با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
سامسونگ قصد دارد در گوشی‌های تاشو خود از نمایشگر PHOLED استفاده کند
عکس : گوشی‌ تاشو

پنل‌های موبایلی سامسونگ دیسپلی احتمالا در 6 ماهه دوم سال 2025 از ساختار کاملا فسفری استفاده خواهند کرد. PHOLED مخفف عبارت Phosphorescent OLED یا همان اولد فسفری بوده و نبایستی با POLED (اولد پلاستیکی) اشتباه گرفته شود. به بیان دقیق‌تر PHOLED نوعی ماده است که پنل‌های آمولد سامسونگ دیسپلی هم‌اکنون برای پیکسل‌های سبز و قرمز رنگ از آن استفاده می‌کنند.

در مقابل، نمایشگرهای آمولد کمپانی به‌جای ایده فسفر آبی از مواد فلورسنت آبی استفاده می‌کنند. با این‌حال انتقال به PHOLED آبی احتمالا در نیمه دوم سال 2025 عملی خواهد شد. ناظران صنعت در ابتدا پیش‌بینی کردند که سامسونگ دیسپلی در اواسط سال 2024 از مواد فسفری آبی برای نمایشگرهای تاشو تولیدی خود استفاده خواهد کرد. با این‌حال بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی UBI Research (به نقل از وبسایت The Elec) به‌نظر می‌رسد که فرآیند توسعه ماده اولیه فسفر آبی به شکلی روان پیش نمی‌رود.

هدفگذاری جدید به نیمه دوم سال 2025 اشاره دارد. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا گوشی‌های تاشو برای نخستین بار از PHOLED آبی استفاده خواهند کرد یا خیر. به لحاظ تئوری، گوشی‌های تاشو گلکسی مانند گلکسی زد فولد 7 و گلکسی زد فلیپ 7 احتمالا نخستین دستگاه‌هایی هستند که از فناوری ارتقایافته PHOLED بهره‌ خواهند برد.

با این‌حال نگرانی‌هایی در زمینه دوام وجود دارد و این موضوع احتمالا مانع از به‌کارگیری PHOLED برای دستگاه‌های اصلی سامسونگ خواهد شد. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که استفاده از PHOLED چه مزایایی را به‌دنبال خواهد داشت؟ ایده فعلی فلورسنت آبی که سامسونگ برای نمایشگرهای آمولد خود از آن استفاده می‌کند؛ دارای بازده نور داخلی 25 درصدی است. این در حالیست که PHOLED قرمز و سبز کمپانی از بازه 100 درصدی برخوردار است.

جایگزینی اولدهای مبتنی بر فلورسنت آبی با PHOLEDها به سامسونگ دیسپلی امکان می‌دهد تا میزان مصرف کلی انرژی را کاهش دهد. از سوی دیگر مواد اولیه PHOLED آبی که هم‌اکنون فرآیند توسعه خود را پشت سر می‌گذارند؛ در مقایسه با مواد فلورسنت آبی دارای طول عمری معادل با 55 درصد هستند.

با توجه به این نگرانی در رابطه با دوام، Daejong Yoon؛ معاون ارشد موسسه تحقیقاتی UBI Research ضمن اظهاراتی خاطرنشان کرد: “برآیند عمومی پرس‌وجوهای انجام شده از شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه آبی نشان می‌دهد که نخستین برنامه پیاده‌سازی PHOLED آبی سامسونگ دیسپلی احتمالا به یک جریان کلیدی تبدیل نخواهد شد.” هنوز مشخص نیست که آیا گوشی‌های تاشو گلکسی در سال 2025 از مواد اولیه PHOLED آبی استفاده خواهند کرد یا خیر.

صرفنظر از این موضوع، موسسه UBI Research معتقد است که سامسونگ دیسپلی به فرآیند توسعه PHOLED آبی ادامه خواهد داد؛ چرا که تبدیل شدن به نخستین شرکت جهان با ظرفیت تولید انبوه پنل‌های آمولد دارای پیکسل‌های فسفری آبی به منزله یک دستاورد بزرگ برای غول کره‌ای قلمداد خواهد شد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین