« دیوید کراننبرگ » در کنفرانس مطبوعاتی فیلم «کفنها» (The Shrouds) در جشنواره کن میگوید هوش مصنوعی هم او را هیجانزده و هم وحشتزده میکند. این فیلم ساز کانادایی میگوید: «باید چه کنیم؟ نمیدانم.»
به گزارش سرویس اخبار سینما سایت شات ایکس و به نقل از ایتنا فیلم جدید کراننبرگ در مورد یک کارآفرین به نام «کارش» با بازی «ونسان کسل» است که همسرش را از دست داده و دستگاهی میسازد تا مردم از درون کفن با مردگان ارتباط برقرار کند و پوسیدنشان را نظاره کنند.
بخشهایی از داستان این فیلم که سه و نیم دقیقه در کن اکران شد، درباره شخصیتی با بازی «گای پیرس» است که رایانه کارش را تنظیم کرده و ادعا میکند به همراه یک هوش مصنوعی درون آن زندگی میکند.
کراننبرگ درباره تأثیر هوش مصنوعی بر فیلم سازی میگوید: «به عنوان فیلم سازی که از تصاویر تولید شده با رایانه که آن را سیجیآی مینامند استقبال میکند، باید بگویم فیلم سازی را بسیار راحتتر کرده.»
او به یاد میآورد که خطای جا ماندن یک فنجان قهوه در سکانس افتتاحیه «بیگانه» (Alien) به لطف سیجیآی اصلاح شده است: «به نظر من هوش مصنوعی میتواند آن را پیش ببرد، بنابراین در آن سطح از به کار گرفتن آن استقبال میکنم. بسیار هولناک است که هوش مصنوعی حتی در آغاز پیدایش از عهده چه کارهایی بر میآید.»
کراننبرگ میگوید در آینده فیلم نامهنویس را «دستورنویس» خواهند نامید: «اگر افراد بتوانند جزئیات کافی برایش بنویسند، فیلم خودش را نشان میدهد. تمام مفهوم تولیدات فیلم سازی و بازیگری و غیره از بین خواهد رفت، این وعده و تهدید هوش مصنوعی است. آیا از آن میترسیم یا استقبال میکنیم؟ هر دو، هر دو.»
او در ادامه فیلم «کفنها» را یک اثر اتوبیوگرافی میخواند که پس از نبرد همسرش با سرطان نوشته شده است: «پس از آن چند سال فیلم سازی را کنار گذاشتم، و انگیزه روایت این داستان را حس کردم.»