در بسیاری از موارد، فلر ها در برابر موشک های ضدهوایی و موشک های هوا به هوا عملکرد خوبی دارند. این فلر ها حرارت زیادی در مقابل جتهایی که آنها را شلیک میکنند، از خودشان نشان میدهند، بهطوری که موشک ها به سمت فلر ها منحرف شده و از جت و خلبانان دور میشوند.. برای پنهان کردن بهتر مسیرشان، خلبانان آموزش دیدهاند که سریعاً هواپیما را از فلر ها دور کرده و قدرت موتور را کاهش دهند تا میزان حرارت کلی جت کاهش یابد.
به گزارش سرویس اخبار فناوری نظامی سایت شات ایکس و به نقل از فرارو در طول بیش از یک قرن گذشته، توانایی انسان برای پرواز در آسمان به طرز چشمگیری افزایش یافته است. هواپیماهای مسافربری و باری ساده به تدریج پیچیدهتر و شگفتانگیزتر شده و به همین دلیل، یگانهای نظامی نیز تحول یافتهاند.
به گزارش روزیاتو، دنیا شاهد پرواز برخی از قدرتمندترین هواپیماهای حملونقل نظامی بوده است، علاوه بر انواع مختلف جتهای جنگنده. به نظر میرسد که با هر مدل جدید، این هواپیماها سریعتر، مقاومتر و قادر به حمل انواع تجهیزات — برای موقعیتهای دفاعی و تهاجمی — شدهاند. در کنار موشکهای مختلفی که جتهای جنگنده نیروی هوایی آمریکا حمل میکنند، فلرها نیز جزو تجهیزاتی هستند که برای مقابله با تهدیدات نظامی به کار گرفته میشوند.
گاهی اوقات حتی بهترین خلبانهای نظامی نیز در شرایط سخت قرار میگیرند و مجبور به مشغول کردن دشمن میشوند تا فرصت عقبنشینی یا تجدید قوا را پیدا کنند. در چنین مواقعی، فلرها وارد عمل میشوند و بهعنوان یک اقدام مؤثر برای مقابله با تهدیدات مختلف عمل میکنند. بنابراین زمانی که موشکهای دشمن به سمت جتها حملهور میشوند (چه از یک توپ ضدهوایی باشد و چه از یک جت دیگر)، فلرها میتوانند برای منحرف کردن آنها مورد استفاده قرار گیرند.
این فلرها با تولید حرارت، موشکهای حرارتی را فریب داده و آنها را از هدف اصلی، یعنی جت، منحرف میکنند. در برابر خلبانهای دشمن، فلرها میتوانند بهعنوان یک عامل گمراهکننده موقتی عمل کنند، اگرچه این کاربرد اصلی آنها نیست.
در نهایت، فلرها یک فناوری حیاتی در حوزه نظامی محسوب میشوند که در طول سالها، جان بسیاری از افراد را نجات دادهاند. با این حال، با گذر زمان و پیشرفت تسلیحات، موشکهایی ظهور کردهاند که دیگر فریب فلرها را نمیخورند.
تمام موشکها فریب فلرها را نمیخورند
در بسیاری از موارد، فلر ها در برابر موشک های ضدهوایی و موشک های هوا به هوا عملکرد خوبی دارند. این فلر ها حرارت زیادی در مقابل جتهایی که آنها را شلیک میکنند، از خودشان نشان میدهند، بهطوری که موشک ها به سمت فلر ها منحرف شده و از جت و خلبانان دور میشوند. . برای پنهان کردن بهتر مسیرشان، خلبانان آموزش دیدهاند که سریعاً هواپیما را از فلر ها دور کرده و قدرت موتور را کاهش دهند تا میزان حرارت کلی جت کاهش یابد.
متأسفانه، همه موشک ها بهراحتی فریب فلر ها را نمیخورند. حتی خلبانهای بهترین جتهای جنگنده دنیا نیز باید در این مواقع هوشیار باشند و نباید به فلر ها برای هر سناریویی تکیه کنند. موشک های هدایتشونده راداری بهجای استفاده از سیگنالهای حرارتی، توسط رادار هدایت میشوند؛ اگر خلبان بخواهد فلر ها را برای منحرف کردن این موشک ها شلیک کند، فایدهای نخواهد داشت چون این موشک ها برای پیدا کردن هدف از رادار استفاده میکنند.
گسترش موشک های هدایتشونده راداری باعث شده جتها از یک تدبیر مقابلهای به نام چف استفاده کنند: قطعات کوچکی از جنس آلومینیوم یا روی که بر روی رادار موشک ها بهعنوان اهداف جداگانه ظاهر میشوند. این تکههای فلزی موشک ها را سردرگم کرده و به خلبان فرصتی برای فرار از وضعیت پیش آمده میدهند.
متأسفانه، فلر ها قادر به جلوگیری از آسیب برخی سلاحها نیستند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها در بسیاری از موقعیتها کاربرد ندارند، به همین دلیل است که نیروی هوایی آمریکا وجود آنها را بر روی جتها بسیار جدی میگیرد.
وجود فلر در جتهای جنگنده اهمیت بسیاری دارد
با وجود پیشرفتهای چشمگیر در تکنولوژی موشکی و عبور از فلر ها، هنوز هم آنها در مقابل موشک های غیر مادونقرمز کاربرد دارند؛ به همین دلیل نیروی هوایی آمریکا از فلر ها در هواپیماهایی که به آن نیاز دارند استفاده میکند.
در اینباره، گروهبانیکم جان جودی، بازرس مهمات از یگان تعمیر و نگهداری ۴۳۶، در گفتوگویی با وبسایت رسمی نیروی هوایی توضیح میدهد: «بخشی از مأموریت ما این است که هواپیماهای C-5 و C-17 را با استفاده از فلر های مناسب تجهیز کنیم. اینطوری وقتی آنها وارد میدان نبرد میشوند، وسیلهای برای دفاع از خود دارند».
با اهمیت پیدا کردن فلر ها در تجهیزات نیروی هوایی، گروهبان یکم متیو کالو، کارشناس سیستمهای ارتباطی، تدابیر مقابلهای و ناوبری از یگان ۷۳۶ تعمیر و نگهداری هواپیما، اشاره میکند که حضور فلر ها نه تنها از نظر فنی بلکه برای نیروهایی که در عملیاتهای زمینی حضور دارند نیز بهعنوان عاملی برای تقویت روحیه آنها عمل میکند.
متیو کالو در این باره میگوید: «وقتی با فلر ها کار میکنیم احساس خوبی داریم زیرا میدانیم که هواپیما، خلبان و تمامی تجهیزات داخل آن ایمن هستند. ما از این بابت که توانستهایم ایمنی این هواپیماها را افزایش داده و در انجام مأموریتهایشان موثر باشیم، افتخار میکنیم».
مهم نیست که چطور به آن نگاه میکنید، فلر ها برای محافظت از خلبانها و حفظ تمامیت جتهای جنگی حیاتی هستند. ممکن است بهترین راهحل برای مقابله با هر نوع سلاحی نباشند، اما در بسیاری از موارد، تفاوت آنها بین مرگ و زندگی است.