با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
4 ویژگی جالب و کاربردی گوگل کروم در اندروید که از آن‌ها بی‌خبرید
عکس : ویژگی های گوگل کروم در اندروید

مرورگر موبایل گوگل کروم یکی از قوی‌ترین و پر ویژگی ‌ترین مرورگرهای وب موجود است. تیم توسعه کروم هر چند وقت یکبار ده‌ها ویژگی جدید و هیجان انگیز را ارائه کرده و تجربه کاربری این مرورگر پیشرفته را بهبود می‌بخشند. اما متأسفانه، برخی از این ویژگی ‌ها، با وجود اینکه ممکن است بسیار مفید باشند، به خوبی معرفی نشده و تنها تعداد کمی از کاربران می‌توانند آن‌ها را کشف کنند.

ما پیش از این در مقاله‌ای جداگانه به معرفی بهترین ترفندها برای افزایش سرعت مرورگر کروم اندروید پرداختیم و اکنون قصد داریم چهار ویژگی مفید این مرورگر را که احتمالاً تاکنون از آن‌ها خبر نداشته و استفاده نمی‌کردید، با شما به اشتراک بگذاریم. پس در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید.

1. از متن هایلایت شده کارت‌های رنگارنگ ایجاد کنید

هنگام مرور وب، ممکن است با جملات و نقل قول‌های زیبایی مواجه شوید که دوست دارید آن‌ها را با دوستانتان هم به اشتراک بگذارید. یا شاید یک پاراگراف از صفحه وبی که در حال خواندن آن هستید، برایتان بسیار مهم باشد و بخواهید آن را برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنید. با ویژگی Stylized Highlight Chrome، می‌توانید با هایلایت کردن متن‌هایی که دوست دارید در هر صفحه وب، کارت‌های زیبا و رنگارنگ ایجاد کنید.

از نقل قول‌های نویسندگان مورد علاقه‌تان گرفته تا دیالوگ‌هایی جذاب از یک فیلم، می‌توانید تقریباً از هر متنی در اینترنت یک کارت تصویری بسازید. برای ایجاد کارت‌ها در نسخه اندروید کروم باید به روش زیر عمل کنید:

  1. انگشت خود را روی یک کلمه یا گروهی از کلمات فشار داده و نگه دارید تا به صورت انتخاب شده درآید.
  2. در منویی که به محض انتخاب متن ظاهر می‌شود، روی Share و سپس Create Card ضربه بزنید.

    <strong>گوگل کروم</strong> <strong>اندروید</strong>

  3. برای پیش‌نمایش سبک‌های مختلف کارتی که می‌توانید انتخاب کنید، انگشت خود را به سمت راست بکشید.
  4. وقتی سبک مورد علاقه خود را انتخاب کردید، در گوشه سمت راست بالای صفحه، روی Next ضربه بزنید.

    <strong>گوگل کروم</strong> <strong>اندروید</strong>

  5. اکنون یکی از گزینه‌های اشتراک گذاری را انتخاب کرده یا روی Copy Image ضربه بزنید تا کارت تصویر در کلیپ بورد کپی شود.
  6. اکنون می‌توانید این کارت را در هر جایی که دوست دارید چسبانده یا پیست کنید.

2. ایجاد و به اشتراک گذاری لینک به یک بخش خاص از متن

هنگامی که با یک صفحه وب مواجه می‌شوید که حاوی مطالب جالبی است، اغلب به سادگی لینک آن را به اشتراک می‌گذارید. با این حال، گاهی اوقات، ممکن است در یک صفحه وب طولانی و بزرگ، فقط بخواهید خطوط یا پاراگراف‌های خاصی را با یک شخص به اشتراک بگذارید و نه کل صفحه. در چنین شرایطی چه می‌کنید؟

کروم یک ویژگی جالب دارد که به شما در انجام این کار کمک می‌کند. با ویژگی Link to Highlight، می‌توانید مستقیماً به یک متن هایلایت شده، لینک بدهید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد لینک‌هایی را از یک صفحه وب به اشتراک بگذارید که در آن‌ها بر کلمه، عبارت یا پاراگراف خاصی که می‌خواهید کاربران متوجه شوند، تأکید شده است.

این دقیقاً مانند ویژگی قدیمی و کاربردی “یافتن در صفحه” است اما در قالب لینک‌های قابل اشتراک گذاری تعبیه شده است. هر کسی که از نسخه اخیر کروم استفاده می‌کند باید بتواند مستقیماً با کلیک کردن روی لینک به متن انتخاب شده برسد. برای استفاده از این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی باید به روش زیر عمل کنید:

  1. روی یک کلمه فشار دهید و نگه دارید یا انگشتان خود را روی گروهی از کلمات بکشید تا به حالت انتخاب شده دربیایند.
  2. در منوی باز شده، روی Share ضربه بزنید.
  3. برنامه‌ای را که می‌خواهید برای اشتراک گذاری استفاده کنید، انتخاب کرده و ادامه دهید.
  4. اکنون یک لینک از متن‌های هایلایت شده شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

    <strong>گوگل کروم</strong> <strong>اندروید</strong>

3. حالت تاریک اجباری

مرورگر موبایل کروم برای اندروید دارای تم تیره‌ای است که می‌تواند در شب بسیار مفید بوده و فشاری که چشمان شما هنگام پیمایش صفحات وب با آن مواجه می‌شود را کاهش دهد. شما می‌توانید این ویژگی را از طریق صفحه تنظیمات فعال کرده و مورد استفاده قرار دهید.

اما حالت تاریکی که ما در اینجا در مورد آن صحبت می‌کنیم، متفاوت است! حالت تاریک پیش‌فرض کروم برخی بخش‌های صفحه را چندان تاریک نمی‌کند. اگرچه بیشتر ویژگی‌های مرورگر در رنگ‌های تیره‌تر ارائه می‌شوند، اما محتوای واقعی صفحات وب معمولاً دست نخورده باقی می‌ماند. به این ترتیب، برخی اوقات ایده استفاده از حالت تاریک به کلی باطل می‌شود و حالت تیره پیش‌فرض تأثیر خاصی روی صفحه نمی‌گذارد.

خوشبختانه، کروم دارای یک ویژگی حالت تاریک مفیدتر است که در میان ده‌ها ویژگی آزمایشی پنهان شده است. با قابلیت Force Dark Mode، می‌توانید کاری کنید که کروم تمام محتوای وب را در حالت تاریک واقعی ارائه کند. بنابراین، به جای خواندن وب‌سایت‌های مورد علاقه خود با پس‌زمینه سفید در شب، پس‌زمینه آرامش‌بخش تیره‌تری را خواهید داشت که برای چشم‌ها راحت‌تر است.

در اینجا می‌توانید چند نمونه از نحوه ظاهر سایت‌ها در حالت‌های روشن و تاریک آورده شده است:

<strong>گوگل کروم</strong> <strong>اندروید</strong>

اگر چه این ویژگی می‌تواند برخی وب سایت‌هایی را که دارای طرح رنگ خاص هستند خراب کند، اما کلمات معمولاً خوانا هستند و مشکلی پیش نمی‌آید.

برای استفاده از این ویژگی آزمایشی باید به شکل زیر عمل کنید:

  1. عبارت chrome://flags را در نوار آدرس مرورگر کروم وارد کرده و اینتر را بزنید. بلافاصله صفحه‌ای با لیستی از ویژگی‌های آزمایشی ظاهر خواهد شد.
  2. “Force Dark Mode for Web Contents” را در نوار جستجوی بالای صفحه تایپ کنید.
  3. یک گزینه با نام مذکور ظاهر خواهد شد که در کنار آن یک دکمه کشویی وجود دارد. روی منوی کشویی کلیک کرده و Enable را انتخاب کنید.
  4. مرورگر خود را ببندید و مجدداً راه‌اندازی کنید تا حالت تاریک جدید را در عمل ببینید.

    <strong>گوگل کروم</strong> <strong>اندروید</strong>

ویژگی آزمایشی با چندین گزینه حالت تاریک ارائه می‌شود که هر کدام حس و ظاهر متفاوتی را بر اساس رویکرد وارونگی رنگ ارائه می‌دهند. حالت‌های تاریک موجود عبارتند از:

  • Simple RGB-based inversion (ارونگی ساده مبتنی بر RGB)
  • Simple HSL-based inversion (وارونگی ساده مبتنی بر HSL)
  • Simple CIELAB-based inversion (وارونگی ساده مبتنی بر CIELAB)
  • Selective image inversion (وارونگی تصویر انتخابی)
  • Selective inversion of non-image elements (وارونگی انتخابی عناصر غیر تصویری)
  • Selective inversion of everything (وارونگی انتخابی همه چیز)

می‌توانید تک تک گزینه‌های بالا را تست کرده و ببینید صفحات در آن حالت‌ها چگونه به نظر می‌رسند. با این حال، اگر مطمئن نیستید که هر گزینه چگونه کار می‌کند، فقط می‌توانید از بین گزینه‌های موجود، Enable را انتخاب کرده و با آن کار کنید.

4. افزایش سرعت دانلود با فعال کردن دانلود موازی

کروم یک مرورگر اینترنتی بسیار سریع است. با اتصال به یک سرویس اینترنت سریع، از سرعت دانلودی که دریافت می‌کنید راضی خواهید بود. با این حال، برخی مواقع که سرعت اینترنت شما در بهترین حالت خود نیست، ممکن است دانلودها بسیار کند پیش رفته و اعصاب خوردکن شوند. اما نگران نباشید، شما می‌توانید با فعال کردن یک ویژگی آزمایشی نسبتا ناشناخته به نام دانلود موازی (Parallel Downloading)، سرعت دانلود فوق العاده‌ای داشته باشید.

میزان بهبود سرعت دانلود پس از فعال کردن دانلود موازی متفاوت است، اما می‌توانید مدت زمان دانلود خود را به نصف زمان معمول کاهش دهید. و البته، باید این نکته را هم متذکر شویم که حتماً قرار نیست سرعت اینترنت شما کند باشد تا بتوانید از این ویژگی استفاده کنید، بلکه با هر نوع اتصال اینترنتی دانلود موازی می‌توانید مفید بوده و تأثیر خود را نشان دهد.

اگر سرعت اینترنت بالایی دارید، قابلیت دانلود موازی کروم می‌تواند سرعت دانلودهای شما را بسیار بیشتر کند. این امر با ایجاد چندین اتصال به منبع دانلود فایل برای سرعت بخشیدن به روند دریافت داده‌ها حاصل می‌شود.

برای استفاده از این ویژگی آزمایشی در نسخه اندروید کروم می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

  1. عبارت chrome://flags/#enable-parallel-downloading را در نوار آدرس مرورگر کروم گوشی وارد کرده و اینتر را بزنید.
  2. در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود می‌توانید گزینه Parallel Downloading را با یک دکمه کشویی در زیر آن مشاهده کنید.

  3. روی منوی کشویی کلیک کرده و Enable را انتخاب کنید.
  4. مرورگر خود را یک بار بسته و مجدداً راه‌اندازی کنید.

    <strong>گوگل کروم</strong> <strong>اندروید</strong>

گوگل کروم بسیار پیشرفته‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید!

احتمال زیادی وجود دارد که برخی از ویژگی‌های جالب در مرورگر موبایل کروم شما وجود داشته باشد و شما تا کنون هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نکرده باشید. برخی از آن‌ها در معرض دید هستند در حالی که برخی دیگر در پشت پرده باقی مانده و به شکل آزمایشی در قالب پرچم‌ها (flags) ارائه شده‌اند.

صفحه پرچم‌های کروم خود را باز کنید (chrome://flags را در نوار آدرس تایپ کنید) و ویژگی‌های آزمایشی را امتحان کنید، چرا که می‌توانند تجربه مرور اینترنت شما را بسیار بهتر کند. ما چهار مورد را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم، اما مطمئناً چیزهای بیشتری وجود دارد که می‌توانید خودتان آن‌ها را کشف کنید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین