با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
گزارش مالی اپل منتشر شد؛ افت درآمد برای چهارمین فصل علی‌رغم افزایش میزان فروش آیفون ۱۵
عکس : آیفون ۱۵

روز گذشته، اپل گزارش مالی فصل چهارم سال مالی ۲۰۲۳ که با سه‌ماهه تقویمی سوم سال جاری میلادی مصادف است را در اختیار کاربران قرار داده است. گزارش مالی غول فناوری آمریکایی دربرگیرنده ماه‌های جولای، اوت و سپتامبر است که شامل عرضه و فروش سری پرچمدار آیفون ۱۵ می‌شود.

در سه‌ماهه سوم سال جاری، اپل از بخش آيفون حدود ۴۳٫۸۱ میلیارد دلار درآمدزایی داشته است که در مقایسه با درآمد ۴۲٫۳۶ میلیارد دلاری سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ حدود ۲٫۸ درصد افزایش داشته است. برای سال مالی ۲۰۲۳، آيفون‌ها حدود ۲۰۰٫۵۸ میلیارد دلار درآمد برای اپل کسب کرده‌اند که به نسبت درآمد ۲۰۵ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۲، شاهد کاهش ۲٫۴ درصدی هستیم.

بعد از سری آیفون، دومین کسب‌و‌کار بزرگ اپل بخش سرویس‌های نرم‌افزاری است که عملکرد بسیار خوبی داشته است. در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳، سرویس‌های اپل ۲۲٫۳۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند که با رشد چشمگیر ۱۶٫۳ درصدی همراه بوده است. به طور کلی، این کسب‌وکار قدرتمند اپل در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۸۵٫۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی داشته که در مقایسه با درآمد ۷۸٫۱۳ میلیارد دلاری سال مالی ۲۰۲۲، ۹ درصد افزایش داشته است.

علی‌رغم فروش موفق بخش آیفون و سرویس‌های نرم‌افزاری، کسب‌وکار آیپد به پاشنه آشیل اپل تبدیل شده و عملکرد چندان خوبی را ثبت نکرده است. برای یادآوری، اپل در سه‌ماهه سوم سال گذشته حدود ۷٫۱۷ میلیارد دلار درآمد از فروش آیپد به جیب زده بود. حالا با کاهش قابل توجهی ۱۰٫۲ درصدی، درآمد تبلت‌های اپل در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۶٫۴۴ میلیارد دلار رسیده است. فروش کلی آیپد‌ها در سال مالی ۲۰۲۳ نیز برابر با ۲۸٫۳۰ میلیارد دلار است که در مقایسه با فروش ۲۹٫۲۹ میلیارد دلاری آن در سال مالی ۲۰۲۲، حدود ۳٫۴ درصد کاهش داشته است.

پس از پایان همه‌گیری کرونا، میزان تقاضا برای سری آیپد به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد چرا که دیگر کارمندان نیازی به دورکاری نداشتند و دانشجویان نیز به کلاس درس بازگشتند. در زمانی که همه‌گیری کرونا به اوج رسیده بود، نیاز به دستگاهی مانند آیپد بسیار حس می‌شد. در نتیجه، کاربران زیادی روی به استفاده از تبلت‌های اپل آوردند.

بخش کسب‌وکار پوشیدنی‌ها، خانه و لوازم جانبی شامل دو محصول پرفروش و پرطرفدار اپل یعنی سری اپل واچ و سری ایرپادز می‌شود. البته میزان درآمدزایی این بخش نیز کاهش ۳٫۴ درصدی داشته و از درآمد ۹٫۶۵ میلیارد دلار در سه‌ماهه سال ۲۰۲۲ به ۹٫۳۲ میلیارد دلار در سه‌ماهه سال جاری رسیده است. درآمد کلی این کسب‌وکار اپل در سال مالی ۲۰۲۳ برابر با ۳۹٫۸۵ میلیارد دلار بوده که به نسبت درآمد ۴۱٬۲۴ میلیارد دلاری در سال مالی ۲۰۲۲، حدود ۳٫۴ درصد کاهش داشته است.

در بازه زمانی ماه‌های جولای تا سپتامبر، درآمد اپل در ایالات متحده با رشد مواجه شده و به میزان ۴۰٫۱۲ میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر، فروش محصولت اپل در سایر مناطق مانند اروپا، چین، ژاپن و سایر کشورهای آسیا پاسفیک کاهش داشته است.

مدیر عامل اپل، تیم کوک، اعلام کرده که فروش آيفون در سه‌ماهه سال جاری رکورد جدیدی ثبت کرده است و بخش سرویس‌های نرم‌افزاری نیز بسیار موفق ظاهر شده است. آقای کوک اعلام کرده که اپل انتظار دارد در فصل تعطیلات بتواند رکورد فروش تازه‌ای را از آن خود کند.

درآمد کلی اپل در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی برابر با ۸۹٫۵۰ میلیارد دلار بوده که به نسبت درآمد ۹۰٫۱۵ میلیارد دلاری سه‌ماهه سال ۲۰۲۲، کاهش اندکی داشته است. برای سال مالی ۲۰۲۳، اپل درآمدی برابر با ۳۸۳٫۲۹ میلیارد دلار کسب کرده است. اپل در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ سود خالص ۲۲٫۹۶ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است. در کل سال جاری میلادی، سود خالص اپل برابر با ۹۷ میلیارد دلار گزارش شده است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین