با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
مجلس به وزارت بهداشت اخطار داد: دستورالعمل توزیع آنلاین دارو را تدوین کنید
عکس : توزیع آنلاین دارو

در حال حاضر برخی سرویس‌ها مانند اسنپ دکتر، خدمات توزیع آنلاین دارو را ارائه می‌کنند. سازمان غذا و دارو اما با توزیع دارو از داروخانه به مصرف‌کننده نهایی از طریق پلتفرم‌های آنلاین مخالف است. در مصوبه ۱۲ شهریورماه، هیات مقررات‌زدایی سازمان غذا و دارو مکلف شده بود تا دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها (برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرف کننده نهایی) را طی ۴ ماه تدوین و ابلاغ کند. اما این سازمان زیر نظر وزارت بهداشت تاکنون دستورالعمل توزیع دارو را تدوین نکرده است.

حالا کمیسیون اصل 90 مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، از عدم تدوین دستورالعمل توزیع آنلاین دارو انتقاد کرد. پرونده ترک فعل برای «بهرام عین‌اللهی» در حال تکمیل است و اگر این مهلت چهارماهه تمام شود، ضمانت اجرایی کمیسیون اصل ۹۰ فعال خواهد شد. طبق نامه‌آی که توسط نصراله پژمان‌فر رئیس کمیسیون ۹۰ ارسال شده، مجوز بیمه دی از مردادماه امسال تمدید شده و این بیمه امکان فعالیت در این زمینه را دارد. این درحالیست که مشمولین این طرح در تهران فقط ۲۰۰۰ نفر هستند و همچنین در این طرح ۳۰ هزار تومان هم برای بسته‌بندی و ارسال دارو هزینه پرداخت می‌شود.

نامه <strong>مجلس</strong> به <strong>وزارت بهداشت</strong> توزیع دارو

کمیسیون ۹۰ مجلس از وزیر بهداشت خواسته تا با تدوین سریع‌تر دستورالعمل توزیع آنلاین دارو، انحصار در این زمینه را از میان برداشته و مسئولیت هرگونه تخلف پلتفرم‌ها را مستقیماً متوجه وزارت بهداشت و ترک فعل این وزارتخانه دانسته است.

در این نامه همچنین از عدم اقدام مناسب وزارت بهداشت در دارورسانی به بیماران خاص مثل بیماران پروانه‌ای، هموفیلی و دیالیزی انتقاد شده است. به نظر می‌رسد مجلس از عملکرد وزیر بهداشت رضایت ندارد و اقدامات و یا عدم اقدامات این وزارتخانه را عامل ابهامات و سبب تک‌قطبی شدن فضا می‌داند.

با وجود این‌که پلتفرم‌هایی مثل اسنپ کماکان در زمینه توزیع آنلاین دارو فعال هستند، قانونمند شدن و رفع مشکلات در این زمینه نیازمند همکاری وزارت بهداشت در تدوین دستورالعمل توزیع دارو است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین