ادوبی که در تابستان امسال اعلام کرده بود در معاملهای به ارزش حدود 20 میلیارد دلار، قصد دارد فیگما (Figma)، پلتفرم طراحی محبوب را بخرد، اکنون با یک چالش بزرگ مواجه شده است. به گفته افراد مطلع، وزارت دادگستری ایالات متحده در حال آمادهسازی یک شکایت ضدانحصار برای جلوگیری از نهاییشدن این خرید برنامهریزیشده است.
براساس گزارش بلومبرگ، انتظار میرود تا پرونده مربوط به شکایت ضدانحصار وزارت دادگستری تا ماه آینده تشکیل شود. در پاسخ به این گزارش، ادوبی گفت که این دو شرکت در حوزههای مختلفی قرار دارند و فیگما بر طراحیهای تعاملی تمرکز کرده است.
بیانیه ادوبی درباره گزارش مربوط به خرید فیگما
این شرکت در بیانیه خود توضیح داد که این خرید ضدرقابتی نیست، زیرا استارتاپ فیگما رقیب محصولات مهمی مانند فتوشاپ یا پریمیر محسوب نمیشود. در بیانیه این شرکت آمده است:
«ما در حال بحثهای سازنده و مشارکتی با قانونگذاران ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا هستیم و همچنان انتظار داریم تا این معامله در سال 2023 بسته شود.»
علاوه بر وزارت دادگستری، این قرارداد همچنین پس از اینکه ناظر ضدانحصار اتحادیه اروپا اعلام کرد درخواستهایی از رگولاتورهای ملی برای بررسی آن دریافت کرده است، با بررسی ضدانحصار اتحادیه اروپا نیز مواجه شده است. سازمان رقابت و بازار بریتانیا نیز در حال بررسی این ادغام است و این سه حوزه قضایی اغلب در تحقیقات خود با یکدیگر همکاری میکنند.
بخش ضدانحصار که در زمان ریاست جمهوری «جو بایدن» رویکرد تهاجمیتری را برای ادغام شرکتها اتخاذ کرده، نگران این موضوع است که معامله بین ادوبی و فیگما، گزینههای نرمافزاری مورد استفاده توسط طراحان خلاق را کاهش خواهد داد.
ادوبی که با برنامههایی مانند فتوشاپ و Illustrator به گزینه اصلی طراحان تبدیل شده، خرید فیگما را در شهریور ماه امسال اطلاعرسانی کرد. فیگما عمدتاً برای طراحی رابطهای برنامه یا وبسایت استفاده میشود و در سالهای اخیر موفق شده تا محصول رقیب خود از شرکت ادوبی، یعنی Adobe XD را شکست دهد.