اعلامیه گوگل در مورد قابلیتهای جدید نسخه آزمایشی جستجوگر مولد هوش مصنوعیش جزئیات گویایی را در مورد چشمانداز این شرکت برای آینده این سرویس محوریش در اختیار قرار میدهد.
به گزارش ایتنا و به نقل از مشبل، گوگل قابلیتهای جدیدی را برای آنچه که «تجربه مولد جستجو» (SGE) نامیده است معرفی کرد و مشخصاٌ درباره سفر و خرید به عنوان موارد کاربرد آن توضیح داد. در مقایسه با آنچه از این ابزار در همایش Google I/O در ماه مه نمایش داده شد، نتایج این جستجوگر اکنون اطلاعاتی مانند نظرات کاربران، تصاویر و اطلاعات محصول را در عکس بالای صفحه نشان میدهند. کاربران به جای اسکرول کردن صفحه به پایین و کلیک کردن روی لینکها به سایتهای مقصد، تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در یک فرمت فشرده دریافت میکنند. این برای کاربران مفید است، اما به طور بالقوه برای ناشرانی که به ترافیک ناشی از کلیک در موتورهای جستجو متکی هستند فاجعهبار است.
اکثریت قریب به اتفاق کاربران گوگل هنوز SGE را امتحان نکردهاند، زیرا در حال حاضر محدود به کاربرانی است که به لابراتوارهای گوگل (Labs) دسترسی دارند، که محلی برای آزمایشهای اولیه است. اما اطلاعیه اخیر گوگل یکی از اولین نمونههای SGE در عمل را ارائه میکند که برخی از راههایی را که میتواند نسبت به جستجوی سنتی برتری داشته باشد به نمایش در آورده است.
در یک نسخه نمایشی، نتایج برای «مردم در مورد لوبیا در شیکاگو چه میگویند؟ آیا ارزش دیدن دارد؟» شرحی از مجسمه معروف Cloud Gate که با نام مستعار «لوبیا» شناخته میشود را همراه با مقالاتی که با پاسخ و نظرات کاربران مرتبط هستند نشان میدهد که آیا این سازه خاص ارزش هیاهویی که حول آن شکل گرفته است را دارد یا خیر. عکس مربوطه بیشتر صفحه را به خود اختصاص داده، فضایی که معمولاً قبلاٌ توسط نتایج جستجو اشغال میشد.
در دمویی از جستجوی بهترین اسپیکر بلوتوث برای مهمانی استخر، گوگل نتایجی را نشان داد که دربرگیرنده توصیههایی درباره مقالات یافت شده در اینترنت همراه با اطلاعاتی در مورد مکان خرید آن بود.
یکی از سخنگویان گوگل گفت که وقتی روی یکی از اسپیکرها کلیک میکنید، پانلی باز میشود که قیمتهای متفاوتی را از خردهفروشان و نظرات برتر و ملاحظات مربوط به محصولات را به شما نشان میدهد. سپس میتوانید برای خرید آن روی لینک سایت خردهفروشی کلیک کنید.
این سخنگوی گفت که گوگل رویکردهایی را در اولویت قرار داده است که با گنجاندن محتوای مرتبط در درون عکس، ترافیک را به سمت ناشران ارسال میکند. اما این میتواند باعث کاهش تمایل کاربران برای کلیک کردن روی مطلب نیز بشود و در نتیجه درآمد بالقوه مربوطه از دست برود.