با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تکنا
تکنا
تقویم
دوشنبه 07 خرداد 1403
 ساینا چمنی نویسنده : ساینا چمنی
.
کشف مواد شیمیایی سمی در ویپ
عکس : ویپ

تحقیق جدید دانشگاه RCSI نشان می‌دهد که گرم کردن مایعات حاوی نیکوتین در دستگاه‌های ویپ ، می‌تواند مواد مضری تولید کند که برای سلامتی خطرناک هستند.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از تکنا نتایج تحقیقات این محققان نشان می‌دهد که گرم کردن مواد نیکوتین‌دار در دستگاه‌های ویپ، می‌تواند باعث تولید مواد شیمیایی مضر شود. این مطالعه که در مجلۀ Scientific Reports منتشر شده است، بر لزوم تدوین سیاست‌های بهداشت عمومی برای مقابله با این خطرات و توسعۀ مقررات جامع برای ویپ‌های طعم‌دار تأکید می‌کند.

محققان دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI، از هوش مصنوعی (AI) برای شبیه‌سازی اثرات حرارت دادن مواد شیمیایی با طعم مایع الکترونیکی موجود در ویپ‌های نیکوتین‌دار استفاده کردند. آنها شامل تمام 180 مادۀ شیمیایی با طعم e-liquid شناخته شده بودند و ترکیبات جدیدی را پیش‌بینی می‌کردند که هنگام گرم شدن این مواد در ویپ بلافاصله قبل از استنشاق ایجاد می‌شوند.

این تجزیه و تحلیل، تشکیل بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک از جمله 127 مورد به عنوان مواد «سمی حاد»، 153 ترکیب به عنوان مواد «خطرات سلامتی» و 225 ترکیب به عنوان مواد «محرک» را نشان داد و طبقه‌بندی کرد. ذکر این نکته ضروری است، که ترکیبات گفته شده شامل گروهی از مواد شیمیایی به نام کربونیل‌های فرار (VCs) می‌شوند، که به عنوان عامل اصلی خطرات سلامت شناخته شده است. منابع VCها، محبوب‌ترین میوه‌ها، آب نبات‌ها و محصولات با طعم دسر بودند.

پروفسور دونال اوشی، محقق اصلی این مطالعه گفت: ما می‌خواستیم قبل از اینکه خیلی دیر شود، تأثیر احتمالی ویپ‌های طعم‌دار بر سلامت تعداد فزایندۀ ویپرها را ببینیم. یافته‌های ما نشان‌دهندۀ مشخصات متفاوتی از خطرات شیمیایی در مقایسه با آنچه در سیگار کشیدن سنتی با تنباکو می‌شناسیم، است.

وی اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که ما در آستانۀ موج جدیدی از بیماری‌های مزمن باشیم، که 15 تا 20 سال آینده به دلیل این مواد ظاهر خواهند شد. امیدواریم که این تحقیق به مردم کمک کند تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشند.

پیچیدگی محصولات ویپینگ

این مطالعه پیچیدگی‌های ارائه شده توسط مجموعۀ عظیمی از طعم‌های موجود در محصولات ویپینگ را که شامل 180 مادۀ شیمیایی مختلف در مقادیر متنوع مخلوط شده است را نیز نشان داد. این ترکیبات از مواد شیمیایی در اکثر موارد درست شده از صنایع غذایی هستند و هرگز برای اینکه در درمای بالا استنشاق شوند، در نظر گرفته نشده بودند.

از آنجایی که دستگاه‌های ویپینگ بسیار متفاوت هستند، کنترل دما و واکنش‌های شیمیایی ناشی از آن می‌تواند متفاوت باشد و همین غیرقابل پیش‌بینی بودن، خطرات سلامتی را افزایش می‌دهد. این تنوع، نیاز به تحقیقات بیشتری با استفاده از چارچوب هوش مصنوعی ایجاد شده در این مطالعه دارد.

با توجه به محبوبیت ویپ‌های طعم‌دار در میان نوجوانان و جوانان غیرسیگاری، درک اثرات بلندمدت این محصولات بر سلامت عمومی، عوارض و مرگ‌ومیر بسیار مهم است. این مطالعه نشان می‌دهد که بدون مقررات جامع، خطرات قابل‌توجهی برای انتقال مسائل بهداشتی جدید به نسل‌های جوان وجود دارد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین