با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تراشه اسنپدراگون X Elite برای لپتاپ‌های ویندوزی معرفی شد
عکس : لپ تاپ‌ ویندوزی
.

کوالکام دیشب از تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل سه برای گوشی‌ها و تبلت‌های پرچمدار اندرویدی رونمایی کرد که از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای و قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی برخوردار است. در کنار این سخت‌افزار، کوالکام از تراشه بالارده نسل جدید خود برای لپتاپ‌های ویندوزی مبتنی بر ARM پرده‌برداری کرده که اسنپدراگون X Elite نام دارد.




کوالکام امید دارد که اسنپدراگون X Eliteموفق شود سهم بیشتری از بازار تراشه‌ کامپیوترهای شخصی را به خود اختصاص دهد. غول تراشه‌سازی آمریکایی حساب ویژه‌ای روی سخت‌افزار جدید خود باز کرده چرا که اسنپدراگون X Eliteاز قدرت پردازشی بالا و مصرف بهینه انرژی بهره می‌برد.


طبق اعلام رسمی کوالکام، اسنپدراگون X Eliteبرپایه فرآیند ۴ نانومتری ساخته شده و از ۱۲ هسته پردازشی Oryon با فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتزی بهره می‌برد. در حالت Dual-Boost، فرکانس پردازنده به ۴٫۳ گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. کوالکام ادعا کرده که در زمینه پردازش‌های چند رشته‌ای، اسنپدراگون X Eliteهم‌رده پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل است در حالی که ۶۸ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. در مقایسه با تراشه M2 اپل، تراشه کوالکام تا ۵۰ درصد قوی‌تر در پردازش‌های چند رشته‌ای خواهد بود.

برای تسک‌های گرافیکی، اسنپدراگون X Eliteبه پردازنده گرافیکی یکپارچه آدرنو با توان ۴٫۶ ترافلاپس مجهز شده که از DirectX 12 نیز پشتیبانی می‌کند. این پردازنده گرافیکی قادر است تا سه نمایشگر با رزولوشن تصویر UHD و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی پردازش کند. به علاوه، واحد پردازش ویدئو آدرنو از دیکود و انکود ۱۰ بیتی 4K شصت فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.


کوالکام اسنپدراگون X Eliteاز یک واحد پردازش عصبی Hexagon جدید استفاده کرده که قادر است تا ۴۵ تریلیون تسک در ثانیه را انجام دهد. در این رابطه، پردازش‌های هوش مصنوعی مولد در این تراشه به سریع‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شوند. اسنپدراگون X Eliteهمچنین می‌تواند تا ۱۳ میلیارد پارامتر پردازش کند و ۳۰ توکن بر ثانیه نیز تولید کند.

اسنپدراگون X Eliteاز حافظه رم LPDDR5x با پهنای باند ۱۳۶ گیگابایت بر ثانیه و حافظه کش کلی ۴۲ مگابایاتی پشتیبانی می‌کند. این تراشه همچنین با حافظه داخلی UFS 4.0 و یا PCIe Gen 4 سازگار است. در بخش اتصالات، اسنپدراگون X Eliteاز سیستم FastConnect 7800 استفاده می‌کند که از وای‌فای ۷ و بلوتوث نسخه ۵٫۴ پشتیبانی می‌کند. به لطف مودم اسنپدراگون X65، سرعت دانلود برابر با ۱۰ گیگابایت بر ثانیه خواهد بود.



در نهایت باید اشاره کرد که با فناوری Aqstic DAC کوالکام، اسنپدراگون X Eliteکاملا با صدای بدون افت کیفیت سازگار است. تراشه کوالکام همچنین از پردازشگر سیگنال تصاویر Spectra بهره می‌برد که از دو دوربین ۳۶ مگاپیکسلی و فیلمبرداری 4K HDR پشتیبانی می‌کند.


ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین