با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آی تی ایران
آی تی ایران
تقویم
سه شنبه 31 مرداد 1402
Avatar
.
هم‌بنیانگذار شرکت ادوبی درگذشت
عکس : دکتر جان وارناک، یکی از بنیانگذاران شرکت ادوبی

دکتر جان وارناک ، یکی از بنیانگذاران شرکت ادوبی در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

شانتانو ناراین، رئیس و مدیرعامل شرکت ادوبی با اعلام این خبر عنوان کرد: با اندوهی عمیق، باید بگویم که یکی از بنیانگذاران این شرکت، دکتر جان وارناک در سن ۸۲ سالگی درگذشت. جان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نوآوران در نسل ما شناخته می‌شد که تاثیر قابل‌توجهی در نحوه تعاملات ما با کلمات، تصاویر و ویدیوها داشته است.

وارناک به همراه دکتر چارلز گشته فقید، شرکت ادوبی را در سال ۱۹۸۲ ایجاد کرد و تا سال ۲۰۰۰ به عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت داشت. وی همچنین تا سال ۲۰۱۷ به همراه گشکه، به طور مشترک ریاست ادوبی را بر عهده داشت.

لوگوی اصلی شرکت ادوبی توسط مروا وارناک، همسر جان وارناک طراحی شد و این شرکت اولین محصول خود را تحت عنوان Adobe Postcript در سال ۱۹۸۴ روانه بازار کرد.

ادوبی همچنین نرم‌افزار محبوب فتوشاپ را در سال ۱۹۸۷ عرضه کرد و به دنبال آن، فرمت فایل PDF را توسعه داد. همچنین طولی نکشید که دیگر برنامه‌های کاربردی این شرکت همچون پریمیر، لایت‌روم، Illustrator Pro و افتر افکت طراحی شد و در دسترس کاربران قرار گرفت.

گسترش استفاده از این برنامه‌ها، ادوبی را به سمت توسعه ابزارهای دسکتاپ سوق داد و این شرکت در دهه ۱۹۸۰ میلادی، ابزارهای مختلفی را برای کاربران نسخه وب طراحی کردند و در کنار آن، ابزارهایی نیز برای ویرایش صوتی و تصویری و همچنین افکت‌های بصری برای استفاده در صنعت فیلم و تلویزیون توسعه داده شد.

جان وارناک از معدود مدیران عامل شرکت‌های بزرگی بود که از دانش و مهارت فنی سطح بالایی برخوردار بود. وی در پایان‌نامه دکترای خود در سال ۱۹۶۹، الگوریتم وارناک را معرفی کرد. وی سپس با گشکه در شرکت زیراکس وارد همکاری شد اما نتوانست مدیران این مجموعه را برای تجاری‌سازی زبان گرافیکی InterPress قانع کند.

همین امر باعث شد تا جرقه تاسیس شرکتی به نام ادوبی را در ذهن وی و گشکه زده شود؛ شرکتی که این دو در آن، PostScript را ایجاد کردند که در چاپگر LaserWriter شرکت اپل استفاده شد.

وارناک همچنین نرم‌افزار ادوبی Illustrator را طراحی و معرفی کرد که این روزها به عنوان یک برنامه کاربردی در طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناراین نوشت: ارتباط و همکاری من با جان طی ۲۵ سال گذشته، ایام برجسته دوران حرفه‌ای من بود. ما در حین خوردن صبحانه، از آینده و برنامه‌هایمان صحبت می‌کردیم و در مورد موضوعات مختلف دیگری چون هنر، سیاست، کتاب و تاریخ جهان نیز به گفت‌وگو می‌نشستیم که به من دیدگاهی منحصربه‌فرد نسبت به جان که یک مرد تاثیرگذار بود، داد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین