با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
فعال کردن Developer Options در اندروید خطری دارد یا نه؟
عکس : دولپر آپشن
.

اکثر مردم هیچ دلیلی برای فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده یا Developer Options در گوشی یا تبلت اندروید ی خود ندارند، اما زمانی فرا می‌رسد که نیاز به فعال کردن این گزینه پیدا می‌کنیم. اندروید به طور پیش فرض گزینه‌های توسعه دهنده را پنهان می‌کند و برای استفاده از آن ابتدا باید این گزینه را فعال کرد. از همین رو، این سوال برای کاربران پیش می‌آید که آیا فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده عواقب منفی دارد و خطرناک است یا نه؟



Developer Options در اندروید چیست؟

گزینه‌های توسعه دهنده تنظیماتی هستند که عمدتاً برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی در نظر گرفته شده‌اند و برای این دسته از افراد بیشتر کاربردی هستند. این بخش شامل ویژگی‌هایی مانند روشن نگه داشتن دائم صفحه نمایش گوشی در هنگام اتصال دستگاه به برق است. در این مثال، توسعه دهنده یک برنامه می‌تواند با روشن نگه داشتن صفحه نمایش، عملکرد برنامه خود را برای یک دوره زمانی طولانی پایش کرده و مشکلات احتمالی را بررسی کند.

یکی از رایج‌ترین دلایلی که کاربران عادی به دنبال فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده می‌روند فعال کردن اشکال‌زدایی USB یا USB debugging است که برای نصب برنامه‌های اندروید از روی کامپیوتر یا فلش کردن رام‌های سفارشی ضروری است. بنابراین، در چنین مواردی شما باید یاد بگیرید که چگونه گزینه‌های توسعه دهنده را فعال کرده و از آن استفاده کنید.

خطرات فعال‌سازی Developer Options چیست؟

مطمئناً دلیلی وجود دارد که گزینه‌های توسعه دهنده به عنوان یک ویژگی مخفی در سیستم عامل اندروید قرار داده شده است. پس از فعال‌سازی این تنظیمات، برخی ویژگی‌های گوشی ممکن است طوری عمل کنند که شبیه به باگ به نظر برسد یا حتی توانایی شما برای استفاده عادی از گوشی تلفن همراه را محدود کنند.

چند نمونه از مواردی که ممکن است پس از فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده دیگر مثل سابق کار نکنند، عبارتند از:

  • با فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده شما می‌توانید تلفن همراه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به طور همزمان به LTE و وای-فای متصل بماند. این موضوع باعث افزایش مصرف باتری می‌شود و ممکن است هنگام استفاده تعجب کنید که چرا عمر باتری گوشی نسبت به قبل کوتاه‌تر شده است.
  • با فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده شما می‌توانید سرعت انیمیشن برنامه‌ها را تغییر دهید، به گونه‌ای که دستگاه بسیار کند یا به گونه‌ای که گویی اصلاً انیمیشن‌ها نمایش داده نمی‌شوند، به نظر برسد.
  • شما ممکن است پس از فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده تنظیمات صوتی را تغییر دهید که باعث لرزش صدا، کم شدن شدت صدا یا بلند شدن بیش از حد حجم صدا شود.
  • پس از فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده ممکن است کدک‌های مورد نیاز برای پخش ویدیو در برنامه‌های مختلف غیرفعال شود.

این برخی از تنظیماتی هستند که ممکن است با گذشت زمان فراموش کنید که آن‌ها را تغییر داده‌اید و در نتیجه در خصوص عملکرد غیرعادی گوشی خود متعجب شوید. حتی اگر گوشی را به یک دوست متخصص یا یک مغازه تعمیراتی هم نشان دهید، ممکن است اصلاً به فکرشان نرسد که گزینه‌های توسعه دهنده را چک کنند و در نتیجه خیال خواهید کرد گوشی‌تان دچار مشکل خاصی شده است.

چرا فعال کردن Developer Options خطر خاصی ندارد؟

اگر شما یک کاربر حرفه‌ای و آشنا به حوزه فناوری هستید که از کلنجار رفتن با لوازم الکترونیکی خود لذت می‌برد، احتمالاً می‌دانید که هنگام بروز مشکل چه کار باید بکنید. بنابراین، وقتی با مسئله‌ای جدی مواجه شوید، بازنشانی به تنظیمات کارخانه می‌تواند بیشتر مشکلات نرم افزاری را حل کند. پس فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده از این لحاظ هیچ خطر خاصی برای شما نخواهد داشت. اما شاید نگران این مسئله هستید که آیا فعال کردن گزینه‌های توسعه دهنده شما را در معرض حملات از راه دور، بدافزارها و سایر تهدیدات قرار می‌دهد یا نه.

انواع مختلفی از بدافزارها و سایر تهدیدات امنیتی، دستگاه‌های اندروید را هدف قرار می‌دهند، اما به طور کلی ربطی به این موضوع ندارند که گزینه‌های توسعه دهنده فعال شده است یا نه. مگر اینکه یک هکر به طور خاصی شما را مورد هدف قرار دهد. در واقع، اغلب هک‌ها به شیوه‌ای طراحی می‌شوند که روی اکثر دستگاه‌ها پاسخگو باشند و چون گزینه‌های توسعه دهنده به صورت پیش فرض غیرفعال است و اکثر افراد ممکن است  آن را فعال نکنند، هکرها هم معمولاً شیوه‌های حمله خود را بر مبنای غیرفعال بودن گزینه‌های توسعه دهنده پایه‌ریزی می‌کنند.

بدافزار هایی که از راه دور و از طریق دسترسی غیرمجاز به گوشی منتقل می‌شوند، معمولاً سخت افزار های قدیمی‌تر را که از نسخه‌های قدیمی اندروید استفاده کرده و حفره‌های امنیتی آن‌ها هنوز رفع نشده‌اند، هدف قرار می‌دهند. یا اینکه از طریق فایل‌های APK آلوده که از یک منبع غیرقابل اعتماد نصب شده‌اند، وارد گوشی می‌شوند. به عنوان مثال، نسخه‌های کرک شده یا مود شده برنامه‌های پولی راه جذابی برای هکرها جهت وارد کردن کدهای مخرب به گوشی‌های هوشمند افراد هستند.

در مجموع، باید گفت غیرفعال نگه داشتن Developer Options در فهرست نکات امنیتی جهت جلوگیری از آلوده شدن به بدافزارهای خطرناک در اندروید نیست و متخصصان حوزه امنیت سایبری اهمیت بالایی به این موضوع نمی‌دهند.

فعالسازی اشکال‌زدایی USB یا همان USB debugging امکان انتقال برنامه‌ها از رایانه به گوشی و از طریق اتصال سیمی را فراهم می‌کند، اما با این وجود حتی این روند هم خودکار نیست و قبل از هر کاری شما باید اتصال را تأیید کنید. همین موضوع در مورد اشکال‌زدایی بی‌سیم نیز صدق می‌کند. بنابراین، در هر دو مورد فرد مهاجم به دسترسی فیزیکی به دستگاه شما نیاز دارد، یا باید شما را به گونه‌ای فریب دهد تا اتصال را تأیید کنید. پس فعالسازی اشکال‌زدایی USB و اشکال‌زدایی بی‌سیم نیز قاعدتاً نباید مشکل امنیتی خاصی ایجاد کند.

تنها در صورتی از Developer Options استفاده کنید که می‌دانید چه کار می‌کنید

گزینه‌های توسعه دهنده برخلاف نامی که دارد، صرفاً مختص توسعه دهندگان نیست؛ این ویژگی اندروید برای علاقه‌مندانی که دانش عمیق‌تری از کارکرد دستگاه‌ها خود دارند نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. اما به عنوان یک قاعده کلی باید گفت، اگر تنها نام یک گزینه یا قابلیت در سیستم عامل اندروید به گوشتان خورده و یا هنگام جستجو در وب به آن برخورده کرده‌اید، و دقیقاً نمی‌دانید آن گزینه چه کاری انجام می‌دهد، بهتر است کاری به آن نداشته و در همان حالت پیش‌فرض رها کنید. بنابراین، بزرگترین خطری که با فعال کردن Developer Options ممکن است برای دستگاه شما به وجود بیاید، خود شما هستید که با دستکاری‌های ندانسته می‌توانید در کارکرد گوشی اختلال ایجاد کنید و نه فردی دیگر!

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین