با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
بررسی و مقایسه 8 اپلیکیشن همراه بانک محبوب کشور + تصاویر و جدول
عکس : اپلیکیشن همراه بانک
.

در این مطلب هشت اپلیکیشن بانکی محبوب کشور از جمله همراه بانک شهر، تجارت، صادرات، اقتصاد نوین، سپه، سامان، پاسارگاد و آینده را از نظر طراحی و کارایی با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا بالاخره متوجه بهترین برنامه بانکی در ایران شوید!




این روزها بخش اعظم کارهای بانکی مردم توسط اپلیکیشن‌‌های بانکی انجام می‌شود.


همزمان با توسعه اینترنت و روی آوردن مردم به انجام کارها در بستر خدمات آنلاین، نیاز به تولید اپلیکیشن‌های بانکی با ویژگی‌ها و خدمات متنوع برای جلوگیری از حضور مردم در بانک‌ها احساس می‌شد.


این رویکرد از سال 1396 به طور جدی پیگیری شد و بانک‌های مختلف با عرضه اپلیکیشن‌های بانکی به‌روز و کاربردی، در تلاش بودند تا علاوه بر خدمت‌رسانی به مشتریان خود، از مراجعه حضوری مردم که باعث ترافیک، اتلاف مصرف سوخت و هزینه‌هایی مانند نیروهای سازمانی و خدماتی بیشتر می‌شود، جلوگیری کنند.


این نیاز همزمان با شروع پاندمی کرونا افزایش پیدا کرد و حالا می‌توان گفت اکثر خدمات اصلی و فرعی بانک‌های دولتی و خصوصی کشور توسط اپلیکیشن های بانکی ارائه می‌شوند و مشتریان می‌توانند ظرف چند ثانیه به کارهای بانکی خود برسند.


اما با توجه به اهمیت اپلیکیشن‌های بانکی که در واقع درگاه واسط میان مشتریان و بانک‌ها هستند، نوع طراحی و خدمات ارایه شده در اپلیکیشن‌های بانکی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. به این ترتیب حتی ارایه یک اپلیکیشن خوب می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب و ماندگاری مشتریان داشته باشد.



با توجه به تنوع بانک‌های ارائه دهنده خدمات در کشور، در این مطلب قصد داریم تا اپلیکیشن چند بانک منتخب و محبوب دولتی و خصوصی را با یکدیگر بررسی کرده و خدمات آن‌ها را مقایسه کنیم، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:


معرفی اپلیکیشن‌های بانکی


ما در این مقاله اپلیکیشن 8 بانک دولتی و خصوصی مطرح و محبوب کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


اولین اپلیکیشن همراه بانک شهر نام دارد که متعلق به بانک شهر است. این اپلیکیشن در کنار اپلیکیشن دیگری به نام رمزنت عرضه شده که تنها برای دریافت رمز دوم کاربرد دارد، به این ترتیب دارندگان حساب در بانک شهر برای استفاده از تمامی خدمات این بانک باید دو اپلیکیشن همراه بانک شهر و رمزنت را نصب نمایند.


دومین اپلیکیشن همراه نوین نام دارد که متعلق به بانک اقتصاد نوین است. در این اپلیکیشن بدون نیاز به نصب اپ دیگری می‌توانید تمامی کارهای روزانه خود را انجام دهید.



اپلیکیشن بعدی همراه کارت نام دارد که اپلیکیشن بانک آینده است اما ظاهری شبیه به برنامه‌های پرداختی مانند آپ دارد. البته بانک آینده برنامه دیگری به نام کیلید نیز دارد که برخی از خدمات اصلی این بانک در این برنامه ارایه می‌شود اما چون در سایت بانک آینده برنامه همراه کارت به عنوان برنامه اصلی معرفی شده، ما نیز آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


توجه کنید که در حال حاضر در کیلید می‌توانید به کارت یا شماره حساب بانک آینده دیگری پول واریز کنید، یعنی انتقال وجه در این برنامه درون بانکی است؛ مگر آنکه از طریق شماره شبا و سیستم پایا اقدام به چنین عملی نمایید. این نقص باعث شده تا ویژگی مهم انتقال وجه در برنامه کیلید کارایی گسترده‌ای نداشته باشد و ما برنامه همراه کارت را به شما معرفی کردیم. برخی از دیگر خدمات مانند سامانه صیاد، احراز هویت، درخواست سفته، استعلام اصالت چک و نشانی شعب در اپلیکیشن کیلید در دسترس است. به هر شکل اگر می‌خواهید از تمام قابلیت‌های بانک آینده استفاده کنید، بهتر است هر دو اپلیکیشن را نصب نمایید.

چهارمین برنامه‌ای که ما بررسی خواهیم کرد، اپلیکیشن موبایلت متعلق به بانک سامان است که برای انجام کارهای بانکی مشتریان این بانک عرضه شده و در دسترس است.


برنامه دیگر همراه بانک سپه متعلق به بانک دولتی سپه است. موبایل بانک پاسارگاد متعلق به بانک پاسارگاد هم با وجود شباهت ظاهری به برنامه بانک سپه به عنوان یک برنامه مستقل بررسی خواهد شد.



برنامه دیگر همراه بانک صادرات ایران نام دارد که متعلق به بانک صادرات است که در کنار اپلیکیشن صاپ (که به نوعی شبیه یک اپلیکیشن پرداختی است و شما با هر کارتی از هر بانکی می‌توانید از آن استفاده کنید)، به عنوان دو برنامه اصلی بانک صادرات شناخته می‌شوند که البته ما برنامه اصلی همراه بانک صادرات ایران را بررسی خواهیم کرد.



آخرین اپلیکیشن بانک دولتی بررسی شده همراه بانک تجارت است که این بانک هم برای دریافت رمز دوم یک اپلیکیشن جداگانه به نام همراز را عرضه کرده است.


نام بانک
نام اپلیکیشن
حجم
آخرین بروزرسانی
شهر
همراه بانک شهر17 مگابایت1401/11/01
اقتصاد نوین
همراه نوین21 مگابایت1401/06/08
آینده
همراه کارت27 مگابایت1401/10/27
سامان
موبایلت10 مگابایت1401/09/19
سپه
همراه بانک سپه18 مگابایت1401/03/07
پاسارگاد
موبایل بانک پاسارگاد35 مگابایت1401/11/11
صادرات
همراه بانک صادرات ایران8 مگابایت–/–/–
تجارت
همراه بانک تجارت21 مگابایت1401/06/24

 


راه اندازی اپلیکیشن‌ های بانکی


اولین موردی که باید باهم بررسی کنیم، نحوه راه‌اندازی و استفاده از این اپلیکیشن‌های بانکی است. یک ویژگی مشترک برای تمام اپلیکیشن‌‌های بانکی که تاکنون رفع نشده، آن است که برای استفاده و فعال‌سازی آن‌ها باید حداقل یک بار به یکی از شعب بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.


استفاده از اپلیکیشن بانکی بدون مراجعه به بانک و درخواست حضوری و دریافت نام کاربری و رمز عبور یا کد فعال‌سازی امکان‌پذیر نیست.


تنها نئوبانک‌ها که بدون شعبه فیزیکی کار می‌کنند، امکان راه‌اندازی اپلیکیشن بدون مراجعه حضوری را دارند و این امکان برای بانک‌های دولتی و خصوصی در دسترس نیست. البته انتظار می‌رود که چنین قابلیتی برای بانک‌های دولتی و غیر دولتی هم فعال شود، با توجه به ارائه روش‌های نوین تشخیص هویت می‌توان فعال‌سازی اپلیکیشن های بانکی را ساده‌تر از گذشته کرد.



مورد بعدی در خصوص تعدد اپلیکیشن‌ها برای یک بانک است. همانطور که در بخش قبل گفته شد، اکثر بانک‌ها دارای یک اپلیکیشن برای کارهای بانکی مشتریان خود هستند ولی برخی از بانک‌ها مانند بانک شهر و بانک صادرات دارای یک برنامه ثانویه برای دریافت رمز دوم پویا هستند که از نظر ما یک نکته منفی است! زیرا دلیلی ندارد که صرفا برای دریافت رمز دوم پویا شما یک اپلیکیشن دیگر را نصب کنید. به راحتی می‌توان چنین ویژگی‌ را همچون بانک‌های دیگر در همان اپلیکیشن اصلی قرار داد.


نکته دیگر که باید مطرح شود آن است که بانک شهر اجازه گرفتن اسکرین شات از محیط برنامه را به دلیل مسائل امنیتی نمی‌دهد، این مسئله می‌تواند به افزایش امنیت برنامه کمک کند اما گاهی برای ارسال عکس از یک مشکل یا باگ یا حتی برای خود ما که می‌خواهیم این برنامه را بررسی کنیم، نیاز به اسکرین شات وجود دارد که ممکن نیست.


طراحی و رابط کاربری


نوع طراحی و اینترفیس اپلیکیشن‌ها اهمیت بسیاری دارد و این موضوع صرفا شامل برنامه‌های بانکی نمی‌شود، اما اپلیکیشن های بانکی از آن دست برنامه‌ها هستند که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و طبیعتا راحتی استفاده از آن‌ها، دسترسی به گزینه‌ها و حتی رنگ‌بندی صفحه و بخش‌های مختلف آن جزو موارد پراهمیت است.



در ادامه نگاهی به تمامی این بخش‌ها در 8 اپلیکیشن بانکی که مورد بررسی قرار داده‌ایم، خواهیم داشت.


بانک شهر: بانک شهر مانند لوگوی این بانک تم سراسر قرمز دارد، ولی رنگ اصلی این برنامه سفید و طوسی است.


دسترسی به بخش‌های مختلف در برنامه بانک شهر بسیار خوب است. هنگامی که وارد اپلیکیشن می‌شوید، اطلاعات اولیه مانند مانده حساب به شما نمایش داده می‌شود که شاید اتفاق خوبی نباشد، زیرا ممکن است در موقعیت‌هایی، افرادی کنار شما باشند که نخواهید باقی حساب شما را ببینند، اما به محض ورود به این برنامه، اطلاعات حساب به راحتی قابل مشاهده است.



گزینه‌های اصلی در پایین صفحه قرار دارند که دسترسی به آن‌ها مناسب است. همچنین یک منو در بالا سمت چپ قرار دارد که برای افراد راست دست (که بخش اعظم جامعه هستند) دورترین نقطه در صفحه است و باید با دست چپ خود به آن منو دسترسی داشته باشند.


مهم‌ترین خدمات یک برنامه بانکی شامل ارسال وجه می‌شود که بخش کارت به کارت در صفحه اصلی و دم دست است و به راحتی می‌توانید وارد آن بخش شوید.



به طور کلی طراحی همراه بانک شهر امتیاز بالایی دریافت می‌‌کند و به جز منوی تنظیمات که در سمت چپ صفحه است، بقیه موارد بسیار مناسب هستند.


اپلیکیشن همراه نوین: اپلیکیشن بانک اقتصاد نوین تم بنفش رنگ دارد و در منوی پایین آن بخش‌های مختلف در دسترس هستند اما مشکل بزرگ این برنامه آن است که در صفحه اصلی گزینه‌های بسیاری وجود دارد که اندازه آیکون آن‌ها کمی کوچک است و این اتفاق احتمال این را که شما گزینه اشتباه انتخاب کنید، افزایش می‌دهد. به این ترتیب کار کردن با صفحه اصلی این اپلیکیشن خیلی راحت نیست و گاها باید چند ثانیه‌ای بگردید تا گزینه مورد نظر را پیدا کنید!



ضمن این که برخی از گزینه‌ها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا احراز هویت سامانه سجام از موارد پرکاربردی نیستند که بخواهند فضایی در صفحه اول را اشغال کنند. طراحی باکسی شکل گزینه‌ها جلوه زیبایی دارد اما اندازه کوچک گزینه‌ها و طراحی شلوغ صفحه‌ها قطعا جزو موارد منفی به حساب می‌آیند.


اپلیکیشن همراه کارت: قبلا توضیح داده شد که این برنامه ظاهری شبیه به اپلیکیشن‌های پرداختی مانند آپ دارد و طراحی این اپلیکیشن شبیه به دیگر اپلیکیشن‌های بانکی نیست. این برنامه با تم تیره و متفاوت عرضه شده ولی دسترسی به گزینه‌های مختلف آن بسیار مناسب است. در واقع این برنامه از طراحی مینیمال بدون شلوغی یا ویژگی‌های خاص بهره می‌برد و گزینه‌های پرکاربرد در صفحه اصلی قابل استفاده هستند.



اما سایر خدمات این اپلیکیشن مانند استعلام شبا، سامانه صیاد و احراز هویت در بخشی به نام سایر خدمات وجود دارد که جزو صفحات اصلی نیست و هرچند این گزینه‌ها همیشه مورد نیاز نیستند ولی لازم نبود که این گزینه‌ها به بخشی دیگر منتقل شوند. به هر شکل این اتفاق رخ داده است.


اپلیکیشن موبایلت: اپلیکیشن بانکی متعلق به بانک سامان یکی از مینیمال‌ترین و بی‌آلایش‌ترین طرح‌ها در میان برنامه‌های موبایل را دارد. در این برنامه تمام گزینه‌های مورد استفاده از آیکون‌هایی ساده و در عین حال زیبا در کنار هم قرار گرفته‌اند.


صفحه اصلی این برنامه در عین حال دارای یک نکته مثبت و یک نکته منفی است. نکته مثبت آن است که تمام آیکون‌ها در پایین صفحه قرار دارند، موردی که در طراحی بسیاری از اپلیکیشن‌ها به آن دقت نمی‌شود، زیرا مدل قرار گرفتن گوشی در دست به شکلی است که انگشت‌ها به پایین صفحه بیشتر دسترسی دارند و با یک دست به راحتی می‌توان به گزینه‌های پایین صفحه دسترسی داشت اما در عین حال در اکثر اپلیکیشن‌‌ها چنین چیزی رعایت نمی‌شود.



اما از طرفی نیمه بالایی صفحه به گزینه‌های بزرگ تبلیغات خدمات بانک سامان اختصاص داده شده که حس حضور در صفحات اینترنتی پرتبلیغ را می‌دهد و اصلا وجود چنین گزینه‌هایی جذاب نیست!


اما نکته دیگری که باید اشاره کرد، آن است که هنگام ورود به این برنامه مستقیما موجودی حساب شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد و این مورد هم یک نکته مثبت است. دسترسی به گزینه‌های مختلف، خدمات و بخش‌های دیگر این اپلیکیشن بسیار راحت است و طراحی مینیمال همواره در تمامی بخش‌ها خودنمایی می‌کند.


همراه بانک سپه: همراه بانک سپه هم از رنگ زرد، نارنجی و بنفش استفاده کرده که ظاهر زیبایی به این برنامه داده است. همچنین گزینه‌ها در این برنامه به صورت واضح، مشخص و ساده در کنار هم قرار دارند. گزینه‌های مربعی با فونت و اندازه مناسب در کنار یکدیگر هستند و برای انتخاب آن‌ها مشکلی نخواهید داشت.


البته صفحه انتقال وجه این برنامه می‌توانست ظاهر بهتری داشته باشد، به طور کلی در تمامی بخش‌های برنامه از شما پرسیده می‌شود که می‌خواهید عملیات درخواستی را از کارت یا سپرده انجام دهید و تکراری بودن این پرسش گاهی خسته کننده می‌شود.



در بخش انتقال وجه هم با وجود انتخاب گزینه مربوط به کارت یا سپرده باید بر روی کارت مقصد بزنید تا گزینه‌ها برای شما به نمایش در بیاید و کارت یا سپرده شما به صورت پیشفرض انتخاب نشده است. این پروسه باعث می‌شود عملیات دم دستی و پرکاربردی مانند کارت به کارت نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها کمی طولانی‌تر شود که اتفاق خوبی نیست.


همراه بانک پاسارگاد: این برنامه شباهت بسیاری به اپلیکیشن بانک سپه دارد و کاملا مشخص است که هر دو برنامه با یک طراحی اصلی تولید شده‌اند اما با وجود شباهت اکثریت صفحات اصلی و داخلی، برخی از بخش‌های برنامه مانند برگه میانی که در بانک سپه مخصوص خدمات است، در این اپلیکیشن به نام تسهیلات تغییر کرده و در آن تسهیلات بانکی را نشان می‌دهد. این مورد باعث شده برخی از خدمات اصلی در صفحات دیگر ارایه شود که دسترسی به آن‌ها کمی نسبت به اپلیکیشن بانک سپه دشوارتر خواهد شد.



همراه بانک صادرات ایران: اپلیکیشن بانک صادرات هم از جمله برنامه‌هایی است که از طراحی ساده و مینیمال استفاده کرده اما می‌توان گفت طراح این برنامه از این نظر از آن سمت بوم افتاده است! طراحی صفحه ساده است و گزینه‌ها در سمت پایین صفحه قابل انتخاب هستند که یک گزینه مثبت به حساب می‌آید اما در عین حال نیمی از صفحه اصلی خالی است و شاید می‌شد از این بخش استفاده بیشتری کرد.


مورد دوم آن است که برنامه بانک صادرات بخش‌های مختلفی ندارد بلکه به جز خدمات اصلی دیگر خدمات در یک منو به شکل لیستی قابل انتخاب هستند که از نظر زیبایی و کارایی وجود قابلیت‌های مختلف در کنار هم به شکل یک لیست در منو اصلا جالب نیست.



ضمن این که در طراحی این بانک از رنگ‌های زیادی استفاده نشده است و شما اکثرا سه رنگ آبی، سفید و طوسی را می‌بینید که تا حد زیادی باعث بی‌روح بودن برنامه شده است. البته شما می‌توانید تم برنامه را به رنگ‌های سبز، قرمز، بنفش و زرد تغییر دهید ولی در هر تم، تعداد رنگ‌های دخیل در محیط برنامه بسیار کم است. همچنین تنظیمات فونت و صدای اعلان برنامه را نیز می‌توانید درون تنظیمات تغییر دهید و به این ترتیب ویژگی‌های شخصی‌سازی برنامه نسبتا مناسب است.


اپلیکیشن همراه بانک تجارت: همراه بانک تجارت طراحی بسیار خوبی دارد، طراحی صفحات اصلی و داخلی این اپلیکیشن بانکی از نظر رنگ و استفاده از عناصر مختلف بسیار مناسب است و شما نه حس خالی بودن صفحه و نه حس شلوغ بودن صفحه را دارید.



گزینه‌ها در صفحات اصلی در آیکون‌های موزائیکی کنار هم قرار می‌گیرند و رنگ هر گزینه متفاوت است. انجام خدمات مختلف و انتخاب گزینه‌های اصلی و فرعی همگی بسیار راحت است و تقریبا کل بخش‌های مورد نیاز دم دست هستند.


در ادامه جدول امتیازی مربوط به هر اپلیکیشن بانکی را مشاهده می‌کنید. این جدول از 1 تا 5 به هرکدام از بخش‌ها امتیاز داده شده و مسلما هر چه امتیاز بیشتر باشد یعنی اپلیکیشن در آن بخش موفق‌تر بوده است. در نهایت و بخش جمع‌بندی امتیازات، بانک‌ها از مجموع ۳۵ امتیاز ممکن یک امتیاز مشخص را دریافت می‌کنند تا بهتر بتوانید در رابطه با انتخاب بانک مورد خودتان تصمیم‌گیری کنید.


شهر
اقتصاد نوین
آینده
سامان
سپه
پاسارگاد
صادرات
تجارت
طراحی صفحه اصلی
42444445
طراحی صفحات داخلی
44455405
دسترسی به گزینه‌ها
43454415
رنگ‌بندی
33154435
دارک‌مود خودکار
نداردنداردتم پیشفرض مشکیداردنداردنداردندارددارد
نشر اطلاعات حساب در صفحه اصلی
داردداردنداردندارددارددارددارددارد
 تنظیمات شخصی‌سازی
11311141
امتیاز کلی
35/1635/1335/2635/3035/1835/1735/1235/26

 


کارایی و خدمات کاربردی اپلیکیشن های بانکی


اما دومین مقوله مهم در خصوص اپلیکیشن‌های بانکی نوع خدمت رسانی، کارایی و ارائه خدمات کاربردی توسط آن‌هاست. به ویژه این روزها که اپلیکیشن‌های پرداختی و اخیرا نئوبانک‌ها همچون بلوبانک در کشور طرفدار پیدا کرده‌اند، ارائه خدمات کاربردی آنلاین می‌تواند یک برگ برنده برای هر بانکی باشد.


ارائه خدمات به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود، برای شروع می‌توان به ارائه خدمات کارت به کارت، انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید شارژ و بسته اینترنتی اشاره کرد که تمام اپلیکیشن‌های بانکی در این زمینه مشکلی ندارند و خدمات مورد نیاز را به کاربران خود ارائه می‌کنند.


پرداخت عوارض

البته در این زمینه می‌شود پا را فراتر گذاشت و بخش‌هایی برای پرداخت عوارض شهرداری یا عوارض خودرو را نیز به اپلیکیشن اضافه کرد.



در این زمینه می‌توان گفت بانک سامان تنها اپلیکیشنی است که خدمات پرداخت عوارض شهرداری را ارائه می‌کند، همچنین اپلیکیشن بانک تجارت هم سیستم پرداخت خدمات خودرو را در خود جای داده است. در تبلیغات اپلیکیشن همراه کارت بانک آینده هم پرداخت خلافی خودرو دیده می‌شد اما در اپلیکیشن چنین گزینه‌ای نیافتیم
!


انتقال وجه مخاطبین

انتقال وجه توسط مخاطبین از خدماتی است که اپلیکیشن بانک آینده ارائه می‌دهد و با وجود آن می‌توانید در لیست مخاطبین خود، آنهایی که اپلیکیشن همراه کارت را نصب کرده‌اند، پیدا کرده و بدون نیاز به کارت بانکی آن‌ها، انتقال وجه انجام دهید.



چک صیادی

برخی از خدمات اصلی مانند چک صیادی توسط تمامی بانک‌ها به جز برنامه همراه کارت بانک آینده ارائه می‌شود. البته خدمات چک صیادی بانک آینده در اپلیکیشن کیلید این بانک ارائه شده که یک اپلیکیشن جانبی برای دریافت برخی از خدمات است.


در جدول بررسی خدمات بانک‌ها به این نکته اشاره کردیم که برخی از بانک‌ها برای ارائه خدمات کامل خود دو اپلیکیشن را معرفی کرده‌اند که تنها باعث سردرگمی کاربران می‌شود و از سمت کاربر یک نکته منفی است.


ورود با روشن بودن فیلترشکن 

یکی از نکاتی که این روزها برای مردم اهمیت پیدا کرده است، استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی با وجود فعال بودن VPN به شمار می‌رود. بعد از فیلترینگ اپلیکیشن‌های محبوب در کشور، بسیاری از مردم فیلترشکن خود را در طول روز روشن می‌گذارند، به این ترتیب برای ورود به اپلیکیشن‌های بانکی با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین این گزینه برای کاربران ایرانی خارج از کشور هم از اهمیت زیادی برخوردار است.


از این رو، اینکه کدام اپلیکیشن بانکی با وجود روشن بودن فیلترشکن همچنان خدمت رسانی می‌کند، موضوعی با اهمیت است. در این خصوص می‌توان گفت تنها اپلیکیشن همراه کارت بانک آینده با وجود فیلترشکن روشن خدمت رسانی دارد و برای استفاده از بقیه اپلیکیشن‌های بانکی باید فیلترشکن خود را خاموش کنید!


امنیت برنامه‌ها

مورد بعدی مربوط به امنیت اپلیکیشن‌های بانکی است. طبیعتا برای ورود به برنامه‌های بانکی باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود زیرا در صورت عدم تامین امنیت کافی، امکان ورود افراد دیگر به اپلیکیشن و کلاه‌برداری و دزدی افزایش پیدا می‌کند.


در این بخش شاهد یک سناریو اصلی هستیم، این سناریو به این شکل است که با نام کاربری و رمز عبور و یا حسگر اثر انگشت می‌توانید به راحتی وارد برنامه شوید.



در این حالت که اکثرا از حسگر اثر انگشت استفاده می‌کنند، راه ورود به گوشی ایمن بوده و سریع است. البته ممکن است در خواب یا شرایط مختلف، افراد بتوانند با حسگر اثر انگشت مالک گوشی، وارد گوشی او و برنامه بانکی‌اش شوند اما در حالت عادی، استفاده از یک ویژگی امنیتی برای گوشی مناسب است.


ضمن اینکه در اکثر اپلیکیشن‌ها زمانی که از برنامه خارج می‌شوید تا زمانی که برنامه باز است مجددا می‌توانید وارد برنامه شوید، یعنی اگر شما از برنامه خود استفاده کردید و برنامه بانکی را در بخش برنامه‌های اخیر نبستید، اگر گوشی دست شخص دیگری بیفتد یا دزدیده شود، شخص دیگر با ورود به بخش برنامه‌های اخیر و ورود به برنامه بانکی شما می‌تواند به طور آزادانه هر اقدامی انجام دهد.



در این خصوص بانک پاسارگاد سیستم مدت زمان فعال بودن در برنامه را دارد که پس از مدتی شما باید مجددا وارد برنامه شوید و مدت زمان استفاده از برنامه به اتمام می‌رسد. این مورد را می‌توان راهکار خوبی برای افزایش امنیت اپلیکیشن بانکی دانست.


درخواست وام

هیچ کدام از اپلیکیشن‌های معرفی شده قابلیت درخواست یا ثبت وام را ندارند، این بدان معناست که سیستم ارائه وام مانند گذشته با مراجعه حضوری و دردسرهای بسیار، ممکن بوده و راه حل جدیدی برای آن تدارک دیده نشده است. اما برخی از اپلیکیشن‌ها دارای گزینه مدیریت اقساط وام یا مدیریت تسهیلات بانکی هستند که از این نظر می‌توانند خدمات یکپارچه‌ای را به مشتریان خود ارائه دهند. همه این‌ها در حالی‌ست که مثلا نئوبانک‌ها امکان دریافت برخی تسهیلات را در اپلیکیشن فراهم کرده‌اند. مثلا می‌توانید از وام بدون ضامن و سریع بلوبانک استفاده کنید.



مدیریت مالی

قابلیت مدیریت هزینه‌ها و آن که در طول ماه چقدر از هزینه‌ها صرف چه کارهایی شده در بخش مدیریت مالی گنجانده می‌شود که تنها بانک سامان این خدمت را ارائه می‌دهد و تا حدودی شما را از نصب اپلیکیشن اضافی مدیریت مالی بی‌نیاز می‌کند، همچنین در اپلیکیشن بانک اقتصاد نوین بخشی به نام مدیریت مالی وجود دارد که هنوز فعال نشده است. البته در اپلیکیشن بانک اقتصاد نوین می‌توانید برخی از خدمات دیگر این بانک مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا احراز هویت سامانه سجام را نیز انجام دهید.


اپلیکیشن بانک اقتصاد نوین بخش پر و پیمانی برای خرید کارت هدیه دارد که طرح‌های مختلف و یا حتی وارد کردن عکس مورد نظر برای چاپ روی کارت را ارائه می‌دهد.



اسکن کد خرید

اسکن کد برای خرید هم از دیگر خدماتی است که می‌توان در اپلیکیشن‌های بانکی ارائه داد، البته هنوز بخش زیادی از جامعه به چنین مدل پرداختی عادت ندارند ولی وجود آن کار راه‌انداز است. تنها همراه کارت بانک آینده چنین خدمتی را در اپلیکیشن خود ارائه می‌دهد. اما همین اپلیکیشن تنها موردی است که شعب نزدیک بانک را مشخص نمی‌کند. ارائه کد شبا هم از موارد کاربردی است که در اپلیکیشن بانک آینده نمی‌بینید!


رمز دوم پویا

در بخش ابتدایی در خصوص ارائه رمز دوم پویا در اپلیکیشن بانکی صحبت کردیم، این خدمت در زمانی که شما سیمکارت خود را در اختیار ندارید و با وای‌فای یا هات‌اسپات به اینترنت متصل شده‌اید یا زمانی که اس‌ام‌اس حاوی رمز دوم پویا برای شما ارسال نمی‌شود، کاربرد دارد و با ساخت رمز دوم پویا در داخل برنامه می‌توانید پرداخت مورد نظر خود را انجام دهید. این قابلیت تنها در اپلیکیشن بانک‌های سپه، پاسارگاد و تجارت ارائه می‌شود.


شهر
اقتصاد نوین
آینده
سامان
سپه
پاسارگاد
صادرات
تجارت
پرداخت قبوض
بلهبلهبلهبلهبلهبلهبلهبله
خرید شارژ و بسته اینترنت
بلهبلهبلهبلهبلهبلهبلهبله
ارائه شماره شبا
بلهبلهخیربلهبلهبلهبلهبله
تاریخچه تراکنش‌ها
بلهبلهبلهبلهبلهبلهبلهبله
انتقال وجه توسط مخاطبین
خیرخیربلهخیرخیرخیرخیرخیر
سرعت ارسال پیامک رمز پویا
متوسطمتوسطبالابالابالابالامتوسطبالا
ورود با فیلترشکن
خیرخیربلهخیرخیربلهخیربله
چک صیادی
بلهبلهخیربلهبلهبلهبلهبله
قطع اتصال (در زمان تست)
بلهخیرخیرخیرخیرخیرخیرخیر
مدیریت زمان فعال بودن برنامه در پس‌زمینه
خیرخیرخیرخیرخیربلهخیرخیر
پرداخت اقساط
بلهبلهخیرخیرخیرخیرخیربله
عوارض خودرو
خیرخیرخیرخیرخیرخیرخیربله
عوارض شهرداری
خیرخیرخیربلهخیرخیرخیرخیر
مدیریت تسهیلات بانکی
بلهبلهخیربلهبلهبلهبلهبله
دریافت رمز دوم پویا
خیرخیرخیرخیربلهبلهخیربله
ورود با اثر انگشت
بلهبلهبلهبلهبلهبلهبلهبله
انجام تمام خدمات در یک اپلیکیشن
خیربلهخیربلهبلهبلهخیربله
مدیریت مالی
خیربه زودیخیربلهخیرخیرخیرخیر
درخواست وام
خیرخیرخیرخیرخیرخیرخیرخیر
اسکن کد برای خرید
خیرخیربلهخیرخیرخیرخیرخیر
شعب نزدیک
بلهبلهخیربلهبلهبلهبلهبله

 


سقف انتقال وجه


اما یکی از قابلیت‌هایی که به طور جداگانه به آن خواهیم پرداخت؛ مقوله کارت به کارت و انتقال وجه است. می‌توان گفت یکی از پر استفاده‌ترین خدمات مورد استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی همین مورد کارت به کارت یا انتقال وجه است. به این ترتیب در جدول زیر میزان و سقف انتقال وجه در حالات مختلف توسط اپلیکیشن‌های بانکی مختلف را بررسی خواهیم کرد.


نام بانک
سقف کارت به کارت
پایا
ساتنا
شهر
10 میلیون تومانخطا در سامانه100 میلیون تومان
اقتصاد نوین
10 میلیون تومان100 میلیون تومان50 میلیون تومان
آینده
10 میلیون تومانندارد (همراه کارت)ندارد (همراه کارت)
سامان
10 میلیون تومان100 میلیون تومان100 میلیون تومان
سپه
10 میلیون توماننیاز به دریافت مجوزنیاز به دریافت مجوز
پاسارگاد
10 میلیون تومان100 میلیون تومان100 میلیون تومان
صادرات
10 میلیون تومان100 میلیون تومان100 میلیون تومان
تجارت
10 میلیون تومان100 میلیون تومان100 میلیون تومان

 


جمع بندی


ابتدا آن که تفاوت عمده‌ای میان بانک‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد. یعنی نمی‌توان اپلیکیشن‌های بانکی را از نظر کارایی، طراحی و عملکرد بین دو دسته بانک‌های خصوصی و دولتی تقسیم کرد. هم در میان بانک‌های دولتی اپلیکیشن عالی و معمولی وجود دارد و هم در میان بانک‌های خصوصی!


همه اپلیکیشن‌های بانکی برسی شده دارای نسخه اندروید و iOS هستند ولی تجربه نشان داده نسخه‌های iOS برای تمام اپ‌ها مشکلات متعددی داشته و نیاز به بروزرسانی‌های متعدد است.


کارایی اکثر اپلیکیشن‌های بانکی مشابه به یکدیگر است اما برخی از جزئیات می‌تواند تفاوت عمده‌ای ایجاد کند. به عناون مثال بخش مدیریت مالی در بانک سامان می‌تواند در بسیاری از موارد کارآمد باشد یا اپلیکیشن بانک آینده، پاسارگاد و بانک تجارت که با فعال بودن فیلترشکن کار می‌کنند. یعنی افرادی که خارح از کشور هستند نیز می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کرده یا افرادی که داخل کشور هستند و از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند، مشکلی با استفاده همزمان از وی‌پی‌ان و برنامه‌های بانکی نخواهند داشت.



از نظر قطع اتصال یا کندی در استفاده از سرویس‌های مختلف هیچ مورد خاصی دیده نشد و تمام اپلیکیشن‌ها با سرعت بالا و بدون مشکل قابل استفاده بودند؛ تنها در چند بار تست بخش انتقال وجه ساتنا بانک شهر با پیام خطا مواجه شدیم که در جدول بالا به این مورد اشاره شد.


در نهایت می‌توانیم بگوییم اپلیکیشن‌های بانک‌های سامان و تجارت هم از نظر طراحی و هم کارایی در بالاترین رتبه قرار می‌گیرند، هنگام ورود به این اپلیکیشن‌ها تا پایان کار خود، به راحتی می‌توانید از تمامی بخش‌ها استفاده کنید و امکانات بعضا بیشتری هم در اختیار شما قرار می‌گیرد. این دو بانک که یکی خصوصی و دومی دولتی است، تقریبا جامع‌ترین اپلیکیشن آنلاین بانکی را ارائه می‌دهند.


پس از آن می‌توان اپلیکیشن‌های بانک شهر و بانک صادرات به همراه بانک سپه را به عنوان گزینه‌های بعدی در نظر گرفت، خدمات این سه بانک نیز بدون مشکل همراه بودند و از نظر امنیت و دسترسی به قابلیت‌های مختلف نیز در سطح قابل قبولی قرار داشتند.


در نهایت شاید بتوان اپلیکیشن‌های بانک آینده و اقتصاد نوین را جز بدترین‌ها دانست. بانک آینده خیلی تکلیفش با خودش مشخص نیست و خدمات خودش را در دو اپلیکیشن مختلف پخش کرده است! یعنی شما باید هر دو را همزمان نصب کنید و با در اختیار داشتن یکی از آنها بسیاری از کارهای بانکی انجام نخواهد شد. اپلیکیشن بانک اقتصاد نوین نیز از لحاظ طراحی ضعیف‌ترین عملکرد را داشته و شاید بسیاری از افراد در منوهای شلوغ آن سردرگم شوند!



ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین