با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
الانترا ۲۰۲۳؛ مشخصات فنی هیوندای الانترا + معرفی
عکس : الانترا ۲۰۲۳

درباره الانترا ۲۰۲۳

نام الانترا برای ما ایرانی ها بسیار آشناست خودرویی که به واسطه دارا بودن طراحی جذاب و سطح مطلوبی از امکانات ایمنی و رفاهی محبوبیت بسیاری در نزد مشتریان ایرانی دارد. پس از وقفه چند ساله به دلیل ممنوعیت واردات اکنون بازهم الانترا به بازار بازگشته اما با شرایطی متفاوت تر. از سال ۱۹۹۰ تا کنون ۷ نسل از هیوندای الانترا به بازار های جهانی عرضه شده است البته الانترا در برخی از بازار ها با نام های دیگری اعم از آوانته، لانترا و i30 عرضه می شود. هفتمین نسل هیوندای الانترا که با کد CN7 شناخته می شود، اکنون در چهار کشور کره جنوبی، ایالات متحده، ویتنام و چین به تولید می رسد. مدل فعلی الانترا ۲۰۲۳ توسط لوک دانکرولکه طراحی شد و برمبنای پلت فرم K3 کیا هیوندای توسعه یافته است. این خودرو در سال ۲۰۲۰ به صورت رسمی رونمایی و در سال ۲۰۲۱ به عرضه آن آغاز شد. علاوه بر این موارد جالب است بدانید که چندی پیش هیوندای اقدام به رونمایی فیس لیفت هیوتدای الانترا کرد که در سال میلادی جدید پا به بازار های جهانی خواهد گذاشت. اما حداقل در سری های اول الانترا ۲۰۲۳ که کرمان موتور برای عرضه به مشتریان تدارک دیده خبری از نمونه فیس لیفت نخواهد بود. در ادامه به بررسی این وارداتی محبوب خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه

این نسل از هیوندای الانترا هم از طراحی جدید هیوندای بهره برده است. در نمای جلوی الانترا ۲۰۲۳ اندازه کشیده چراغ ها و ابعاد بزرگ جلو پنجره خودرو را می بینیم که طراحی مشبک دارد و هیوندای نیز الگوی به کار رفته در آن را Parametric grille نامیده بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند. همچنین چراغ راهنمای خودرو نیز درون جلو پنجره خودرو قرار دارد در نمونه ای کرمان موتور قصد عرضه آن را دارد خبری از چراغ های ال ای دی نیست و چراغ های خودرو هالوژن هستند. در قسمت پایینی سپر خودرو نیز دو چراغ در طرفین سپر تعبیه شده است همچنین روی سپر خودرو خطوط و حجم پردازی های متعددی به چشم می خورد.

در نمای جانبی نیز خطوط تیز متعدد و فرورفتگی هایی دیده می شوند، آیینه های جانبی نیز ابعاد بزرگی دارند و در قسمت پایینی شیشه ها نیز نوار های کرومی دیده می شوند، رینگ های خودرو در نمونه ای که کرمان موتور برای بازار ایران سفارش گذاری کرده در اندازه‌ی ۱۷ اینچی دارند، و به رنگ مشکی مات هستند.

در نمای عقبی الانترا ۲۰۲۳ نیز طراحی فرورفته و خاص قسمت صندوق نیز جلب توجه می کند، دو خط نیز از روی ستون C خودرو تا روی صندوق خودرو امتداد یافته است. در چراغ های عقبی نیز از الگوی به هم پیوسته استفاده شده و بر روی سپر عقب نیز محل قرار گیری پلاک خودرو و حجم پردازی هایی نیز انجام شده است.

مشخصات فنی الانترا ۲۰۲۳

هیوندای الانترا وارداتی به بازار ایران مجهز به یک موتور ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۲۷ اسب بخار و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس خودرو نیز ۶ سرعته اتوماتیک AT است. مصرف سوخت ترکیبی خودرو ۹/۴ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است. همچنین سیستم تعلیق محور جلوی خودرو مک فرسون و تعلیق عقب تورشن بیم است. در مجموع وجود جعبه دنده اتوماتیک در این خودرو و مشخصات فنی نسبتا قابل قبول در این سدان باعث می شود که الانترا ۲۰۲۳ در بحث عملکرد فنی کمی بهتر از دیگر وارداتی های سگمنت خودش باشد.

برند هیوندای
مدل الانترا ۲۰۲۳
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور ۱۵۹۱ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۲۶ اسب بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ---
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۶۷۵ میلی متر
عرض ۱۸۲۵ میلی متر
ارتفاع ۱۴۳۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۲۰ میلی متر
وزن ۱۱۸۵ کیلوگرم
حجم باک ۴۷ لیتر
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۰۵/۵۵R16
شرکت عرضه کننده کرمان موتور - KTL
برند نشان مادر هیوندای
کشور سازنده کره جنوبی

کابین و امکانات

در کابین الانترا ۲۰۲۳ یک طراحی سیال و قابل قبول مشاهده می شود. رودری های خودرو طراحی ارگونومیک و مناسبی دارند و روی آن ها به سطح مناسبی از جزئیات پرداخته شده است. فرمان خودرو یک طراحی دایره ای دارد که روی آن کلید های کنترلی و قطعات تزیینی کروم تعبیه شده است. اما روی داشبورد خودرو در قسمت بالایی آن پنل سیستم صوتی قرار دارد که در مدل وارداتی به بازار ایران خبری از صفحه نمایش مالتی مدیا نخواهد بود و صرفا یک پنل ساده بسنده شده است.

دریچه های سیستم تهویه خودرو به صورت باریک و سرتاسری طراحی شده اند که توسط نوار های کرومی این پنل تزیین شده است. سیستم تهویه الانترا ۲۰۲۳ نیز به صورت دستی تنظیم می شود که این امر نیز توسط سه کلید دوار تعبیه شده در قسمت پایینی داشبورد میسر خواهد بود. در کنسول وسط خودرو نیز به جز لیور دنده و ترمز پارک خودرو جزئیات خاصی دیگری وجود ندارد و صندلی های خودرو طراحی و در برگیرندگی مناسبی دارند اما در نمونه وارداتی به بازار ایران صرفا به صورت دستی تنظیم خواهند شد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین