غیرمتمرکز را جایگزین سیستم‌های متمرکز کنند. وب ۳ قصد دارد تا با استفاده از بلاکچین، اینترنت آزاد را به دست کاربران برساند. متاورس نیز با استفاده از بلاکچین دنیای مجازی را به وجود آورده است که تجربه همه جانبه و کاربر محور را مهیا می‌کند. هر دو تکنولوژی تلاش می‌کنند تا امکان کنترل مرکزی را از هرگونه نهادی بگیرند.

کنترل بر دارایی‌ها

وب ۳ و متاورس امکان کنترل و نظارت بر دارایی‌ها را به کاربران می‌دهند. هر دو تکنولوژی ارز دیجیتال بومی خود را راه‌اندازی کرده‌اند تا کاربران برای پرداخت محصولات و خدمات درون برنامه از سیستم بانکداری سنتی بی‌نیاز باشند. این قابلیت، دارایی کاربران را از نظارت مستقیم نهاد‌های مرکزی بیرون می‌آورد و اجازه می‌دهد تا کنترل کاملی بر آن‌ها داشته باشند.

قابلیت همکاری

وب ۳ و متاورس قابلیتی دارند که می‌توانند بر بستر دیگر پلتفرم‌ها و بلاکچین‌ها فعالیت کنند. این قابلیت امکان تبادل دارایی‌های دیجیتال و استفاده از Dapps‌ را در چندین پلتفرم فراهم می‌کند. کاربران وب ۳ می‌توانند اطلاعات به دست آورده در اینترنت آزاد را با دیگر پلتفرم‌ها به اشتراک بگذارند. متاورس نیز پلتفرمی طراحی کرده است تا Dapps در آن فعالیت کنند و در سایر پلتفرم‌ها نیز اجرا شوند.

تفاوت‌های وب ۳ و متاورس چیست؟

در کنار تمامی شباهت‌هایی که وب ۳ و متاورس دارند، باید گفت که این دو تکنولوژی یکسان نیستند. برای تمایز وب ۳ از متاورس باید این سؤال را پرسید که تفاوت‌های وب ۳ و متاورس چیست؟ در پاسخ باید به سه نکته، ماهیت، کاربرد و اهداف اشاره کرد. در ادامه به بررسی هر کدام به صورت جداگانه می‌پردازیم.

ماهیت

ماهیت وب ۳ این است که فضای جدیدی به دور از کنترل و نظارت‌های نسخه‌های قبلی اینترنت را به وجود آورد تا کاربران با خیالی آسوده در آن فعالیت کنند. ماهیت متاورس این‌گونه است که با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، فضایی را به وجود آورد تا کاربران بتوانند در فضایی خیالی با یکدیگر ارتباط داشته باشند و نیازهای خود را برطرف کنند.

کاربرد

کاربرد وب ۳ در دنیای امروزی حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای اینترنت است. در وب ۳ کاربران کنترل کاملی بر داده‌های خود دارند و هیچ شخص ثالثی نمی‌تواند بر آن‌ها اعمال نفوذ کند. وب ۳ نسخه پیچیده‌تر و بهینه‌تر اینترنت فعلی است. در مقابل، متاورس سعی دارد تا تجربیات واقعی انسان‌ها را به دنیای مجازی انتقال دهد. برای مثال، در متاورس شما می‌توانید در کنسرتی شرکت کنید و احساسات واقعی شرکت در کنسرت را تجربه کنید.

اهداف

وب ۳ اهداف خاصی مانند تمرکززدایی و اداره غیرمتمرکز شبکه اینترنت را دنبال می‌کند. وب ۳ قصد دارد تا تمامی انسان‌ها در سراسر دنیا به اینترنت آزاد و باکیفیت دسترسی داشته باشند، دارایی‌های خود را کنترل کنند و از آن‌ها استفاده کنند. متاورس می‌تواند به عنوان بخشی از وب ۳ در نظر گرفته شود. متاورس با استفاده از وب ۳ فضاهای مجازی را به وجود خواهد آورد تا تعامل بین کاربران بیشتر شود. کاربران با خرید زمین در متاورس می‌توانند املاک و مستغلات خود را نیز داشته باشند.

وب ۳ و متاورس، آینده دنیای دیجیتال

وب ۳ و متاورس تلاش می‌کنند تا با تمرکززدایی، کنترل را از شرکت‌های بزرگ بگیرند و به دست کاربران برسانند. آن‌ها می‌خواهند با استفاده از بلاکچین، سیستم‌های متمرکز فعلی را منسوخ کنند و جایگزین آن‌ها سیستم‌های توزیع‌شده و غیرمتمرکز را پیاده‌سازی کنند.

علی‌رغم شباهت‌هایی که با هم دارند؛ اما تفاوت‌های اساسی نیز بین این دو وجود دارد. متاورس با ایجاد فضاهای مجازی و افزوده، تعاملات اجتماعی را تسهیل می‌کند، در حالی که وب ۳ با ایجاد یک اینترنت آزاد و غیرمتمرکز، به دنبال حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران است.

در این مقاله سعی شد تا به سؤال شباهت‌ها و تفاوت‌های وب ۳ و متاورس چیست پاسخ داده شود. در نهایت، این مقاله هیچ‌گونه پیشنهاد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال متاورس و وب ۳ را نمی‌دهد. سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال باید با دانش کافی و تجربه فرد آموزش دیده انجام شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین