با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
راهنمای خرید کارت گرافیک
عکس : راهنمای خرید کارت گرافیک
.

برخی افراد در زمان خرید کارت گرافیک بر این باور عقیده دارند که هر چه کارت گرافیک جدیدتر و گران‌تر باشد، با کیفیت‌تر بوده و ماندگارتر است در حالی که این باور کاملا غلط است. در حالت کلی هرچه کارت گرافیت پرقدرت‌تر و قوی‌تر باشد توانایی بالاتری در به نمایش گذاشتن تصاویر دارد این موضوع در حین بازی بیشتر خود ران نشان می دهد.

نکات مهم در خرید کارت گرافیک

در زمان خرید و تهیه کارت گرافیک با چند برند و نوع مختلف از مدل‌ها روبه‌رو هستیم همچنین تصاویر ارائه شده در هر یک از این کارت گرافیک ها متفاوت است و  در زمان خرید باید با توجه به نیاز خود اقدام به کنید. در حالت کلی باید به موارد زیر در زمان خرید توجه داشت:




انواع کارت گرافیک بر اساس کاربری

  • خروجی گرفتن تصویر: در گذشته کارت گرافیکی تعبیه می‌شد تا تنها وظیفه خروجی گرفتن تصاویر را انجام دهند اما امروزه از پردازنده‌های گرافیکی استفاده می‌شود که می‌تواند این وظیفه را به درسته انجام دهد. اما باید توجه داشت که تنها در زمانی می‌توان از کارت گرافیک استفاده نکرد که شما از سیستم برای کارهای پیچیده استفاده نکنید.
  • چند رسانه‌ای: در این تقسیم بندی می‌توان به سراغ محتواهای ویدئویی رفت. برای تماشای فیلم‌های باکیفیت نیز می‌توان از پردازنده‌های گرافیکی خود سیستم بهره برد و نیازی به کارت گرافیک نیست. اما اگر سیستم شما از قدرت بالایی برخودار نیست می‌توان کارت گرافیکی مناسب با چنین شرایطی را تهیه کرد.
  • گیمینگ: یکی از مهم‌ترین دلایل خرید کارت گرافیک، بازی یا گیمینگ است. به همین منظور سازندگان کارت‌های گرافیکی هر یک از محصولات خود را با نامی معرفی می‌کنند. برای مثال انویدیا برای معرفی پردازنده‌های گرافیکی خود از GTX و  شرکت AMD از  RX استفاده کرده است.

انواع کارت گرافیک بر اساس وضوح تصویر

با توجه به این که کارت گرافیک بیشتر برای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد باید گفت وضوح تصویر در گیمینگ حرف اول را می‌زند. زمانی که شما کارت گرافیک با وضوح بالا را انتخاب می‌کنید باید به بار پردازشی اعمال شده از این کارت گرافیک نیز توجه کنید. همچنین برای اجرای تصاویر می‌بایست از حافظه مناسبی برخودار باشید تا بتوان از گیمینگ مهیج و جذابی لذت برد.

  • نرخ فریم دهی: برای اجرا در صفحه نمایش باید نرخ فریم دهی بالا باشد. مثلا در اجرای گیمینگ باید این نرخ که در هر ثانیه تعدادی مشخص و مناسب فریم را ارائه و به نمایش می‌گذارد، باید بالا باشد. مثلا فریم زیر 30 روان نیست و باعث بریده بریده شدن تایر می‌شود.

انواع کارت گرافیک بر اساس اعمال فیلتر های نرم افزاری

وجود این ویژگی و دسته بندی به این منظور کاربرد دارد که همه المان ها موجود از جمله موها، چمن، خزه، سایه و…  طبیعی‌تر جلوه کند. البته باید این را در نظر داشت که هرچه این نوع کارت گرافیک بالاتر باشد، بار پردازشی نیز افزایش خواهد یافت.

  • فناوری‌های مورد پشتیبانی: شرکت‌های سازنده انواع پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند فناوری‌های نرم افزاری را تولید و ارائه دهند. از انواع این نوع فناوری‌های می‌توان به G-SYNC، Ray Tracing و… اشاره کرد.
  • رابط‌های برنامه نویسی(API): می‌بایست پردازنده‌های گرافیکی برای ارائه مسائل گرافیکی از کتابخانه مربوط به برنامه‌نویسی بهره ببرند. یکی از معمول‌ترین این نوع DirectX است.
  • میزان مصرف انرژی و حرارت تولیدی: میزان توان گرمایی در پردازنده‌های گرافیکی بر حسب وات هستند. این فاکتور نشان دهنده میزان حرارت تولید شده و حداکثر توان مصرفی است.
  • ASIC quality یا کیفیت تراشه: در کارت‌های گرافیکی تعداد بالایی تراشه وجود دارد. هرچه کیفیت این تراشه‌های بیشتر باشد با میزان ولتاژ ورودی کمتری پایدار خواهند بود و در این راستا می‌توان انرژی کمتری مصرف کرد.

گرافیک مناسب برای بازی گیمینگ

کارت گرافیک قطعه ای است که اصلی ترین کاربرد را در سیستم گیمینگ ایفا می کند اگر بخواهید بازی شما روان و خوب به نمایش گذاشته شود، می‌بایست کارت گرافیک قوی را تهیه کنید. اما باید برای تهیه کارت گرافیک قوی به سیستم خود و حافظه آن توجه کنید و مقداری حافظ خالی داشته باشید تا کارت گرافیک بتواند به خوبی عمل کند. اگر بخواهیم رده‌بندی مناسب و منطقی در بین کارت‌های گرافیک داشته باشیم می‌توان آنها‌ را به سه دسته قوی، متوسط و ضعیف تقسیم کنیم.

اگر به دنبال کارت گرافیک میان رده هستید، می بایست موارد مختلفی را در نظر گرفت. این نوع کارت گرافیک‌ها تصویر ارائه شده مناسبی دارند. اگر بخواهیم یک مقدار کارت گرافیک قوی‌تر باشد، می‌توان به RTX 3070 و RX 6800 اشاره داشت که کیفیت بالایی داشته و فریم ریت آنها بسیار مناسب است. اما اگر بخواهیم در رده‌های بالا کارت گرافیک تهیه کنیم، می‌توانیم از رزولوشن بالا استفاده کنیم. رزولوشن این نوع کرات گرافیک‌ها ۱۴۴۰p یا ۱۰۸۰p هستند. توانایی اجرای بازی‌های ۴K وجود دارد که گزینه مناسبی برای گیمینگ خواهد بود.

اگر به دنبال کارت گرافیک‌های گیمینگ ابرقدرت هستند که بتوانید از بازی‌های با وضوح K4 لذت ببرید، باید بدانید که قیمت این نوع محصولات بالا است و باید مبلغ زیادی را پرداخت کنید. کار‌ت‌های گرافیکی RTX 3090 و RTX 3090 Ti از شرکت انویدیا در این دسته قرار دارند و اگر بخواهید از شرکت AMD کارت گرافیکی تهیه کنید، می‌بایست به سراغ RX 6950 XT بروید.

 کارت گرافیک مناسب برای سیستم های طراحی

برای انجام کارهای طراحی نیز باید از کارت گرافیک مناسب بهره برد تا هم اجرای کارهای گرافیکی و هم بالا آمدن برنامه راحت و روان باشد. تصویر ارائه شده باید از کارت گرافیک در حد K4 باشد تا بتوان برای ارائه طراحی، به نتیجه مطلوب رسید. همچنین اگر بخواهیم عکسی با چنین کیفیت داشته باشیم، باید سیستم ما قدرت انتقال، پردازش، ویرایش و… را داشته باشد. همچنین در زمان خرید کارت گرافیک باید توجه داشته باشید که کارت گرافیک با فتوشاپ یا دیگر نرم افزارهی مربوطه با طراحی سازگار باشد.

سخن پایانی

تهیه و خرید کارت گرافیک مناسب، نیاز به توجه و دقت بسیار زیادی دارد. تنوع کارت گرافیک‌ها بسیار بالا بوده و باید توجه داشت که به چه منظور تمایل داریم که از کارت گرافیک استفاده کنیم. هدف از خرید در کارت گرافیک بسیار مهم است. چنانچه بخواهیم از کارت گرافیک به منظور طراحی استفاده کنیم، قطعا کارت گرافیک سازگار و مناسب با گیمینگ مناسب نیست! همچنین کارت گرافیک باید بتواند از برنامه‌های مورد نیاز شما پشتیبانی کند و با آنها سازگار باشد. همانطور که می دانید به علت بالا بودن قیمت کارت گرافیک، بهتر است پیش از خرید به طور کامل تحقیق کنید و سپس برای خرید اقدام کنید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین