با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
با حذف پسورد منیجر چه بر سر رمزهای عبور ما می‌آید؟
عکس : پسورد منیجر

برنامه‌های مدیریت رمز عبور یا همان « پسورد منیجر » برای ذخیره امن رمزهای عبور بسیار باارزش هستند، اما چه اتفاقی می‌افتد اگر این برنامه‌ها یا حساب کاربری خود در آن‌ها را حذف کنید؟ آیا رمزعبورهای شما همچنان در فضای مجازی باقی می‌مانند یا به طور دائم حذف می‌شوند؟ در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

یک پسورد منیجر اطلاعات شما را کجا ذخیره می‌کند؟

وقتی اطلاعات حساسی مانند رمزهای عبور و جزئیات حساب بانکی خود را به یک مدیر رمز عبور می‌سپارید، این حق شماست که بدانید این داده‌ها چگونه ذخیره می‌شوند.

برنامه‌های مدیریت رمز عبور معتبر و شناخته‌شده، رمزهای عبور را حین ذخیره‌سازی رمزنگاری می‌کنند تا حتی اگر کسی به صورت غیرمجاز بتواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند، بدون داشتن کلید رمزگشایی قابل استفاده نباشند. بسیاری از پسورد منیجرها از استاندارد رمزنگاری بسیار امن AES-256 استفاده می‌کنند که تاکنون شکسته نشده است. اما این یک قانون کلی نیست، بنابراین باید قبل از ذخیره اطلاعات حساس خود، بررسی کنید که برنامه مدیریت رمز عبور شما از چه نوع رمزنگاری استفاده می‌کند.

<strong>پسورد منیجر</strong>

بسته به نوع پسورد منیجری که استفاده می‌کنید، رمزهای عبور شما ممکن است به صورت آفلاین نیز ذخیره شوند که آن را ذخیره‌سازی سرد نیز می‌نامند و از حملات سایبری که به اتصال اینترنت وابسته هستند جلوگیری می‌کند. ذخیره‌سازی سرد اغلب شامل ذخیره محلی رمزهای عبور (یعنی ذخیره روی دستگاه شما) با استفاده از فناوری رمزگذاری است.

یک پسورد منیجر معتبر باید پروتکل‌هایی داشته باشد تا مطمئن شود کسی غیر از شما نمی‌تواند رمزهای عبور ذخیره شده را ببیند. به این ترتیب، حتی کارمندان شرکت توسعه‌دهنده برنامه نیز نمی‌توانند داده‌های حساس ذخیره شده توسط کاربران را ببینند. با این حال، در صورت وقوع حمله سایبری، رمزهای عبوری که به صورت محلی ذخیره نشده‌اند و همچنین کلیدهای رمزگشایی مربوط به آن‌ها ممکن است در دسترس هکرها قرار بگیرند.

اطلاعات شما پس از حذف پسورد منیجر به کجا می‌روند؟

زمانی که دیگر نمی‌خواهید از برنامه مدیریت پسورد استفاده کنید، ممکن است به سادگی برنامه را حذف کرده یا حساب کاربری خود را در آن حذف نمایید. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که این‌ها همیشه نتیجه یکسانی ندارند.

اگر از یک مدیر رمز عبور استفاده می‌کنید که رمزهای عبور را به صورت محلی (یعنی فقط روی گوشی هوشمند شما) ذخیره می‌کند، حذف برنامه تمام داده‌های ذخیره شده شما را حذف خواهد کرد. اما اگر مدیر رمز عبور انتخابی شما اطلاعات حساس را روی یک سرور راه دور ذخیره کند، حذف برنامه شاید فقط نرم افزار را از دستگاه شما حذف کند و حساب کاربری شما در سرورهای پسورد منیجر همچنان فعال بماند.

<strong>پسورد منیجر</strong>

برای درک بهتر موضوع کافیست به برنامه‌های شبکه اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام فکر کنید. حذف این برنامه‌ها حساب کاربری شما را حذف نمی‌کند، زیرا می‌توانید پس از نصب مجدد برنامه دوباره با مشخصات حساب کاربری خود وارد سیستم شوید. این سناریو در مورد برخی از پسورد منیجرها نیز می‌تواند درست باشد. شما ممکن است برنامه را حذف کنید، اما حساب کاربری شما همچنان در فضای آنلاین وجود داشته باشد.

در این حالت، امکان دارد رمزهای عبور شما همچنان توسط مدیر رمز عبور و بدون توجه به اینکه برنامه روی گوشی شما وجود دارد یا نه، ذخیره شوند. بنابراین، بهتر است قبل از حذف نرم افزار، در تنظیمات حساب کاربری خود در داخل برنامه به دنبال گزینه حذف اکانت بگردید.

به عنوان یک گزینه دیگر، ممکن است با پسورد منیجرهای مبتنی بر بلاک‌چین مواجه شوید که رمزهای عبور را به صورت نمادین در یک بلاک‌چین ذخیره می‌کنند. این بدان معناست که رمزهای عبور شما به طور محلی ذخیره نمی‌شوند، اما همچنان در یک محیط امن قرار دارند که از رمزنگاری و غیرمتمرکز بودن استفاده می‌کند.

نکاتی که قبل از حذف پسورد منیجر باید در نظر گرفت

اگر می‌خواهید از یک روش ذخیره‌سازی رمز عبور متفاوت استفاده کنید یا ظاهر یک برنامه دیگر را دوست دارید، حذف پسورد منیجر فعلی منطقی به نظر می‌رسد. اما قبل از انجام این کار، نکاتی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

<strong>پسورد منیجر</strong>

  1. اگر می‌خواهید به طور دائم مدیر رمز عبور فعلی خود را کنار بگذارید، باید مطمئن شوید که حساب کاربری خود در برنامه مدیریت رمز عبور را حذف می‌کنید، نه فقط خود برنامه را.
  2. مطمئن شوید روش جدید ذخیره رمزهای عبور شما امن است. به عنوان مثال، ممکن است تمایل داشته باشید به یک برنامه رایگان مهاجرت کنید، اما این برنامه احتمالاً از لحاظ امنیتی در حد گزینه‌های پولی نیست. تمام برنامه‌های مدیریت رمز عبور یکسان نیستند و حملات هکری به این برنامه‌ها نیز امری غیرمعمول نیست. بنابراین، اگر در حال حاضر از یک برنامه معتبر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید برنامه‌ای که به آن سوئیچ می‌کنید قابل اعتماد و معتبر است.
  3. به هیچ وجه از ابزارهای بسیار آسیب‌پذیر مانند برنامه یادداشت یا پیش‌نویس ایمیل برای ذخیره رمزهای عبور خود استفاده نکنید. این روش‌ها برای ذخیره‌سازی امن طراحی نشده‌اند و در نتیجه رمزهای عبور شما را در معرض خطر بالای از دست دادن داده‌ها، چه از طریق خطای فنی و چه از طریق حمله سایبری، قرار می‌دهند.

حذف پسورد منیجر لزوماً مشابه حذف یک برنامه شبکه اجتماعی یا یک برنامه فروشگاهی نیست. این نوع نرم افزارها برای ذخیره اطلاعات بسیار حساس طراحی شده‌اند، بنابراین مهم است که قبل از حذف خود برنامه یا حساب کاربری خود خوب به کاری که قصد انجام دادنش دارید و پیامدهای آن فکر کنید.

در انتها بد نیست چند نمونه از معتبرترین برنامه‌های پسورد منیجر را که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید،‌ به شما معرفی کنیم.

  • 1Password: برنامه‌ای کامل با امکانات گسترده، رابط کاربری زیبا، و همگام‌سازی هوشمند
  • LastPass: برنامه‌ای رایگان با امکانات اصلی مدیریت پسورد و افزونه‌های متنوع
  • Keeper: امنیت بالا، اشتراک‌گذاری ایمن پسورد، و کنترل دسترسی کاربران
  • Dashlane: امکان تولید پسوردهای پیچیده، نسخه‌ رایگان محدود، و VPN داخلی
  • Bitwarden: متن‌باز و رایگان، انعطاف‌پذیر، با امکانات اصلی مدیریت پسورد

این‌ها فقط چند نمونه بودند و بسته به نیاز شما برنامه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانید با جستجو در اینترنت یا پرس‌وجو از افراد متخصص، با آن‌ها آشنا شوید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین