با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
نقد و بررسی گلکسی زد فولد 5 | سری که هنوز درد نمی‌کند
عکس : گلکسی زد فولد 5

سامسونگ اولین شرکتی نبود که یک گوشی هوشمند با نمایشگر تاشو به بازار عرضه کرد. با این‌حال این غول کره‌ای اولین شرکت بزرگی بود که گوشی‌های تاشو خود را زودتر از سایرین ارتقا داد و به استانداردی برای این فناوری جدید تبدیل کرد. با این‌حال شرکت‌های چینی در این سال‌ها بیکار ننشسته و رقبای قدرتمندی برای سری فلیپ و فولد عرضه کردند. امروز می‌خواهیم بررسی کنیم آیا گلکسی زد فولد 5 کماکان پادشاه دنیای گوشی‌های تاشو محسوب می‌شود یا سامسونگ به‌لطف از برخی برتری‌های خود، قصد ندارد سَری را که هنوز درد نمی‌کند، دستمال ببندد.

گلکسی زد فولد 5 این روزها رقبای قدرتمندی از آمریکایی مثل پیکسل فولد تا چینی مثل میکس فولد 3 شیائومی، آنر مجیک V2، ویوو ایکس فولد 2 و میت X5 هستند. گوشی‌هایی که بعضاً از نظر ضخامت، وزن، نسبت تصویر نمایشگر و دوربین عملکرد بهتری دارند. اما گلکسی زد فولد 5 هم دست خالی به این نبرد نیامده است.

مشخصات سامسونگ گلکسی زد فولد 5 | Samsung Galaxy Z Fold 5

ابعاد و وزن بسته: ۱۵۴.۹ در ۶۷.۱ در ۱۳.۴ میلی‌متر
باز: ۱۵۴.۹ در ۱۲۹.۹ در ۶.۱ میلی‌متر – ۲۵۳ گرم
صفحه‌نمایش بیرونی: ۶.۲ اینچی – ۲۳۱۶ در ۹۱۴ پیکسل – ۱۲۰ هرتز – AMOLED – پوشش گوریلا گلس ویکوس ۲
داخلی: ۷.۶ اینچی – ۲۱۷۶ در ۱۸۱۲ پیکسل – ۱۲۰ هرتز – AMOLED – +HDR10
سیستم‌عامل اندروید ۱۳ با رابط کاربری One UI 5.1.1
پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲
حافظه رم ۱۲ گیگابایت LPDDR5
حافظه ذخیره‌سازی ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت UFS 4.0
دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی f/1.8 – لرزش‌گیر OIS – فیلم‌برداری 8K
۱۰ مگاپیکسلی f/2.4 تله‌فوتو OIS با بزرگ‌نمایی 3X
۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض f/2.2 زاویه دید ۱۲۳ درجه
سلفی ۱۰ مگاپیکسلی کاور + ۴ مگاپیکسلی داخلی 4K
اتصالات وای‌فای 6E، بلوتوث ۵.۳ – GPS – NFC – USB-C 3.2
سایر قابلیت‌ها حسگر اثر انگشت – سامسونگ DeX – UWB – گواهی عایقی IPX8 – پشتیبانی از قلم
باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعیت با شارژ ۲۵ وات سیمی – ۱۵ وات بی‌سیم – ۴.۵ وات بی‌سیم معکوس
رنگ‌ها آبی یخی – مشکی – کرمی – خاکستری
قیمت ۱۸۰۰ دلار (۸۰ میلیون تومان در زمان نگارش مطلب)

با مروری روی مشخصات متوجه خواهید شد گلکسی زد فولد 5 نسبت به نسل پیش تغییرات بسیار کوچکی داشته است. کاهش جزئی وزن، افزایش روشنایی نمایشگر و تراشه بهتر. با این‌حال پرچم‌دار سامسونگ بهبودهای دیگری هم داشته که در لیست مشخصات فنی نمی‌توانید پیدا کنید.

طراحی و ساخت <strong>گلکسی زد فولد 5</strong>

جعبه‌گشایی

درون جعبه گلکسی زد فولد 5 فقط گوشی و یک کابل USB-C به USB-C خواهید یافت. نه‌تنها خبری از شارژر نیست، بلکه سامسونگ یک کیس شفاف ساده هم درون جعبه قرار نداده است. اگر این تجربه را با گوشی‌های اپل مقایسه کنید، احساس کمبود نخواهید کرد. با این‌حال گوشی‌های تاشو چینی رقیب شارژرهای فوق‌سریع و کیس را درون جعبه گوشی‌های خود قرار می‌دهند.

آنباکس <strong>گلکسی زد فولد 5</strong>

از آن‌جا که با یک گوشی فوق گران مواجه هستیم، تجربه ضعیف آنباکس بی‌شک از نقاط ضعف گلکسی زد فولد 5 محسوب می‌شود؛ حتی اگر ترند بازار غربی به این سمت باشد.

طراحی و ساخت گلکسی زد فولد 5

می‌توان گفت طراحی و ساخت که زمانی مزیت اصلی تاشوهای سامسونگ نسبت به رقبا بود، حالا به بزرگ‌ترین نقطه ضعف این گوشی تبدیل شده است. خیر! منظور ما صرفاً طsراحی تکراری نیست که سامسونگ برای سه سال متوالی از آن استفاده کرده است. طراحی که سامسونگ روی آن اصرار دارد، از نظر عملکردی در استفاده روزانه نسبت به رقبا عقب افتاده است.

اشتباه نکنید، گلکسی زد فولد 5 از نظر کیفیت ساخت و حسی که به شما منتقل می‌کند فوق‌العاده است. کیفیت بدنه و لولا چیزی کم ندارد و امسال یک تغییر مهم هم در طراحی وجود دارد. سامسونگ با بازطراحی لولای گوشی، کاری کرده که هنگام بستن، فاصله‌ای بین دو بخش نمایشگر داخلی ایجاد نشود. به این ترتیب احتمال نفوذ گردوغبار و سایر ذرات و ایجاد مشکل برای نمایشگر به حداقل می‌رسد.

همچنین سامسونگ موفق شده وزن گلکسی زد فولد 5 را نسبت به نسل پیش ۱۰ گرم کاهش دهد. با این‌حال آنر مجیک V2 کماکان ۲۰ گرم سبک‌تر بوده و درست مانند شیائومی میکس فولد 3 حدود ۳ میلی‌متر هم باریک‌تر است. این اعداد شاید در نگاه اول چشمگیر نباشد، اما باعث شده تا گلکسی زد فولد 5 برخلاف رقبا از گوشی‌های عادی فاصله بگیرد. پرچم‌دار سامسونگ به میزان قابل توجهی نسبت به گوشی‌های پرچم‌دار غیرتاشو سنگین‌تر و ضخیم‌تر است؛ مشکلی که رقبای چینی آن را حل کرده‌اند.

گلکسی جدید سامسونگ اما کماکان با استاندارد IPX8 نسبت به رقبای چینی خود مقاومت بیشتری دربرابر آب دارد. با این‌حال به لطف پیکسل فولد گوگل، سامسونگ در این زمینه هم دیگر بی‌رقیب نیست.

اما مهم‌ترین تفاوت گلکسی زد فولد 5 و اکثر گوشی‌های تاشو رقیب، چه چینی و چه غیرچینی، در فرم فکتور و ابعاد است. گوشی سامسونگ در حالت بسته عرض کمتری نسبت به گوشی‌های رقیب دارد و هر لحظه شما را دعوت می‌کند تا برای استفاده راحت‌تر از گوشی، آن را باز کنید. این درحالیست که گوشی‌های پهن‌تر هستند و شباهت بیشتری به گوشی‌های عادی دارند.

مزایای گلکسی زد فولد ۵

نمایشگرهای روشن و خیره‌کننده

نرم‌افزار مناسب با پشتیبانی بالا

کیفیت ساخت بالا با گواهی IPX8

شارژدهی خوب

کیفیت خوب دوربین

معایب گلکسی زد فولد 5

قیمت بسیار بالا

طراحی تکراری، ضخیم و سنگین

عملکرد متوسط دوربین فوق عریض

سرعت شارژ پایین

افت عملکرد در استفاده سنگین طولانی

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین