با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کانسپت مرسدس بنز CLA با سبک طراحی متفاوت و برد 750 کیلومتر معرفی شد
عکس : مرسدس بنز CLA
.

در آستانه برگزاری نمایشگاه خودروی مونیخ، خودروسازان مختلف یکی پس از دیگری درحال رونمایی از محصولات جدید خود هستند. شرکت مرسدس بنز قصد دارد با مدلی مفهومی در این نمایشگاه معتبر حاضر شود. این خودروی کانسپت CLA نام دارد و همان‌طور که قابل حدس است، برداشت اشتوتگارتی‌ها از نسل آتی CLA را به نمایش می‌گذارد. این کانسپت به باتری پیشرفته مجهز است و می‌تواند تا 750 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت‌سر بگذارد.

<strong> کانسپت </strong> <strong> مرسدس <strong> بنز </strong> CLA </strong>

جدیدترین کانسپت مرسدس بنز بر مبنای پلتفرم ماژولی موسوم به MMA توسعه پیدا کرده است. در طراحی این خودرو، مباحث آیرودینامیک در اولویت قرار گرفته‌، به همین خاطر با بدنه‌ای بسیار سیال روبه‌رو هستیم. علاوه‌براین، مرسدس بنز بر استفاده از مواد پایدار در کابین بیش از پیش تأکید کرده و این مفهومی با محیط‌زیست سازگاری بیشتری دارد.



طراحی براساس فلسفه Sensual Purity

مرسدس بنز CLA در همان ابتدای معرفی در سال 2014 به‌دلیل فرم خاص اتاق خود موردتوجه قرار گرفت. این سدان کوچک در کلاس کوپه‌های 4 در طبقه‌بندی می‌شود. مفهومی CLA سبک طراحی این خودرو را وارد فاز جدیدی می‌کند. این مفهومی براساس فلسفه Sensual Purity طراحی شده است و با رنگ قرمز اناری جلوه بسیار خاصی دارد.

نمای روبرو

در نگاه نخست به کانسپت مرسدس بنز CLA فرم چراغ‌های جلو وجلوپنجره تزئین‌شده آن جلب‌توجه می‌کند. چراغ‌های اصلی این مفهومی آلمانی ساختاری نیم‌دایره‌ای دارند و یک نوار نورانی با عبور از لبه کاپوت آن‌ها را به هم متصل می‌کند. این نوار که مشابه آن در نمای عقب نیز وجود دارد، تا روی درها امتداد پیدا کرده است. طراحی چراغ‌های اصلی کانسپت CLA به شکلی است که کاراکتری عبوس را خلق می‌کند. در داخل قاب چراغ‌ها المانی شبیه به مثلث وجود دارد که از لوگوی کمپانی برگرفته شده است.

<strong>کانسپت</strong> <strong>مرسدس <strong>بنز</strong> CLA</strong>

در مقایسه با مدل تولید انبوه، طول کاپوت کانسپت CLA افزایش پیدا کرده، اما صندوق‌عقب آن طول کمتری دارد. رشد ابعاد جلوپنجره دیگر نکته‌ای است که باید به آن اشاره کنیم. در طراحی این المان، مرسدس بنز از جلوپنجره رودستر SL و GT الگوبرداری کرده است. اما برخلاف دو مدل مذکور، جلوپنجره کانسپت CLA هم‌رنگ بدنه است و روی آن انبوهی از ستاره‌های نورانی کوچک به‌چشم می‌خورد. این ستاره‌ها نیز از لوگوی مرسدس بنز اقتباس شده‌اند. به‌طور کلی، باید گفت تغییرات و استفاده از نسبت‌های جدید کانسپت CLA را بسیار اسپرت‌تر و جذاب‌تر از نسل کنونی CLA نشان می‌دهد.

<strong>کانسپت</strong> <strong>مرسدس <strong>بنز</strong> CLA</strong>

نمای عقب کانسپت مرسدس بنز CLA حالتی قرینه‌ای با نمای روبه‌رو دارد. چراغ‌های حاضر در این نما نیز نیم‌دایره‌ هستند و با یک نوار LED باریک به هم وصل شده‌اند. این نوار هم تا روی درهای عقب جریان یافته است. ضمن اینکه چراغ‌های عقب نیز المان مثلثی‌شکل را درون خود دارند.

<strong>کانسپت</strong> <strong>مرسدس <strong>بنز</strong> CLA</strong>

کابینی از آینده

کانسپت مرسدس بنز CLA از لحاظ طراحی داخلی و مشخصات فنی، اشتراکات زیادی با مفهومی فوق آیرودینامیک ویژن EQXX دارد. این امر در داخل کابین بسیار ملموس است، چرا که داشبورد این مفهومی جدید شباهت زیادی به کانسپت مذکور دارد و شامل سه نمایشگر عریض می‌شود. مرسدس بنز از ترکیب این نمایشگرها با نام سوپر اسکرین یاد می‌کند.

<strong>کانسپت</strong> <strong>مرسدس <strong>بنز</strong> CLA</strong>

سیستم اینفوتینمنت کانسپت CLA جدید است و MB.OS نام دارد. برای دستیابی به عملکردی روان و نمایش گرافیک‌ و تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن، مرسدس بنز سیستم اینفوتینمنت MB.OS را به یک پردازنده بسیار قدرتمند مجهز کرده است. این پردازنده قدرت بسیار بالایی دارد و با کمک محلول مایع خنک‌کاری می‌شود.

<strong>کانسپت</strong> <strong>مرسدس <strong>بنز</strong> CLA</strong>

مرسدس بنز در ابتکاری جالب، دکمه کنترل سیستم تهویه مطبوع دوناحیه‌ای را به گوشه‌های داشبورد منتقل کرده است. دو المان بزرگ گرد که شبیه به دریچه‌های توربین‌مانند همیشگی هستند، درواقع نقش تنظیم دما را بر عهده دارند و هوای خنک از مجاری موجود در حاشیه‌های سوپر اسکرین وارد اتاق می‌شود. گفتنی است راننده و سرنشین کناری می‌توانند با چرخش حاشیه المان‌های گرد، دمای دلخواه را تنظیم کنند.

<strong>کانسپت</strong> <strong>مرسدس <strong>بنز</strong> CLA</strong>

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، مرسدس بنز در تازه‌ترین مفهومی خود تأکید زیادی بر استفاده از مواد پایدار و دوست‌دار محیط‌زیست دارد. اکثر پوشش‌ها و قطعات موجود در کابین این مفهومی از پوسته قهوه، پلاستیک‌های بازیافتی، کاغذهای بازیافتی و پسماندهای غیرقابل استفاده در صنعت ساخت نوشیدنی ساخته شده‌اند.

نمای داخل المان‌ گلبرگی‌شکل موجود روی صندلی‌ها از لوگوی بنز در سال‌های دور برگرفته شده است.

مشخصات فنی کانسپت مرسدس بنز CLA

کانسپت مرسدس بنز CLA بیشتر از نظر طراحی اهمیت دارد و بیانگر خصوصیات ظاهری نسل بعدی CLA و دیگر محصولات کمپانی است. به همین دلیل اشتوتگارتی‌ها از پرداختن به جزئیات مشخصات فنی خودداری کرده و تنها به برخی موارد کلی بسنده نموده‌اند. باتری این مفهومی پیشرفته برخلاف ویژن EQXX هواخنک نیست و از طریق گردش آب در شبکه‌های مخصوص تهویه می‌شود.

نمای عقب

نسل بعدی مرسدس بنز CLA در دو نسخه عرضه خواهد شد. نسخه پایه برای کنترل قیمت نهایی، به باتری مقرون‌به‌صرفه لیتیوم-یون-فسفات مجهز خواهد بود. اما نسخه پرچمدار با آندهای سیلیکون-اکسید و چگالی انرژی بیشتر به دست مشتریان خواهد رسید. در این خودرو، باتری فاقد پیچ و مهره خواهد بود و سلول‌ها با چسبی مخصوص در جاهای خود ثابت می‌شوند. حذف پیچ و مهره و استفاده از چسب مخصوص، ضمن کاهش وزن و صرفه‌جویی در مواد اولیه، مقاومت سازه را افزایش می‌دهد.

خودروساز پیشگام آلمانی درباره ظرفیت باتری حرفی به میان نیاورده، اما تأیید کرده است که امکان پیمایش 466 مایل یا 750 کیلومتر مسافت با یک بار شارژ وجود دارد. این شرکت همچنین اعلام کرده است که در هر 8.3 کیلومتر مسافت، 1 کیلووات‌ساعت انرژی مصرف می‌شود. با کمی ضرب و تقسیم می‌توان نتیجه گرفت که ظرفیت باتری باید چیزی در حدود 90 کیلووات‌ساعت باشد.

نمای جانبی

براساس اطلاعات رسمی، مرسدس بنز کانسپت CLA از تکنولوژی 800 ولتی و سرعت شارژ 250 کیلوواتی پشتیبانی می‌کند. به‌لطف این فناوری، تنها با 15 دقیقه اتصال به پورتی مناسب، انرژی لازم برای پیمایش 400 کیلومتر مسافت در باتری ذخیره می‌شود.

استفاده از ماژول‌های پیشرفته

پیشرانه کانسپت مرسدس بنز CLA از ماژول‌های اختصاصی با نام MB.EDU تشکیل شده است. این ماژول‌ها‌ قطعاتی مثل موتور برقی، گیربکس دوسرعته، اینورترها و اجزای الکترونیکی را در یک‌جا جمع کرده‌اند. هر ماژول وزنی برابر با 110 کیلوگرم دارد و 235 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. مرسدس بنز تأکید دارد میزان استفاده از فلزات و عناصر کمیاب در موتورهای برقی به‌کاررفته در این مفهومی در مقایسه با موتورهای قبلی بسیار کمتر است.

<strong>کانسپت</strong> <strong>مرسدس <strong>بنز</strong> CLA</strong>

در مرسدس بنز کانسپت CLA ماژول قوای محرکه روی محور عقب قرار دارد. البته پلتفرم MMA با پیشرانه‌های دوموتوره و پیشرانه‌های درون‌سوز نیز سازگار است، ازاین‌رو نسخه تولید انبوه CLA احتمالاً در نسخه چهار چرخ محرک و همچنین نسخه بنزینی عرضه خواهد شد. گفتنی است پلتفرم MMA در ساخت حداقل دو خودروی کراس‌اوور و یک مدل استیشن واگن نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود پس از CLA، مدل‌های دیگری مثل GLA و GLB نیز براساس این پلتفرم تولید شوند. گفتنی است که نسخه تولید انبوه مرسدس بنز CLA جدید سال آینده راهی بازار خواهد شد.

منبع: دیجیاتو

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین