با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آهنگی که در رویا می‌شنوید را به دنیای واقعی بیاورید
عکس : آهنگی که در رویا می‌شنوید را به دنیای واقعی بیاورید

به لطف سیستم جدیدی که در دست توسعه است، ممکن است به زودی بتوانیم آهنگ ‌هایی را که در رویا های خود می‌شنویم، ضبط کنیم.

استارتاپ REMspace که به عنوان بخشی از مرکز تحقیقات روسیه اداره می‌شود، ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار را ارائه کرده‌اند که می‌تواند یک ملودی را که از طریق حرکات بازو پخش می‌شود، به یک آهنگ ضبط شده رمزگشایی کند. این سیستم بر رویا ی شفاف متکی است. رویا ی شفاف بدین معنی است که در حالی که شما در حال رویا دیدن هستید، می‌دانید که در حال خواب دیدن هستید. دانشمندان ده‌ها سال است که در تلاش برای دریافت اطلاعات به داخل و خارج مغز در طول رویا های شفاف هستند. رویا ی شفاف( Lucid Dream ) به رویا یی گفته می‌شود که در آن رویا بین از این واقعیت که در حال رویا دیدن است، آگاهی دارد. در رویا ی شفاف، رویا بین همچنان توانایی کنترل محیط فیزیکی را ندارد، ولی به صورت آگاهانه روی رویا ی خود کنترل دارد و حتی می‌تواند صحنه رویا را به میل خود تغییر دهد. به همین دلیل در رویا ی شفاف بسیاری از فانتزی‌ها و غیرممکن‌ها مانند یادآوری مستمر و انجام کارهایی که بیدار بودن شما را تأیید کند، تفکر و پی‌ریزی رویا قبل از خوابیدن و مطالعه دقیق رفتار انسان در رویا می‌توانند قابل تجربه باشد که البته این کار با تمرین‌های مخصوص امکان‌پذیر است. مغز کسانی که رویا ی شفاف را تجربه می‌کنند، مقدار بسیار بیشتری از باند بسامد beta-۱ را که حدود ۱۳الی۱۹ هرتز است، به‌ طور فعال تجربه می‌کند که منجر به فعال‌شدن قوه هوشیاری و آگاهی در لوب آهیانه‌ای مغز است که در نهایت منجر به تجربه رویا ی شفاف می‌شود.

گفتنی است که به گفته دانشمندان، «خواب آگاهی» عمیق‌ترین نوع خواب است. در حالی که کسانی که رویای شفاف می‌بینند، دچار از دست دادن عادی قدرت استفاده از ماهیچه‌های خود در طول خواب می‌شوند، به این معنی که گیتار زدن یا ضربه زدن روی یک صفحه کلید برای‌شان امکان‌پذیر نیست، می‌توان آنها را آموزش داد که در هنگام خواب سعی کنند حرکت کنند، چیزی که در این مطالعه اتفاق افتاد.

پژوهشگران در مقاله منتشر شده خود نوشته‌اند: چهار تمرین‌کننده رویای شفاف برای نواختن ریتم‌های موسیقی با فشار دادن عضلات بازوی خود که روی آنها حسگرهای الکترومیوگرافی(EMG) نصب شده بود، آموزش دیدند. سپس از این داوطلبان خواسته شد تا رویاهای شفاف را به دنیای واقعی القا کنند و این کار را تحت مشاهدات پلی‌سومنوگرافی در آزمایشگاه تکرار کنند. الکترومیوگرافی، برق‌ماهیچه‌نگاری یا نوار عصب و عضله، تکنیکی است برای محاسبه و ضبط حالات ماهیچه بدن در مواقع انقباض و انبساط که از دستگاهی به نام برق‌ماهیچه‌نگار(electromyograph) استفاده می‌شود که به نتایج آن برق‌ماهیچه‌نگاشت(electromyogram) گفته می‌شود. ماهیچه‌نگاشت پالس‌های تولید شده از سلول‌های ماهیچه‌ای را در حالات انبساط و انقباض دریافت می‌کند.

آزمایش چندگانه خواب یا پلی‌سومنوگرافی نیز آزمایشی است که نوار مغزی(الکتروانسفالوگرافی) را در طول خواب ثبت می‌کند. اغلب همراه با آن، از نوار مغزی، الکترواکولوگرافی(EOG)و الکترومیوگرافی(EMG)به همراه باز شدن قفسه سینه، اشباع اکسیژن خون، حرکت بدن، دمای بدن، پاسخ گالوانیک پوست و سطح اسید معده استفاده می‌شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین