با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کیا سلتوس ؛ مشخصات فنی + معرفی
عکس : کیا سلتوس
.

کیا سلتوس یکی از خودروهایی است که با کوشا خودرو به ایران می آید. کراس اوور ساب کامپکت که خط طراحی جدید کیا را در چهره دارد.

درباره کیا سلتوس

سلتوس نام پسر هرکول و یکی از اساطیر یونان باستان بوده اما امروزه این نام، بیشتر با یکی از محصولات کیا موتورز پیوند خورده است. کیا سلتوس نام یکی از جذابترین و محبوب ترین کراس اوور های کمپانی کیا است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در کشور هند رونمایی شد. این خودرو یک کراس اوور کامپکت است که بر اساس پلتفرم K2 کیا-هیوندای تولید شده و به لحاظ ابعادی از کیا سونت بزرگتر و از اسپورتیج کوچکتر است.



شاید برایتان جالب باشد که این خودرو در کشور های اروپایی عرضه نمی شود چرا که بازار هدف این خودرو کشور های آسیایی، استرالیا و کشور های قاره آمریکا است. در واقع سلتوس سه واریانت متفاوت دارد. نسخه ای از سلتوس اساس مدرن تری دارد و برای بازار های توسعه یافته مثل آمریکای شمالی و استرالیا طراحی شده است. نسخه دوم برای بازار چین است و نسخه سوم برای بازار هند و بازار های در حال توسعه طراحی شده است. این سه نسخه اساس ظاهری یکسان دارند اما از نظر اساس فنی و امکانات با هم متفاوت هستند. خوشبختانه با پایان ممنوعیت واردات خودرو، کیا سلتوس توسط کوشا خودرو وارد ایران شد و جزو اولین خودرو های وارداتی بود که بعد از مدتها در بازار ایران عرضه می شود.

لازم به ذکر است که نسخه ای که کوشا خودرو به بازار ایران می آورد همان کد SP2i، و مخصوص بازارهای در حال توسعه است.در ادامه بیشتر به بررسی کیا سلتوس خواهیم پرداخت.کیا سلتوس در بخش طراحی نمای جلو و چینش اجزاء، بسیار خوب به نظر می رسد. چراغ های اصلی این خودرو به چراغ های روشنایی روز پیوند خورده است و مانند بسیاری از خودرو های چینی و کره ای درون سپر قرار نگرفته اند. طراحی جلو پنجره سلتوس از سبک طراحی مخصوص خودرو های کیا بهره می برد و این سبک در بسیاری از محصولات کیا دیده می شود که جلوه زیبایی را به این خودرو داده است.

کیا سلتوس در بخش طراحی نما های جانبی کمی ساده تر ظاهر می شود اما این سادگی باعث نمی شود از جذابیت طراحی این خودرو کاسته شود. استفاده از خطوط طراحی برآمده در طراحی این نماها باعث شده است تا کمی طراحی کیا سلتوس در نما های جانبی از سادگی خارج شود. اما جذابترین بخش طراحی در نماهای جانبی این خودرو مربوط به رینگ های آلومینیومی است. این خودرو از رینگ های آلومینیومی ۱۷ اینچی با طراحی پنج پر بهره می برد که طراحی خوب آن به جذابیت های این خودرو افزوده است. کیا سلتوس ۲۰۲۳ در بخش طراحی نمای عقب نیز بسیار خوب ظاهری می شود و در این بخش نیز شاهد طراحی زیبا و منطقی هستیم. چراغ های عقب این خودرو به صورت دو تکه طراحی شده اند و به وسیله نواری نقره ای رنگ به یکدیگر متصل می شوند که لوگو KIA در وسط این نوار به چشم می خورد.

سپر عقب و دیفیوزر این خودرو از تریم دو رنگ بهره می برد که تا حدی به این خودرو چهره اسپرت داده است. در کل کیا سلتوس در بخش طراحی بدنه، طراحی هماهنگ، زیبا و منطقی دارد و از این لحاظ نمره بسیار خوبی دریافت می کند.

مشخصات فنی کیا سلتوس

کیا سلتوس در بازار های جهانی با مشخصات فنی مختلفی به بازار عرضه شده اما نسخه ای که در بازار ایران عرضه می شود دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۳۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل کند. کیا سلتوس ۲۰۲۳ در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون در محور عقب از سیستم تعلیق توییست بیم بهره می برد. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۹ لیتر اعلام شده است که برای این خودرو عدد بسیار مناسبی به حساب می آید.

برند کیا
مدل سلتوس
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور ۱۵۹۱ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۳۲ اسب بخار
گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ---
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۳۱۵ میلی متر
عرض ۱۸۰۰ میلی متر
ارتفاع ۱۶۲۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی متر
وزن ۱۵۱۰ کیلوگرم
حجم باک ۵۰ لیتر
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۶۰R17
برند نشان مادر کیا
کشور سازنده کره جنوبی

طراحی کابین و امکانات

در داخل کابین نسخه های پایه کیا سلتوس شاهد استفاده از محصولات عجیب و غریبی نیستیم و بیشتر قسمت ها دارای متریال پلاستیکی اند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در خارج از ایران کیا سلتوس محصولی اقتصادی به شمار می آید . بنابراین نمی توان از آن انتظار بالایی داشت اما با این حال استفاده از تریم رنگی و همچنین وجود طرح های گرافیکی در داخل کابین توانسته طراحی خوبی را به نمایش بگذارد.

جنس و متریال به کار رفته در بخش رودری ها از مواد پلاستیکی است اما مسلما کیفیت آنها با بعضی از خودرو های چینی رده پایین موجود در بازار ایران متفاوت است. همچنین استفاده از تریم رنگی هماهنگ با رنگ روکش صندلی ها و وجود طرح گرافیکی در بخش پایین رودری ها، جلوه خوبی را به این بخش داده است. در بخش بالای داشبورد نیز از متریال پلاستیکی ساده استفاده شده است اما در بخش میانی شاهد استفاده از پلاستیک طرح دار هستیم که احساس خوبی را به سرنشینان القا می کند. از دیگر عواملی که باعث شده تا شاهد طراحی خسته کننده نباشیم استفاده از رنگ کرومی مات در بخش هایی از داشبورد و رودری ها است که توانسته سادگی را از این قسمت ها دور کند.

در بخش وسط داشبورد کیا سلتوس این خودرو نمایشگر لمسی ۸ اینچی سیستم مالتی مدیا به چشم می خورد که با جلو آمپر این خودرو درون یک قاب قرار گرفته اند. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که در نسخه های فول آپشن کیا سلتوس، نمایشگر سیستم مالتی مدیا به صورت یکپارچه با جلو آمپر این خودرو به کار رفته است اما در نسخه های پایه این خودرو، جلو آمپر و نمایشگر سیستم مالتی مدیا از یکدیگر جدا هستند. در زیر نمایشگر سیستم مالتی مدیا کلید های سیستم تهویه تعبیه شده اند که طراحی جالب و قابل قبولی دارند و در زیر آنها محفظه ای برای قرار دادن گوشی و همچنین پورت USB دیده می شود.

غربیلک فرمان کیا سلتوس از نوع دی کات بوده که کمی احساس اسپرت بودن را به راننده القا می کند. جلو آمپر این خودرو در نسخه های پایه به صورت آنالوگ یا عقربه ای بوده اما در نسخه های بالاتر، این خودرو از کلاستر دیجیتالی بهره می برد. صندلی های کیا سلتوس طراحی مناسبی داشته و روکش آنها در نسخه های پایه از جنس پارچه است که ممکن است زیبایی روکش هایی با جنس چرم مصنوعی را نداشته باشد اما طول عمر بالاتری از آنها دارد. فضای ردیف عقب سلتوس با توجه به فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی متری، فضای مناسبی است و متریال به کار رفته در بخش عقب کیا سلتوس همانند بخش جلو این خودرو است. در کل با اینکه طراحی داخل کابین کیا سلتوس ۲۰۲۳، طراحی به نسبت ساده ای است اما به عنوان یک خودرو اقتصادی، شاهد طراحی خوبی هستیم.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی نمایشگر لمسی - سانروف برقی - سنسور پارک و دوربین دنده عقب - استارت دکمه ای - سنسور نور - تریم داخلی پارچه ای - تهویه الکتریکی دستی - تنظیم حالت رانندگی - تنظیم حالت سیستم کنترل پایداری الکتریکی - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل - سنسور پایش باد تایرها - اپل کارپلی - اندروید اتو

مزایا و معایب

مزایا مصرف سوخت پایین - کیفیت مونتاژ مناسب - کابین جادار - سواری نرم - استهلاک کم
معایب شتاب نه چندان ایده آل - کمبود امکانات رفاهی و ایمنی به روز

رقبای کیا سلتوس

عدم واردات خودرو در سال های اخیر باعث شده تا آنچنان شاهد حضور برند های معتبر جهانی در داخل کشور نباشیم اما پایان ممنوعیت واردات خودرو می تواند بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد. در حال حاضر کیا سلتوس در بین خودرو های وارداتی رقیب آنچنان قدری ندارد و اصلی ترین رقیب آن هیوندای کرتا است که کیا سلتوس به لحاظ تیپ و امکانات در رده بالاتری از آن قرار می گیرد. در کل رقیبی برای سلتوس در بدو ورود نخواهیم داشت و باید دید با ادامه واردات چه رقبایی برای این خودرو پیدا می شود. اما اگر بخواهیم از میان خودرو های چینی درون بازار ایران رقیبی برای این خودرو در نظر بگیریم می توانیم به فونیکس FX پریمیوم، تیگو ۷ پرو، KMC K7 اشاره کنیم که با اینکه آپشن های بالاتری نسبت به این خودرو دارند اما اصالت برند کیا و همچنین محبوبیت این برند در بین ما ایرانی ها می تواند برگ برنده این خودرو باشد. البته احتمالا قیمت سلتوس در بازار از خودروهای چینی مذکور بالاتر خواهد بود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین