نیسان سانی سدان کامپکت ژاپنی است که در دور جدید واردات به ایران آمده است. سدانی اقتصادی که امکاناتی قابل قبول را ارائه می دهد.
درباره نیسان سانی
نیسان سانی یکی از پرطرفدار ترین و در عین حال اقتصادی ترین محصولات نیسان است که پس از پایان ممنوعیت واردات خودرو، پا به بازار ایران گذاشته است. نیسان سانی یک سدان در کلاس طراحی c است که پیشینه بسیار طولانی داشته و با نام های مختلفی در سرتاسر جهان عرضه می شود به طور مثال این خودرو در بازار جهانی با نام نیسان آلمرا، در کشور چین و کشور های حوزه خلیج فارس با نام سانی ، در بازار آمریکا با نام سنترا و در کشور مکزیک با نام تسورو شناخته می شود.
پیشینه نیسان سانی به داتسون ۱۰۰۰ بر می گردد که بر اساس پلتفرم B10 تولید و در سال های ۱۹۶۹-۱۹۶۶ میلادی عرضه شده است. در سال ۲۰۰۶ میلادی عرضه نیسان سانی با پلتفرم B13 پایان یافت و نیسان آلمرا جایگزین این خودرو شد اما در کشور های چین و حوزه خلیج فارس همچنان از نام سانی برای این خودرو استفاده می شود. جدیدترین عضو این خانواده که پا به بازار ایران گذاشته برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ بر اساس پلتفرم N18 معرفی و عرضه شده است که فروش بسیار خوبی را به ثبت رسانده است. در ادامه بیشتر به این خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه
با اینکه نیسان سانی در خارج از ایران یک سدان اقتصادی محسوب می شود اما سبک طراحی آن مشابه دیگر سدان های کمپانی نیسان مانند ماکسیما و سیلفی و… است که مزیت بزرگی برای این خودرو به حساب می آید. در طراحی نمای جلو، به لطف بهره گیری از گوشه های تیز و خطوط شکسته، نیسان سانی طراحی خوب و کمی خشن پیدا کرده است. چراغ های این خودرو نقش به سزایی در طراحی این نما داشته و احساس اقتصادی و ارزان بودن را از این خودرو دور کرده است. جلو پنجره نیسان سانی برخلاف بسیاری از خودرو های امروزی آنچنان بزرگ نیست که امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می آید.
طراحی نیسان سانی در نما های جانبی، بسیار ساده است و اِلمان و مشخصه های عجیب و غریبی در آن مشاهده نمی شود البته سعی شده است با استفاده از تریم دو رنگ و همچنین طراحی متفاوت رینگ های آلومینیومی، طراحی این خودرو در نماهای جانبی از سادگی دور شود. سبک طراحی به کار رفته در نمای عقب نیسان سانی، کمی ساده تر از نمای جلو این خودرو است اما هماهنگی آن با طراحی بخش جلو را می توان به راحتی متوجه شد. چراغ های عقب به صورت دو تکه طراحی شده اند و طراحی خوب آنها بر جذابیت های این خودرو افزوده است.
نکته ای که در این قسمت وجود دارد طراحی و ابعاد درب صندوق عقب است که باعث شده تا زاویه مناسب ورود بار مناسبی پدید آید و دسترسی به بخش صندوق عقب راحت تر صورت گیرد. در کل طراحی بدنه این خودرو با اینکه سدانی اقتصادی محسوب می شود اما جزئیات خوبی را به نمایش می گذارد و انتظارات را از یک سدان ژاپنی بر طرف می کند.
مشخصات فنی نیسان سانی
قلب تپنده سدان اقتصادی نیسان یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که روی هم رفته می تواند قدرت ۱۱۸ اسب بخار و گشتاور ۱۴۹ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده CVT-Xtronic به چرخ های جلو منتقل کند. نیسان سانی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق توییست بیم بهره می برد که سواری قابل قبولی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. نیسان سانی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۱ لیتر گزارش شده که نوید یک خودرو کم مصرف را به ما می دهد.
برند |
نیسان |
مدل |
سانی ۲۰۲۳ |
کلاس بدنه |
سدان |
سال تولید |
۲۰۲۳ |
حجم موتور |
۱۵۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر |
۴ |
تعداد سوپاپ |
۱۶ |
فناوری موتور |
تنفس طبیعی |
قدرت |
۱۱۸ اسب بخار |
گشتاور |
۱۴۹ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
--- |
حداکثر سرعت |
۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
گیربکس |
CVT - Xtronic |
انتقال قدرت |
دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو |
مک فرسون |
تعلیق عقب |
تویست بیم |
طول |
۴۴۹۶ میلی متر |
عرض |
۱۷۴۰ میلی متر |
ارتفاع |
۱۴۶۶ میلی متر |
فاصله محوری |
۲۶۱۹ میلی متر |
وزن |
۱۲۳۸ کیلوگرم |
حجم باک |
۴۱ لیتر |
مصرف سوخت |
۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک |
۲۰۵/۵۵R16 |
شرکت عرضه کننده |
معین خودرو اروند |
برند نشان مادر |
نیسان |
کشور سازنده |
ژاپن |
طراحی کابین و امکانات
همانطور که قبلا اشاره کردیم نیسان سانی در خارج از ایران خودرویی اقتصادی و ارزان قیمت محسوب می شود بنابراین نمی توان انتظار داشت متریال عجیب و غریب در داخل کابین آن دیده شود و یا آپشن های مختلفی در قرار داده شود اما با این حال طراحی داخل کابین این خودرو، طراحی قابل و قبولی است و امکانات کاربردی در آن گنجانده شده است. در بخش رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده که کیفیت قابل قبولی دارد و اجزا این بخش در نهایت سادگی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این موضوع به طراحی بخش داشبورد نیز سرایت کرده و در این بخش نیز از پلاستیک خشک استفاده شده و شاهد طراحی ساده ای هستیم اما بهره مندی این قسمت از تریم دو رنگ باعث شده تا از میزان سادگی این بخش ها کاسته شود.
در قسمت وسط داشبورد نیسان سانی می توان به سیستم مالتی مدیا دسترسی داشت که در تیپ های فول آپشن این خودرو در این قسمت از یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی استفاده شده که قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی نیز دارد. در زیر این قسمت کلید های مربوط به تنظیمات سیستم تهویه تعبیه شده که کیفیت و طراحی قابل قبولی دارند و احساس خوبی را به سرنشینان القا می کند. این سدان در بخش پشت آمپر، از یک پشت آمپر نیمه دیجیتال بهره می برد که طراحی و گرافیک بسیار خوبی داشته و احساس خوبی را به راننده منتقل می کند.
غربیلک فرمان نیسان سانی دی کات بوده و طراحی سه شاخه دارد و از روی کلید های تعبیه شده بر روی آن می توان به بخش هایی نظیر سیستم مالتی مدیا و یا کروز کنترل دسترسی داشت. بخش دنده و کنسول وسط نیسان سانی نیز بسیار ساده و جمع و جور طراحی شده و شاهد طراحی شلوغ و عجیبی و غریبی نیستیم. در بخش دنده این خودرو از پلاستیک پیانویی استفاده شده است که چهره خوبی را به این بخش داده است. نکته دیگر که در این بخش می توان به آن اشاره کرد این است که در نسخه فول آپشن این خودرو که دارای استارت دکمه ای است، دکمه استارت در بخش کنار دنده قرار گرفته است که در کمتر خودرویی این موضوع را می توان مشاهده کرد.
صندلی های نیسان سانی ارگونومی و طراحی مناسبی دارند اما دارای روکش و تریم پارچه ای هستند که شاید به اندازه روکش های چرم مصنوعی لوکس نباشند اما عمر و ماندگاری بالاتری دارند. متریال به کار رفته در بخش عقب نیسان سانی همانند بخش جلو این خودرو است و با توجه به فاصله محوری ۲۶۱۸ میلی متری، سرنشینان عقب فضای قابل قبولی خواهند داشت.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی |
دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی |
فرمان کمکی برقی - تهویه اتوماتیک - نمایشگر لمسی - اندروید اتو - اپل کار پلی - دوربین ۳۶۰ درجه - سنسور نور - رینگ آلومینیومی - فناوری LED چراغ ها - کروز کنترل - استارت دکمه ای - کلاستر دیجیتال - تریم داخلی پارچه ای |
معایب و مزایا
مزایا |
استهلاک پایین - کیفیت مونتاژ مناسب - امکانات ایمنی قابل قبول |
معایب |
نبود برخی امکانات رفاهی مانند سانروف - توان حرکتی نه چندان بالا - قیمت بالا |
رقبای نیسان سانی
نیسان سانی را در خارج از ایران به راحتی می توان خریداری و تهیه کرد چرا که یک خودرو اقتصادی محسوب می شود اما متاسفانه این خودرو در بازار ایران چندان اقتصادی نیست و نمی توان این خودرو را در بازار ایران، خودرویی ارزان قیمت به حساب آورد. نیسان سانی در میان خودرو های وارداتی رقیبی بسیار جدی به نام تویوتا کرولا دارد که شانه به شانه یکدیگر رقابت می کنند البته می توانیم خارج از محدوده خودرو های وارداتی، به سدان های مونتاژی، به عنوان رقیب این خودرو، اشاره کنیم.
فیلم معرفی نیسان سانی