با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
IBM از هوش مصنوعی برای به‌روز‌رسانی زبان برنامه‌‎نویسی COBOL استفاده می‌کند
عکس : به‌روز‌رسانی زبان برنامه‌‎نویسی COBOL با هوش مصنوعی
.

COBOL زبانی نیست که حداقل در سال ۲۰۲۳ به عنوان یکی از زبان‌های توسعه برنامه نویسی پیشرو از آن یاد شود. اما باید گفت که همیشه اینطور نبوده. COBOL ، که در سال ۱۹۵۹ معرفی شد، یک زبان پیشرو در اولین روزهای توسعه فناوری رایانه بود و هنوز میلیاردها خط کد COBOL در حال اجرای برنامه‌های کاربردی تولید هستند.



امروز، IBM ابتکار جدیدی را اعلام کرد و گفت که از قدرت مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی (LLM) برای به‌روز رسانی برنامه‌های قدیمی نوشته شده به زبان برنامه‌نویسی COBOL استفاده کرده است. برنامه‌های COBOL هنوز روی IBM System Z اجرا می‌شوند.

IBM دستیار کد جدید watsonx را برای سرویس Z ایجاد کرده است که از فناوری به نام Watsonx LLMs برای کمک به توسعه‌دهندگان استفاده می‌نماید تا برنامه‌های قدیمی COBOL را به کد جاوا مدرن منتقل نمایند. هدف IBM با مدرن‌سازی تدریجی برنامه‌ها بر روی پردازنده مرکزی با استفاده از هوش مصنوعی ژنرال، کمک به شرکت‌ها بوده تا برنامه‌های خود را با استفاده از هوش مصنوعی عمومی مدرن‌سازی کرده و به تدریج کدهای خود را به‌روزرسانی نمایند و در عین حال خطر ایجاد تغییرات بزرگ را به یکباره کاهش دهند.

IBM برای اولین‌بار پلتفرم محصول watsonx خود را در ماه مه در طی کنفرانس Think خود، به‌عنوان تلاشی برای ساخت یک سری مدل‌های پایه برای هوش مصنوعی، که برای موارد استفاده سازمانی طراحی شده بود، شرح داد.

اسکایلا لومیس، معاون نرم‌افزار IBM Z در یک نشست خبری گفت:«ما واقعاً شاهد هستیم که استفاده از هوش مصنوعی مولد برای کمک به کدنویسی، تبدیل به یک مورد استفاده کلیدی در روندهای نوظهور بازار شده است. هوش مصنوعی مولد می‌تواند به توسعه‌دهندگان کمک کند تا کد مناسب را سریع‌تر ارزیابی، به‌روزرسانی و آزمایش نمایند.»

چرا به‌روز‌رسانی COBOL حیاتی است

یکی از چالش‌‎های اصلی کد COBOL این است که تعداد کمی از توسعه‌‎دهندگان هستند که می‌دانند چگونه با COBOL کار کنند و آن را به روز نگه دارند.

لومیس اشاره کرد که تقریباً ۸۴ درصد از مشتریان پردازنده مرکزی Z IBM از برنامه‌های COBOL استفاده می‌کنند. به این ترتیب، یک ضرورت واقعی برای کمک به سازمان‌ها وجود دارد که کد را به‌گونه‌ای مدرن‌سازی نمایند که بتوان آن را راحت‌تر نگهداری کرد. با فقدان مهارت‎های COBOL ،IBM هدف خاصی را در آموزش هوش مصنوعی خود در نظر گرفت تا بتواند زبان برنامه قدیمی را درک کند.

کایل چارلت، مدیر ارشد فناوری IBM Z Software در کنفرانسی مطبوعاتی توضیح داد که چگونه به دستیار کد WatsonX برای درک کد COBOL آموزش داده شده است. چارلت گفت که دستیار کد watsonx در ابتدا در CodeNet، یکی از بزرگترین مخزن‌های کد روی کره زمین آموزش دیده بود. وی خاطرنشان کرد که IBM هنوز هم به طور فعال در حال آموزش و بهبود مدل watsonx است.

منبع: هوشیو

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین