با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
چالش بزرگ اپل و نارضایتی خریداران؛ آیفون 15 پرو مکس بیش از حد داغ می‌شود!
عکس : داغ شدن بیش از حد آیفون 15 پرو مکس

آیفون 15 پرو اپل در حال تبدیل شدن به یک دستگاه قدرتمند است؛ اما این موضوع احتمالا چندان هم بی‌هزینه نبوده و به بهای گرم شدن بیش از اندازه این گوشی هوشمند تمام شده است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که تراشه A17 Pro مورد استفاده در این گوشی که توسط کمپانی TSMC تولید شده است؛ حتی در صورت استفاده معمول نیز مستعد تولید گرمای بیش از حد است.

تراشه A17 Pro نخستین نیمه‌هادی 3 نانومتری اپل و در واقع کل جهان محسوب می‌شود. استفاده از فرآیند 3 نانومتری اگرچه به بهبود عملکرد تراشه کمک می‌کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که مشکل گرم شدن بیش از اندازه چیپست را نیز به‌دنبال دارد. یک افشاگر با شناسه Revegnus پیش‌تر با انتشار توییتی طی ماه مارس اعلام کرد که TSMC در زمینه گره فرآیندی 3 نانومتری با مشکلاتی مواجه است؛ در نتیجه اپل احتمالا استانداردهای خود را برای تراشه A17 Pro تعدیل نموده است. این پدیده احتمالا بدان معناست که اپل پذیرای تراشه‌هایی بوده که در شرایط عادی از سوی این شرکت رد می‌شدند.

همچنین Revegnus اخیرا یک نقشه حرارتی از گوشی آیفون 15 پرو را به اشتراک گذاشته است. این تصویر نشان می‌دهد که مناطق اطراف تراشه A17 Pro با دمایی که به 48 درجه سانتی‌گراد (118.4 درجه فارنهایت) می‌رسد؛ بی‌تردید داغ ‌ترین نقاط این گوشی به‌شمار می‌روند.

یک فعال یوتیوبی با نام وادیم یوریف معتقد است که اپل به منظور دستیابی به نتایج بنچمارک مورد نظر خود، میزان وات تراشه A17 Pro را افزایش داده است. اما افزایش میزان مصرف انرژی احتمالا موجب کاهش طول عمر باتری و همچنین گرم شدن سریع‌تر گوشی می‌شود. به گفته این یوتیوبر، بازدهی فرآیند مورد استفاده توسط TSMC برای تولید یک تراشه 3 نانومتری به اندازه کافی مطلوب نبوده است.

بنابراین اپل برای مقبولیت بیش‌تر تراشه A17 Pro بایستی استانداردهای عملکردی مورد نظر خود را کاهش می‌داد؛ در غیر این‌صورت تراشه جدید بایستی به سطل زباله هدایت می‌شد! بنابراین اپل بهره‌وری هدف‌گذاری شده برای تراشه جدید خود را تعدیل نموده و این موضوع موجب تولید تراشه‌هایی بحث برانگیز شده است.

از آنجا که آیفون 15 پرو به سرعت گرم می‌شود؛ در نتیجه به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی اجزای داخلی نهایتا عملکرد گوشی کاهش پیدا می‌کند. همچنین داغ شدن گوشی تا مرز 118.4 درجه فارنهایت به اندازه‌ای است که می‌تواند منجر به بروز سوختگی درجه 1 شود. این موضوع مشخصا نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ چرا که آیفون 15 پرو فاقد هرگونه راهکار خنک‌کننده است.

یک کاربر با شناسه TechTablets از طریق انتشار پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد: “من تائید می‌کنم که افت عملکرد تراشه A17 Pro در آیفون 15 پرو مکس پدیده‌ای ناخوشایند است. اپل بایستی این تراشه را به نحو مطلوبی خنک نگه دارد. این تراشه ظرف مدت تنها 2 دقیقه تقریبا 25 درصد از کارآیی خود را از دست می‌دهد. همچنین قرارگیری بار پردازشی روی GPU پس از مدت 20 دقیقه موجب افت تقریبا 34 درصدی کارآیی آن می‌شود. این اعداد و ارقام برای یک تراشه موبایلی شگفت‌انگیز هستند.”

این کاربر با وجود انتقاد از افت عملکرد تراشه A17 Pro اذعان کرده که امتیازات بنچمارک کسب شده توسط این نیمه‌هادی برای یک چیپست موبایلی نسبتا چشمگیر هستند.

به‌طور خلاصه آیفون 15 پرو مکس یکی گوشی قدرتمند به‌نظر می‌رسد؛ اما این موضوع احتمالا به بهای داغ شدن بیش از اندازه و افت تدریجی عملکرد آن تمام می‌شود. بنابراین چنان‌چه به‌دنبال خریداری یکی از مدل‌های سری آیفون 15 پرو هستید؛ در این‌صورت برای آگاهی از عملکرد این گوشی‌ها در سناریوهای کاربردی دنیای واقعی شاید بهتر باشد که تا زمان انتشار بررسی‌های بیش‌تر منتظر بمانید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین