با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آیا واقعاً به 24 گیگابایت رم در گوشی های هوشمند نیاز است؟
عکس : حافظه رم 24 گیگابایتی

هفته گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه گروه تجاری وان پلاس قصد دارد به زودی گوشی هوشمندی با حافظه رم 24 گیگابایتی را معرفی کند. انتظار می‌رود وان پلاس ایس 2 پرو (OnePlus Ace 2 Pro) اولین گوشی از این برند باشد که چنین میزانی از رم را ارائه می‌کند.

اما اولین گوشی هوشمند جهان که مجهز به 24 گیگابایت حافظه رم است، رد مجیک 8 اس پرو (Red Magic 8S Pro) می‌باشد. البته، این گوشی نیز هنوز معرفی نشده و قرار است تا چند ساعت دیگر پس از انتشار این مقاله رسماً رونمایی شود.

در حال حاضر 16 گیگابایت رم بالاترین ظرفیت حافظه‌ای است که می‌توانید در اکثر گوشی‌ها پیدا کنید. با این حال، برخی از مدل‌ها هستند که از 18 گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها منحصر به بازار چین بوده و در عرصه بین المللی عرضه نشده‌اند.

حال، سؤال اینجاست که آیا واقعاً به 24 گیگابایت حافظه رم روی گوشی هوشمند خود نیاز داریم؟ به نظر ما پاسخ این سؤال منفی است، اما به هر استثناهایی هم وجود دارد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

برای اجرای اپلیکیشن‌های پایه و اصلی در سال 2023 به حداقل 4 گیگابایت رم نیاز دارید

برای کسانی که احتمالاً نمی‌دانند، باید یادآوری کنیم که حافظه رم (RAM) سریع‌ترین چیپ حافظه‌ای است که درون هر دستگاهی می‌توان پیدا کرد. نرم افزار سیستم هر بار که گوشی هوشمند خود یا هر دستگاه پردازش‌محور دیگری را راه‌اندازی می‌کنید، در رم بارگیری می‌شود تا دسترسی به آن در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

حافظه رم همچنین جایی است که برنامه‌های مختلف (از جمله بازی‌ها) هنگام راه‌اندازی در آن بارگیری می‌شوند. بنابراین، حجم و عملکرد این قطعه سخت افزاری برای گوشی هوشمند شما بسیار مهم است.

در حال حاضر، 2 گیگابایت حافظه رم حداقل چیزی است که برای اجرای اندروید 13 لازم است و این مقدار قبل از این فقط 1 گیگابایت بود. البته، این روزها رم اکثر گوشی‌ها بسیار بیشتر از این است و تنها در مدل‌های رده پایین و گوشی‌هایی که با سیستم عامل «اندروید گو» (Android Go Edition) عرضه می‌شوند، می‌توان حافظه رم 2 گیگابایتی را مشاهده کرد.

با این حال،‌ با وجود اینکه اکثر گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت نیز با حداقل 4 گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شوند اما ممکن است با این حجم از رم هم نتوانید چند کار را به صورت همزمان انجام دهید. البته که همه برنامه‌های روز دنیا بدون مشکل روی آن‌ها کار می‌کنند.

پس بهترین و ایده‌آل‌ترین میزان از حافظه رم در یک گوشی هوشمند چقدر است؟

برای یافتن پاسخ این سؤال باید به یکسری نکات توجه کرد. اکثر برنامه‌ها حدود 100 تا 200 مگابایت رم مصرف می‌کنند. با این حال، برخی از بازی‌ها می‌توانند تا 1.5 گیگابایت یا بیشتر هم از این حافظه را به خود اختصاص دهند. بر همین اساس، در سال 2023 خرید گوشی با حداقل 8 گیگابایت حافظه رم به کاربران توصیه می‌شود.

به همین دلیل است که اکثر گوشی‌های پرچمدار محبوب مانند جدیدترین مدل‌ها در سری گلکسی اس سامسونگ با 8 گیگابایت رم شروع می‌شوند. اما از آنجایی که برندهای چینی همیشه تشنه رقابت بوده‌اند، حداقل 12 گیگابایت رم را در محصولات برتر خود ارائه می‌دهند.

همچنین، لازم به ذکر است که اگر در هنگام وب‌گردی تب‌های زیادی را در گوشی هوشمند خود باز می‌کنید، توصیه می‌کنم همواره به سراغ مدل‌هایی بروید که بالاترین میزان رم را ارائه می‌کنند. چرا که مرورگرهایی مانند گوگل کروم بیش از هر برنامه یا بازی دیگری حافظه رم را تحت فشار قرار داده و از آن استفاده می‌کنند. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، نسخه 64 بیتی گوگل کروم به حداقل 8 گیگابایت حافظه رم نیاز دارد!

حافظه رم بیشتر، داشتن تجربه ایده‌آل را تضمین نمی‌کند

در حالت ایده‌آل، اگر گوشی شما دارای حافظه رم با ظرفیت بالا باشد، خواهید توانست چندین برنامه را به صورت همزمان و یا در پس زمینه اجرا کنید. در این حالت، برنامه‌ها نباید به اجبار و برای صرفه‌جویی در مصرف رم بسته شوند، مگر اینکه حافظه رم به طور کامل پر شود.

اما متأسفانه، این چیزی نیست که در اکثر گوشی‌های هوشمند دارای رم زیاد مشاهده می‌کنیم! این نوع گوشی‌های هوشمند معمولاً توسط برندهای چینی فروخته می‌شوند و نرم افزار آن‌ها به صورت پیش فرض طول عمر باتری را در اولویت قرار می‌دهد.

بنابراین، حتی با وجود داشتن 18 گیگابایت حافظه رم نیز این گوشی‌ها تمایل دارند تا برنامه‌ها را مدام از رم آن حذف کنند، حتی اگر فضای آزاد کافی وجود داشته باشد. از همین رو، شما باید به صورت دستی این محدودیت را برای تک تک برنامه‌ها در این دستگاه‌ها بردارید تا بتوانید به درستی از حداکثر رم موجود استفاده کنید که البته گاهی اوقات این روش هم کارساز نیست.

بنابراین، حتی اگر یک گوشی دارای 24 گیگابایت حافظه رم باشد، بهینه سازی نرم افزاری را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و موضوع بسیار مهمی است. نگه داشتن برنامه‌های بیشتر در حافظه رم انرژی مصرف می‌کند و به همین دلیل تولید کنندگان گوشی تمایلی برای استفاده حداکثری از رم ندارند. اما تصمیم متوقف کردن برنامه‌ها و خارج کردن آن‌ها از حافظه رم باید به طور پیش فرض در دست مصرف کنندگان باشد.

داشتن حافظه رم 24 گیگابایتی در موارد خاص منطقی است

با اینکه گفتیم حافظه رم بالاتر در یک گوشی هوشمند لزوماً به معنای تجربه کاربری بهتر نیست، اما استفاده از رم 24 گیگابایتی در برخی از گوشی‌های هوشمند می‌تواند خوب باشد. به عنوان مثال، بهتر است این مقدار حافظه را در دستگاهی مانند یک گوشی تاشو کتابی همچون گلکسی زد فولد ببینیم که در هنگام نیاز به یک تبلت تبدیل می‌شود. این نوع گوشی‌ها به طور ویژه برای انجام کارهای حرفه‌ای و اجرای چندین برنامه به صورت همزمان طراحی شده‌اند و از سوی دیگر باتری بزرگ‌تری هم دارند.

از سوی دیگر، گوشی‌های هوشمند گیمینگ نیز می‌توانند از داشتن 24 گیگابایت حافظه رم بهره زیادی ببرند. زیرا با وجود این حجم بالا از رم، می‌توان بازی‌های متعددی را در پس‌زمینه نگه داشته و بین آن‌ها سوئیچ کرد (درست مانند چیزی که در کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس می‌بینیم). با این حال، برخی از محبوب‌ترین عناوین موبایلی در حال حاضر آنلاین هستند و نگه داشتن بازی‌های چند نفره آنلاین در پس زمینه کاری بیهوده است.

با تمام این تفاسیر، اگر امروزه بتوانید به یک گوشی هوشمند معمولی با 24 گیگابایت حافظه رم دسترسی داشته باشید، حداکثر مزیتی که به دست می‌آورید نگه داشتن چندین برنامه باز در پس‌زمینه است. از این گذشته، در گوشی‌های معمولی که صفحه نمایش کوچکی دارند،‌ نمی‌توانید به اندازه مدل‌های تاشو از چندوظیفگی یا همان مولتی تسکینگ بهره ببرید. بنابراین، به نظر می‌رسد داشتن 24 گیگابایت رم در گوشی‌های هوشمند معمولی بدون هیچ مزیت قابل توجهی، قطعاً یک ویژگی لوکس بوده و ارزش هزینه کردن را ندارد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین