با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
بیرون رفتن در هوای سرد موجب سرماخوردگی می‌شود؟
عکس : بیرون رفتن در هوای سرد
.

شاید آب و هوای سرد ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا را آسان‌ترکند، اما سرد بودن دلیل سرماخوردگی نیست.

بسیاری از ویروس‌ها از جمله راینوویروس - که عامل اصلی سرماخوردگی است – و آنفلوانزا ، مدت طولانی در بدن باقی می‌مانند و در دماهای سردتر، سریع‌تر تکثیر می‌شوند. بنابراین لزوما پوشیدن پالتوی گرم تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

انتقال ویروس در هوای سرد راحت‌تر است

هوای سرد غشای خارجی ویروس آنفلوانزا را تغییر می‌دهد و آن را محکم‌تر و لاستیکی‌تر می‌کند، دانشمندان بر این باورند که پوشش لاستیکی انتقال ویروس را از فردی به فرد دیگر آسان‌تر می‌‌کند.

تنها هوای سرد زمستانی نیست که مشکل ایجاد می‌کند بلکه هوای خشک هم علاوه بر سرما با شیوع آنفلوانزا مرتبط است.

مطالعه موسسه ملی بهداشت نشان می‌دهد که هوای خشک زمستانی به ویروس آنفلوانزا کمک می‌کند تا مدت بیشتری عفونی بماند.

نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن هم در هوای سرد بسیار مهم است. استنشاق هوای سرد ممکن است بر پاسخ ایمنی در دستگاه تنفسی تاثیر منفی بگذارد و باعث ‌شود ویروس‌ها راحت‌تر نفوذ کنند. به همین دلیل استفاده از شال گردن روی بینی و دهان مفید است.

بسیاری از مردم در زمستان نور خورشید کمتری دریافت می‌کنند. خورشید منبع اصلی ویتامین دی است که برای سلامت ایمنی بدن ضرورت دارد. همچنین فعالیت بدنی افراد در زمستان کاهش می‌یابد که بر سیستم ایمنی تاثیرگذار است.

در عوض، افراد زیادی در خانه و مکان‌های سربسته می‌مانند که به معنای تماس نزدیک‌تر با دیگران و گسترش ویروس‌ها است. علاوه بر این، هوای سرد چشم‌ها و غشاهای مخاطی بینی و گلو را خشک می‌کند و با توجه به آنکه ویروس‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی از طریق استننشاق وارد بدن می‌شوند، ویروس می‌تواند راحت‌تر به این محل‌های عبور آسیب‌دیده و خشک متصل شود.



چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

با توجه به آنکه می‌دانیم سرما عامل بیماری نیست، می‌توانیم راهکارهایی را در طول تمام سال به کار ببندیم تا به طور کلی از ورود بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

- دست‌ها را به طور مکرر بشویید.

- از دست زدن به صورت خود اجتناب کنید، کاری که افراد بین ۹ تا ۲۳ بار در ساعت انجام می‌دهند.

- از آبرسانی بدن غافل نشوید.

- نوشیدن هشت لیوان آب در روز مفید است اما این مقدار می‌تواند با توجه به شیوه زندگی و وزن افراد متفاوت باشد.

- از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.

- سبزیجات برگ‌دار سبز و تیره را که سرشار از ویتامین‌های حمایت‌کننده سیستم ایمنی‌اند، در رژیم غذایی روزانه قرار دهید. تخم مرغ، شیر غنی‌شده، ماهی سالمون و ماهی تن ویتامین دی دارند بنابراین آن‌ها را به مصرف غذای روزانه‌تان اضافه کنید.

- فعالیت بدنی را حتی در فصل زمستان حفظ کنید.

- سطوح خانه را که محل تماس بسیار است، تمیز کنید.

- واکسن آنفلوانزا بزنید.

و مهم‌ترین نکته اینکه واکسن کووید-۱۹ سال جدید را تزریق کنید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
واتساپاینستاگرام