با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
اعتراض سفارت فنلاند به تولید نوکیا تقلبی در زرندیه
عکس : اعتراض سفارت فنلاند به تولید نوکیا تقلبی در زرندیه
.

احتمالاً شما هم درباره تولید گوشی نوکیا تقلبی در ایران و حمایت‌ها از آن شنیده‌اید. ظاهراً سفارت فنلاند در ایران با ارسال نامه‌ای به وزارت صمت، به این تقلب بزرگ شدیداً اعتراض کرده است. جالب اینکه پس از تعارف‌های طولانی، بالاخره شاهد افشای نام شرکت متهم به تولید نوکیای تقلبی هستیم.



به گزارش سرویس اخبار موبایل سایت شات ایکس و به نقل از شهر سخت افزار چند ماه قبل گزارش‌هایی درباره تولید گوشی نوکیا تقلبی در ایران منتشر شد و گفته می‌شد یک شرکت داخلی بدون داشتن هرگونه مجوز از نوکیا یا تأیید این سازنده مشهور فنلاندی، اقدام به تولید گوشی موبایل با برند Nokia می‌کند. عجیب اینکه نه تنها مقامات رسمی به این موضوع واکنش نشان ندادند، بلکه در مواردی از آن حمایت کردند و گفتند وقتی با تحریم روبرو می‌شویم، این حق مشروع ما است.

تولید نوکیای تقلبی در استان مرکزی پشت شعار تولید داخلی

عجیب‌تر اینکه صدیف بیک‌زاد، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با انتقاد از پرسشگری‌ها، تولید گوشی تقلبی نوکیا در شرایط تحریم را منطقی خوانده بود. بعدتر مشخص شد یک سازنده داخلی در استان مرکزی نه تنها برای تولید گوشی تقلبی در ایران مجوز گرفته، بلکه حتی به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح شده است.

بعدتر دبیر انجمن تولیدکنندگان موبایل هم از این شرکت که بدون مجوز کمپانی مادر اقدام به تولید محصول با برند آن می‌کرد، حمایت کرد و از قانونی بودن فعالیت آن با مجوز وزارت صمت گفت.

چندی پیش مشخص شد نوکیا با تعیین یک نماینده قانونی در ایران، از شرکت متقلب در شعبه نهم بازپرسی دادسرای ناحیه 24 تهران رسماً شکایت کرده است. جالب‌تر اینکه مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفته بود در این پرونده دستور قضایی به نفع شرکت نوکیا صادر شده است؛ هرچند که هنوز خبری از رأی دادگاه نیست.

روزنامه اطلاعات می‌نویسد نماینده رسمی نوکیا در ایران نمونه‌هایی از گوشی‌های تقلبی تولید داخل را به دبی و فنلاند ارسال کرده تا توسط آزمایشگاه‌های مرجع نوکیا مورد ارزیابی قرار بگیرند. ظاهراً این گوشی‌ها به هیچ عنوان مشابه نوکیای اصلی نیستند و از کیفیت پایین و عدم سازگاری با استانداردهای نوکیا رنج می‌برند. بنابراین نوکیای تقلبی تولید داخل با نوکیای اصلی یکی نیست.

اعتراض سفارت فنلاند به تولید نوکیای تقلبی در زرندیه

تصویر منتشر شده در رسانه‌ها که توسط روزنامه اطلاعات نیز بازتاب یافته، حاکی از نامه سفارت فنلاند در ایران به وزارت صمت است. در این نامه سفارت فنلاند ضمن اعتراض شدید به بازی با اعتبار و آبروی برند نوکیا، صریحاً اسم شرکت متقلب و آدرس آن نیز ذکر شده است. این شرکت «آتیلا همراه آیهان» نام دارد و کارخانه آن در زرندیه واقع در استان مرکزی قرار دارد.

در بخشی از نامه سفارت فنلاند به وزارت صمت آمده است:

«این شرکت متوجه شده فرد یا افرادی اقدام به تولید تلفن‌های همراه با نشان تجاری NOKIA نموده و این محصولات را در ایران بازاریابی کنند. پس از بررسی دقیق، مشخص شده است که یک شرکت به نام آتیه همراه آیهان، واقع در شهرستان زرندیه در استان مرکزی، اقدام به تولید، بازاریابی و فروش تلفن‌های همراه با نشان تجاری NOKIA نموده است. این امر باعث ایجاد سردرگمی در میان مصرف‌کنندگان عادی شده و امکان تشخیص آنها از تلفن‌های اصلی با نشان تجاری NOKIA که توسط شرکت فنلاندی HMD Global Oy تولید می‌شوند، وجود ندارد.»

عجیب‌تر اینکه بررسی اخبار خبرگزاری‌های داخلی (لینک) نشان می‌دهد واحد تولید تلفن همراه در زرندیه در 11 تیر 1401 طی یک ویدئوکنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح شده است. در خبر یاد شده آمده است:

«در این مراسم که استاندار مرکزی، فرماندار زرندیه و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند؛ شرکت آتیلا همراه آیهان در وسعت ۴۰۰۰ متر مربع، با اشتغال زایی ۲۴۰ نفر و سرمایه گذاری ۴۰۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی افتتاح شد.

هدف از احداث این واحد تولید، خودکفایی و انتقال فناوری به داخل کشور در زمینه تلفن همراه و تبلت است.»

وب سایت شرکت یاد شده مملو از شعارهایی با مضمون تولید ملی و نظیر آنها است. همچنین گزارش‌های موجود بر روی وب سایت یاد شده نشان می‌دهد مقامات رسمی متعددی از این شرکت بازدید کرده‌اند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین