با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
گیمفا
گیمفا
تقویم
شنبه 18 فروردین 1403
امیررضا نوذرپور نویسنده : امیررضا نوذرپور
.
بهترین فیلم هایی که هانس زیمر آهنگساز آنها را بعهده داشته است.
عکس : هانس زیمر
.

هانس فلوریان زیمر Hans Florian Zimmer در ۱۲ سپتامبر ۱۹۵۷ چشم به جهان گشود. او یک آهنگساز متن فیلم و تهیه کننده موزیک است. کار های زیمر به دلیل ترکیب صدا های موزیک الکترونیک بسیار برجسته شده اند. او از دهه ۸۰ تا کنون برای بیش از ۱۵۰ فیلم موزیک ساخته است. از جمله برترین آثار او می توانیم به فیلم Lion King که با عنوان بهترین موزیک متن اورجینال در سال ۱۹۹۵ برنده جایزه آکادمی شد، اشاره کنیم. دیگر آثار برجسته او شامل سری فیلم های دزدان دریایی کارائیب ، Interstellar، Gladiator ، Crimson Tide، Inception، Dunkirk و The Dark Knight Trilogy می شوند.

هانس زیمر تا کنون موفق به کسب چهار جایزه گرمی، سه جایزه کلاسیکال BRIT، دو جایزه گلدن گلوب و یک جایزه آکادمی شده است. نام او در فهرست ۱۰۰ نابغه زندگی کهDaily Telegraph منتشر کرده نیز آمده است. در ادامه این مطلب هدف این است که زندگی نامه او به همراه بهترین آثارش مورد بررسی قرار گیرد.

هانس زیمر یکی از بهترین و افسانه‌ای‌ترین آهنگساز انی است که در صنعت سینما فعالیت می‌کند. این آهنگساز آلمانی از سال ۱۹۸۰ برای بیش از ۱۵۰ پروژه موسیقی خلق کرده و برای طیف گسترده‌ای از آثار همچون فیلم ‌های اکشن، شاهکارهای علمی-تخیلی و انیمیشن‌های دریم‌ورکس آهنگساز ی کرده است. همچنین با کارگردان‌های بزرگی مثل کریستوفر نولان و دنی ویلنوو همکاری کرده است.



به گزارش سرویس اخبار سینما سایت شات ایکس و به نقل از گیمفا هانس زیمر جوایز زیادی از جمله دو اسکار برای فیلم‌های The Lion King و Dune کسب کرده است. زیمر در سینمای حال حاضر نیز همچنان مشغول است و آثار درحال اکران Dune: Part Two و Kung Fu Panda 4 را آهنگسازی کرده است.

هانس زیمر کارنامه‌ای درخشان دارد که نام آثاری همچون Interstellar و Inception نیز در آن به چشم می‌خورد که موسیقی پرشور و بی‌نظیر آن‌ها را ساخته است. در ادامه ده فیلم برتری که توسط هانس زیمر آهنگسازی شده‌اند را معرفی می‌کنیم.

1- گلادیاتور - Gladiator

فیلم گلادیاتور
عکس : فیلم گلادیاتور

فیلم حماسی Gladiator به کارگردانی ریدلی اسکات با داستان انتقام‌جویانه و مبارزات چشمگیرش همچنان در یادها مانده است. داستان درباره یک ژنرال رومی است که به صحنه‌ی مبارزات گلادیاتوری انداخته می‌شود و به دنبال انتقام از پسر امپراطور فقید است. هانس زیمر و ریدلی اسکات همکاری‌های مختلفی داشته‌اند اما این همکاری آن‌ها جزو معروفترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین آن‌ها است.

به خاطر فضای تاریخی و رومی داستان، هانس زیمر موسیقی‌ ساخت که با آن دوره تاریخی مطابقت داشته باشد و ملودی‌های آن به خوبی تنظیم شده‌اند. یکی از موسیقی‌متن‌های به یاد ماندنی این فیلم Now We Are Free است که هانس زیمر آن را با همکاری یک خواننده استرالیایی به اسم لیزا جرارد ساخت. این موسیقی‌متن می‌تواند به خوبی فضای انتقام مرگ خانواده و پیوستن به آن‌ها در دنیای پس از مرگ را تداعی کند.

2- فیلم تل ماسه - Dune: Part Two

هانس زیمر در سال ۲۰۲۱ موسیقی‌متن سری اول Dune را ساخت و در سری دوم آن دوباره موسیقی گوشنواز خود را ارائه داد. فیلم Dune: Part Two هم اکنون یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود و جزو فیلم‌های پرفروش دنی ویلنوو است و از جمله فیلم‌هایی است که باید در سینماها و روی پرده‌های بزرگ آن را تماشا کرد.

سری اول این فیلم به لطف کارگردانی دنی ویلنوو صحنه‌های چشم‌نوازی را داشت، سری دوم این فیلم نیز لحظات مهمی دارد که هانس زیمر این لحظات را با موسیقی خود مزین کرده است. این دنباله عشق، اکشن و گاهی لحظات ترسناک دارد که هانس زیمر هرکدام از آن‌ها را با موسیقی‌متن خود مطابقت داده است. به عنوان مثال موسیقی A Time of Quiet Between the Storms بسیار آرام رابطه‌ی میان پاول آتریدیز و چانی را منتقل می‌کند. و یا موسیقی‌ Harkonnen Arena که معرفی شخصیت فید روتا هارکونن را هراس‌انگیز‌تر می‌کند.

فیلم تل ماسه
عکس : فیلم تل ماسه

Top Gun: Maverick

فیلم تاپ گان
عکس : فیلم تاپ گان
دنباله‌ی فیلم‌های قدیمی همیشه برای موفقیت چالش‌برانگیز بوده‌اند؛ اما فیلم Top Gun: Maverick که پس از ۳۵ سال عرضه شد را می‌توان یک استثنا در نظر گرفت. این فیلم یکی از بهترین بلاک‌باسترهایی بود که در تابستان اکران شد و توانست به فروش بیش از یک میلیارد دلار برسد. این فیلم در عین اینکه به اندازه کافی از نوستالژی بهره می‌برد، توانست به خوبی نسل جدیدی از شخصیت‌ها را معرفی کند. در داستان این سری، پیت میچل با بازی تام کروز باید گروهی از خلبان‌های جوان را پیش از یک عملیات مهم آموزش دهد.

فیلم Top Gun: Maverick با وجود سکانس‌های اکشن و نفس‌گیری که داشت، نیازمند موسیقی‌ای بود که بتواند با این هیجان هماهنگ باشد. خوشبختانه این کار به هانس زیمر سپرده شد و توانست با همکاری آهنگسازان دیگری به اسم لورن بالف و هارولد فلتمایر که خود آهنگساز سری اول این فیلم نیز بود، موسیقی‌متن شنیدنی‌ای را بسازد. او موسیقی‌متن‌های گوشنوازی با عنوان‌های Darkstar و The Man, The Legend/Touchdown را ارائه داد.

4- بلید رانر 2049

بلید رانر
عکس : بلید رانر
فیلم Blade Runner 2049 یکی از شجاعانه‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی سینمای مدرن بود. این فیلم تجربه‌ای خارق‌العاده همراه با صحنه‌ها و جلوه‌های ویژه خیره‌کننده است. آینده در این فیلم بسیار چشم‌نواز است و هانس زیمر با موسیقی‌متن خود به این زیبایی افزوده است.

هانس زیمر با همکاری بنجامین والفیش موسیقی‌ای ساخت که کاملا مناسب فضای آینده و حس‌وحال آن بود. موسیقی‌‌متن‌های ۲۰۴۹ و Tears In Rain بسیار شنیدنی هستند و به طور کل هانس زمیر، دنیای بسیار پیشرفته Blade Runner 2049 را پویا‌تر کرده است.

پاندای کونگ فو کار

هانس زیمر برای انیمیشن‌ها به همان اندازه‌ای تلاش می‌کند که برای پروژه‌های لایو-اکشن‌اش تلاش می‌کند. یکی از بهترین موسیقی‌هایش را برای انیمیشن پاندای کونگ فو کار ساخته است. داستان اینکه چگونه یک پاندا استاد کونگ فو می‌شود و سرنوشت خود را به عنوان جنگجوی اژدها بپذیرد، به اندازه کافی برای سرگرم کردن مخاطبین جذاب است. با اینحال کسانی که با تماشای این انیمیشن بزرگ شده‌اند، همچنان آن را به عنوان یک بزرگسال دوست دارند، مخصوصا با موسیقی هانس زیمر.

برای انیمیشن Kung Fu Panda، هانس زیمر موسیقی‌متنی را با ترکیب موسیقی‌های سنتی چینی ساخت. هانس زیمر حتی به این کشور سفر کرد تا با فرهنگ آن‌ها بیشتر آشنا شود. به همراه جان پاول، زیمر موسیقی‌هایی ساخت که مناسب شخصیت‌های کلیدی بود و همچنین مبارزات کونگ فو را جالب‌تر می‌کرد. برای مثال موسیقی Hero حس‌وحال ماجراجویانه‌ای را به انیمیشن می‌داد و یا Oogway Ascends که لحظات آخر شخصیت اوگوِی را احساسی‌تر می‌کرد.
پاندای کونگ فو کار
عکس : پاندای کونگ فو کار

انیمشین شیر شاه

شیر شاه
عکس : شیر شاه

باز هم یک انیمیشن دیگر که موسیقی‌متن آن توسط هانس زیمر ساخته شده است. هانس زیمر برای آهنگسازی این انیمیشن توانست جایزه اسکار بهترین موسیقی‌متن را کسب کند و باید گفته که شایسته‌ی این جایزه بود. داستان این انیمیشن درباره شیر جوانی است که می‌خواهد تصمیم بگیر که آیا یک شاه شود یا خیر.

این انیمیشن با داستان حماسی‌اش دارای موسیقی‌متن فوق‌العاده‌ای از هانس زیمر است. این انیمیشن صحنه‌های به یاد ماندنی زیادی همچون نبرد سیمبا و اسکار را دارد و موسیقی زیمر کمک کرده تا این صحنه‌ها تاثیرگذارتر باشند. این موسیقی‌ها به قدری قوی و تاثیرگذار بودند که هانس زیمر موسیقی‌متن نسخه لایو-اکشن این انیمیشن را نیز در سال ۲۰۱۹ ساخت.

فیلم شوالیه تاریکی

سه‌گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان نقطه عطفی برای فیلم‌های ابرقهرمانی بود و کمک کرد تا نگاه جدی‌تری به این ژانر شود. بدون شک بهترین نسخه از این سه‌گانه The Dark Knight است و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست. درحالی که تماشاگران تعقیب جوکر توسط بتمن را تماشا می‌کنند، موسیقی هانس زیمر را می‌شنویم که این تعقیب و گریز را جذابتر می‌کند.

شاهد تقابل فیزیکی و ذهنی بین بتمن و جوکر هستیم و هانس زیمر و جیمز نیوتن هاوارد موسیقی‌متن‌های مختلفی را برای صحنه‌های دیدنی این تقابل ساخته‌اند. یکی از موسیقی‌متن‌های قابل توجه این فیلم A Dark Knight است که در لحظات پایانی فیلم شنیده می‌شود. موسیقی‌متن‌های ?Why So Serious و Like a Dog Chasing Cars را نیز می‌شنویم که از روی دیالوگ‌های جوکر نام‎گذاری شده‌اند.

شوالیه تاریکی
عکس : شوالیه تاریکی

فیلم سینمایی تلقین

فیلم تلقین
عکس : فیلم تلقین
تا به امروز فیلم Inception جزو یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌ها می‌باشد. کاوش کریستوفر نولان به دنیای رویاها و کسانی که قادر به ورود به این ضمیر ناخودآگاه هستند. این فیلم مورد استقبال منتقدین قرار گرفت و در باکس آفیس نیز درخشید و با وجود موضوع منحصر به فردش، به شکل چشمگیری به ژانر علمی-تخیلی کمک کرد. موسیقی هانس زیمر نیز توسط مخاطبین مورد استقبال قرار گرفت.

فیلم Inception دارای صحنه‌های نفس‌گیری است که هنگام تماشای آن گذر زمان را حس نمی‌کنید و در این بین هانس زیمر گوش‌های ما را به موسیقی خود جذب می‌کند و با موسیقی‌های Dream Is Collapsing و ۵۲۸۴۹۱ هیجان زیادی را به این سکانس‌ها انتقال می‌دهد. اما موسیقی Time را در این فیلم می‌شنویم که طرفداران آن را یکی از بهترین کارهای هانس زیمر می‌دانند.

فیلم تل ماسه (Dune)

تل ماسه
عکس : تل ماسه
اکران فیلم Dune در سال ۲۰۲۱ آن هم در زمانی که سینماها کم‌کم پس از کووید-۱۹ بازگشایی می‌شدند، بار دیگر یادآوری کرد که چرا باید برای داشتن بهترین تجربه، فیلم‌ها را در سینما تماشا کرد. در اولین سری از دوگانه Dune، دنی ویلنوو مخاطبین را به دنیایی مملو از سیارات و فرهنگ‌های شگفت‌انگیز با چاشنی اکشن و درگیری می‌برد. این فیلم به لحاظ بصری دیدنی است و توانست ۶ جایزه اسکار کسب کند که موسیقی‌متن هانس زیمر نیز یکی از آنها بود.

فیلم سینمایی میان ستاره ای - Interstellar

میان ستاره ای
عکس : میان ستاره ای
هانس زیمر موسیقی‌متنی را خلق کرد که کاملا متناسب با جهان گسترده‌ی Dune است و به خوبی سکانس‌های فیلم را با ارکستر و موسیقی حماسی‌اش هماهنگ می‌کند. از موسیقی‌متن‌های این فیلم می‌توان به Leaving Caladan، Armada و My Road Leads Into The Desert اشاره کرد. همچنین هانس زیمر آنقدر عاشق کار برروی این فیلم بود که پس از اتمام ساخت فیلم نیز بازهم برای آن موسیقی ساخت.

مشخص است که هانس زیمر علاقه‌ی زیادی به همکاری با کریستوفر نولان دارد و با اینکه موسیقی‌متن فیلم‌های Inception و the Dark Knight بسیار شناخته شده هستند، موسیقی‌متن فیلم Interstellar فراموش‌نشدنی است. فیلم Interstellar ماجراجویی‌ای در فضا و زمان است که از مرزهای منظومه شمسی فراتر می‌رود و همچنین داستان مردی را روایت می‌کند که خانواده‌اش را ترک می‌کند تا به بقای نسل انسان‌ها کمک کند. فیلم غم‌انگیزی است اما هربار تماشای آن برای چشم‌ها و گوش‌ها خوشایند است.

موسیقی‌متن زیمر به زیبایی مفهوم و حس‌وحال انزوا، زمان، عشق به خانواده و سفر به دل کیهان را منتقل می‌کند. او با استفاده از سازهای مختلف موسیقی‌ای می‌سازد که به اندازه رابطه‌ی یک پدر و دخترش احساسی است. از موسیقی‌متن‌های این فیلم می‌توان Cornfield Chase و S.T.A.Y را نام برد. با این وجود هربار که هرکس بخواهد به بهترین موسیقی‌متن‌های هانس زیمر فکر کند، به سرعت یاد موسیقی‌متن فیلم Interstellar خواهد افتاد.

منبع: CBR
ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین