با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آشنایی با برخی موتورهای جست‌وجو بغیر گوگل
عکس : موتور جست‌وجو

در این مقاله ، مروری بر موتورهای جستجوی پیشرو که بر دنیای آنلاین تسلط دارند، ارائه خواهیم کرد. غیر از گوگل، که اگرچه بیش از 81.74 درصد از سهم بازار جستجو را در اختیار دارد، طیف وسیعی از موتورهای جستجوی دیگر نیز وجود دارد.

به گزارش سرویس اخبار اینترنت و شبکه سایت شات ایکس و به نقل از ایتنا سال 2023 نقطه عطفی به ویژه در زمینه جستجو بود، زیرا شاهد تحولات عمده‌ای در ادغام هوش مصنوعی با موتورهای جستجو برای بهبود تجربه کاربر بود. در این مقاله ، مروری بر موتورهای جستجوی پیشرو که بر دنیای آنلاین تسلط دارند، ارائه خواهیم کرد. غیر از گوگل، که اگرچه بیش از 81.74 درصد از سهم بازار جستجو را در اختیار دارد، طیف وسیعی از موتورهای جستجوی دیگر نیز وجود دارد.

موتور جستجوی بینگ

بینگ موتور جستجو ی MSN را جایگزین موتور جستجو ی MSN به عنوان پاسخ مایکروسافت به گوگل کرد که در سال 2009 راه‌اندازی شد. در حال حاضر این موتور 3.38 درصد از سهم بازار جستجو در سراسر جهان و 7.73 درصد در ایالات متحده را دارد.

موتور جستجوی بینگ
عکس : موتور جستجوی بینگ

اخیراً بینگ پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، به خصوص با معرفی و توسعه بینگ چت که به Copilot تغییر نام داده است که به کاربران امکان می‌دهد با موتور جستجو وارد گفتگو شوند، سؤال بپرسند و پاسخ‌ها را در قالب گفتگو دریافت کنند.

بینگ همچنین تلاش زیادی برای رقابت با ویژگی‌های مشابه گوگل انجام داده و و تعدادی قابلیت را به تبلیغات مایکروسافت اضافه کرده و pubCenter را که همتای Google AdSense است راه اندازی کرده است.



موتور جستجوی بایدو

موتور جستجوی بایدو
عکس : موتور جستجوی بایدو

بایدو که در سال 2000 تأسیس شد، موتور جستجو ی غالب در چین است که سهم بازار آن بیش از 66.52 درصد است، در حالی که گوگل 2.34 درصد و بینگ 13.42 درصد سهم بازار را دارند. اما باید در حالی که روزانه 3.3 میلیارد جستجو را تجربه می‌کند، نفوذ کمی در خارج از چین دارد.



موتور جستجوی یاندکس (Yandex)

موتور جستجوی یاندکس
عکس : موتور جستجوی یاندکس

یاندکس توسط دو توسعه دهنده روسی برای کمک به طبقه بندی پتنت‌ها در سال 1990 و تحت نظارت Arcadia آغاز شد. اصطلاح " Yandex " در سال 1993 پذیرفته شد و مخفف "Yet Another inDEXer" است. دامنه Yandex .ru در سال 1997 راه‌اندازی شد و در حال حاضر حدود 69.79٪ از کل جستجوها در روسیه و 1.78٪ در سطح جهانی را در اختیار دارد.

در 27 ژانویه 2023، تقریباً 44 گیگابایت کد منبع Yandex به بیرون درز کرد که نگاهی بی‌سابقه به عملکرد درونی موتور جستجو ، از جمله کل معماری نرم‌افزار آن ارائه کرد. این نشت اطلاعاتی، نه تنها به دلیل اندازه آن مهم بود، بلکه به این دلیل که بیش از 17800 فاکتور رتبه‌بندی مورد استفاده توسط یاندکس برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو را نشان داد.



موتور جستجو DuckDuckGo

 موتور جستجو DuckDuckGo
عکس : موتور جستجو DuckDuckGo

اگر در مورد تبلیغات هدفمند معذب هستید یا نمی‌خواهید داده های جستجوی خود را ذخیره کنید، ممکن است بخواهید DuckDuckGo را امتحان کنید، که خود را به عنوان " موتور جستجو یی که شما را ردیابی نمی‌کند" توصیف می‌کند.

لازم به ذکر است که هنوز تبلیغات در DuckDuckGo وجود دارد، اما آنها تبلیغات شخصی نیستند. با تقریباً 94 میلیون جستجوی مستقیم روزانه، جزو موتور جستجو های قابل اعتنا است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین