گلکسی تب S9 FE سامسونگ یکی از جدیدترین تبلت‌های سری گلکسی سامسونگ به شمار می‌رود. این دستگاه هنوز معرفی یا رونمایی نشده و به احتمال زیاد در ماه اکتبر ۲۰۲۳ که برابر با مهر ماه ۱۴۰۲ است، معرفی می‌شود. از آنجایی که برخی از کاربران به بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های لوازم الکترونیکی جدید علاقه مند هستند و تمایل دارند پیش از رونمایی رسمی درباره دستگاه اطلاعات داشته باشند‌. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به نقد و بررسی GALAXY TAB S9 FE بپردازیم و برخی از ویژگی‌های که ممکن است این تبلت داشته باشد را بررسی کنیم.

طراحی و کیفیت تب S9 FE

بدون شک TAB S9 FE از نظر ظاهری شبیه به Tab S7 FE طراحی خواهد شد. یعنی قسمت پشتی تبلت، پلاستیکی و قاب آن فلزی است و در رنگ‌هایی مثل مشکی، نقره‌ای، آبی، سبز، صورتی و بنفش تولید می‌شود.



همچنین مانند سایر تبلت‌ها ماژول دوربین دوگانه و لوگوی سامسونگ در قسمت پشت دستگاه قرار دارد.

 به منظور زیبایی هر چه بیشتر تب S9 FE، قطعا طراح تبلت حاشیه‌های نازکی را برای اطراف صفحه نمایش در نظر می‌گیرد. در رابطه با طراحی قسمت‌های کناری تبلت نیز می‌توان گفت که با توجه به نمونه‌های قبلی، بخش‌های نظیر اسلات کارت microSD، پورت USB-C، جک هدفون 3.5 میلی متری و اسلات سیم کارت وجود داشته باشد.

صفحه نمایش تب S9 FE

رزولوشن تصویر ۱۶۰۰×۲۵۶۰، تراکم پیکسلی ۲۴۳ پیکسل بر اینچ، استفاده از فناوری TFT، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و… از جمله مشخصات صفحه نمایش Tab S7 FE هستند. در نتیجه با توجه به این که TAB S9 FE نسخه جدید‌تر و پیشرفته‌تر S7 FE است‌. پس این امکان وجود دارد که کمپانی بزرگ سامسونگ ویژگی‌های صفحه نمایش را کمی ارتقا دهد و صفحه نمایش TAB S9 FE ویژگی‌ها و مشخصات زیر را داشته باشد. البته لازم به ذکر است که کلیه ویژگی‌های بیان شده در حد حدس و گمان است و تا زمان رونمایی و معرفی رسمی توسط شرکت سامسونگ هیچ چیز مشخص نیست.

  • ابعاد نمایشگر: ۱۰.۹ اینچ
  • نوع نمایشگر:AMOLED         
  • حداکثر نرخ نوسازی یا Refresh Rate: ۹۰ هرتز
  • رزولوشن: ۱۲۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل
  • تراکم پیکسلی: ۲۱۴ پیکسل در اینچ
  • نسبت تصویر: ۵:۳  

دوربین تب S9 FE

بدون شک گلکسی تب FE S9 یک دوربین در قسمت پشت و یک دوربین سلفی دارد. دوربین پشتی از نوع واید/ استاندارد است و یک سنسور ۱.۳۴ اینچی به همراه یک لنز ۲۶ میلی‌متری و با دیافراگم f/۲.۰ دارد. از دیگر ویژگی‌هایی دوربین این تبلت این است که احتمالا حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری آن ۴k و نرخ فرم ویدئو آن ۱۰۸۰p@۳۰fps است. در حالت کلی دوربین گلکسی تب FE S9 از ویژگی‌هایی مانند HDR، پانوراما، حالت شب، حالت پرتره، حالت حرفه‌ای، برچسب‌های AR و… برخوردار خواهد بود.

در رابطه با ویژگی‌های دوربین سلفی آن نیز باید گفت که احتمالا مشخصات زیر را داشته باشد:

  • دوربین سلفی اولتراواید: ۱۲ مگاپیکسل
  • ویژگی‌های دوربین سلفی اولتراواید: لنز اولتراواید با پوشش ۱۲۰ درجه و دیافراگم f/۲.۴
  • رزولوشن: ۴K@۳۰/۶۰fps
  • نرخ فریم ویدئو سلفی: ۱۰۸۰p@۳۰fps

 باتری و شارژ تب S9 FE

باتری GALAXY TAB S9 FE به احتمال زیاد از نوع لیتیوم پلیمری باشد که حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده آن ۴۵ وات است. از لحاظ تعویض پذیری و قابل حمل بودن باتری باید گفت که در صورت خرابی باتری کاربر نمی‌تواند باتری این دستگاه را با یک باتری جدید و سالم تعویض کند. بلکه در صورت بروز مشکل در باتری باید به مراکز تخصصی موبایل و تبلت مراجعه کرد.

درگاه اتصال شارژ احتمالا از نوع USB Type-C است و یک خبر خوب این که احتمالا تب S9 FE قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع را خواهد داشت. با این تفاسیر کاربر لازم نیست مدت زمان زیادی را برای شارژ شدن آن صبر کند. 

حافظه و رم تب S9 FE

حافظه داخلی گلکسی تب S9 FE به احتمال زیاد ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت باشد. اما این امکان وجود دارد که شرکت سازنده تبلت این مقدار را افزایش دهد و تبلت S9 FE علاوه‌بر دو مقدار گفته شده با حافظه داخلی ۵۱۲ هم روانه بازار شود. البته این فقط در حد حدس و گمان است و خبر قطعی درباره آن وجود ندارد. در رابطه با رم دستگاه نیز باید گفت که اندازه رم آن احتمالا ۸ و ۱۲ گیگابایت است. نکته دیگری که لازم در این بخش ذکر شود این است که GALAXY TAB S9 FE یک درگاه کارت حافظه از نوع micro SDXC دارد و کاربر می‌تواند حافظه آن را ارتقا دهد.

عملکرد سخت افزاری تب S9 FE

معمولا نسخه‌های فن ادیشن یا FE سامسونگ ویژگی‌های مثبت مدل‌های پرچمدار‌ را دارند اما سخت افزار آن‌ها ضعیف‌تر از مدل‌های پرچمدار است. در نتیجه با توجه به این که GALAXY TAB S9 FE هم جزو مدل‌های فن ادیشن است پس در مقایسه با تبلت‌های سری S9 از نظر عملکرد سخت افزاری قوی برخوردار نیست. بدون شک پرازنده‌ی گلکسی تب S9 FE از نوع چیپست Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 با CPU هشت هسته‌ای است. 

قابلیت های احتمالی گلکسی تب S9 FE سامسونگ

همانطور که گفتیم تب S9 FE نسخه فن ادیشن تبلت‌های پرچمدار سری S است پس احتمالا برخی از ویژگی‌‌ها و قابلیت‌های سری S را به ارث می‌برد. از جمله قابلیت‌هایی که ممکن است این دستگاه داشته باشد، موارد زیر است:

  • قابلیت اتصال به صفحه کلید: احتمال این که امکان کار کردن Tab S9 FE با صفحه کلید وجود داشته باشد، زیاد است. 
  • برخورداری از حالت DeX: از دیگر ویژگی‌‌هایی که ممکن است در این تبلت تعبیه شود، پشتیبانی از حالت Samsung DeX است. با این قابلیت، تبلت به دسکتاپ تبدیل می‌شود و می‌توان کارهایی همچون استفاده از چندین پنجره و کشیدن و رها کردن فایل‌ها را با آن‌ها انجام داد.
  • برخورداری از One UI 5.1 مبتنی بر Android 13: چنین قابلیتی باعث می‌شود تبلت ویژگی‌هایی مثل تنظیمات سریع، نمای پاپ آپ هوشمند، دستیار صوتی Bixby، Samsung Pay، Samsung Health، Samsung Kids و… را داشته باشد.
  • برخورداری از بلندگوهای استریو با صدای Dolby Atmos: به احتمال زیاد این دستگاه چهار بلندگو در ۴ طرف دارد که باعث می‌شود کیفیت صدای تبلت بلند و واضح باشد. همچنین قطعا بلندگو‌های به کار برده شده فناوری Dolby Atmos دارند که منجر به تجربه صوتی فراگیر می‌شود.

سایر موارد (صدا، ارتباطات و سنسورها و قیمت و ...)

در بخش‌های قبلی کلیه ویژگی‌ها و قابلیت‌های احتمالی این محصول جدید سامسونگ را بررسی کردیم. حال در نظر داریم تا سایر امکانات و ویژگی‌های GALAXY TAB S9 FE را بررسی کنیم زیرا موارد زیر هم مانند کیفیت صفحه نمایش، دوربین، حافظه داخلی و عملکرد سخت افزاری اهمیت دارد‌.

  • نوع اسپیکر به کار رفته احتمالا استریو (دوگانه) است.
  • Wi-Fi تبلت از نوع دو بانده (Dual Band) است‌.
  • بلوتوث ۵.۳ و از نوع کم مصرف یا LE است و از A۲DP پشتیبانی می‌کند.
  • فناوری‌های ارتباطی GSM / HSPA / LTE / 5G است.
  • مسیریابی و GPS قابلیت پشتیبانی از GPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO دارد.
  • قیمت دستگاه هنوز مشخص نیست و باید تا زمان عرضه آن صبر کرد اما احتمالا بیشتر از ۶۵۰ یورو باشد
  • احتمالا حسگرها و سنسورهایی مانند شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورت و قطب‌نما را دارد.
  • به دو صورت سیم کارت‌خور و بدون سیم کارت عرضه خواهد شد که نوع سیم کارت‌خور آن به صورت تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) است.
  • درگاه شارژر آن از نوع کانکتور مغناطیسی است. 

جمع بندی

 گلکسی تب S9 FE سامسونگ (SAMSUNG GALAXY TAB S9 FE) در حال حاضر یکی از جدید‌ترین محصولات کمپانی بزرگ سامسونگ به حساب می‌آید. چون این دستگاه هنوز رونمایی نشده و تا کمتر از دو ماه آینده رونمایی و عرضه می‌شود. از آنجایی که دانستن ویژگی‌های دستگاه‌های الکترونیکی جدید مانند تبلت و گوشی برای برخی از افراد جذاب است. در این مطلب بر اساس شایعات منتشر شده و ویژگی‌های نسخه‌های قبلی به نقد و بررسی گلکسی تب S9 FE سامسونگ پرداختیم.