با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
5 ویژگی جذابی که به زودی به ویندوز 11 اضافه خواهند شد
عکس : ویژگی های ویندوز 11

با ورود به نیمه دوم سال 2023، کم کم زمان آن فرا رسیده که به آپدیت بعدی ویندوز 11 توجه بیشتری داشته باشیم؛ آپدیتی که قرار است تا چند ماه دیگر عرضه شده و ویژگی‌های جدیدی را به سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت اضافه کند. نسخه آتی ویندوز 11 که در حال حاضر به عنوان “نسخه 23H2” شناخته می‌شود، چندین ویژگی قابل توجه و مورد انتظار را معرفی خواهد کرد.

از آنجایی که مایکروسافت هر هفته نسخه‌های پیش‌نمایش ویندوز 11 را منتشر می‌کند، سردرگم شدن بین ویژگی‌های جدید و تغییرات عمده کاملاً محتمل است و از همین رو، در ادامه قصد داریم پنج ویژگی عالی را که به‌روزرسانی بعدی سیستم عامل ویندوز معرفی خواهد کرد با هم مرور کنیم.

همه موارد ذکر شده در ادامه این مقاله برای آزمایش در جدیدترین نسخه‌های توسعه دهنده ویندوز 11 موجود هستند. البته، اگر وسوسه شدید که به سراغ نسخه‌های توسعه دهنده رفته و از این ویژگی‌ها استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که این نسخه‌ها به صورت رسمی پشتیبانی نمی‌شوند و می‌توانند دارای اشکال‌های متعدد باشند. همچنین، برخی تغییرات به تدریج انجام می‌شوند و گاهاً به ابزارهایی مانند ViVeTool برای فعال کردن دستی نیاز دارند.

با توجه به همه این هشدارها، در اینجا می‌توانید پنج ویژگی مورد علاقه ما که به زودی به ویندوز 11 اضافه خواهند شد را مطالعه کنید.

1. نورپردازی پویا

<strong> ویندوز 11 </strong>

این روزها نورپردازی RGB را می‌توان تقریباً در تمام قطعات کامپیوتری مشاهده کرد و با اضافه شدن ویژگی نورپردازی پویا (Dynamic Lighting) به ویندوز 11 ، کنترل لوازم جانبی رنگارنگ RGB کامپیوتر شما به زودی بسیار آسان‌تر از گذشته خواهد شد . این یک بخش کاملاً جدید در تنظیمات است که مختص مدیریت نورهای RGB در ماوس و صفحه کلید بوده  و شما را از نصب نرم افزارهای اضافی بی‌نیاز خواهد کرد.

Dynamic Lighting از استاندارد باز HID LampArray استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که سیستم می‌تواند تا حد امکان تمامی دستگاه‌های جانبی با برندهای مختلف را مدیریت کند.

Dynamic Lighting در بخش Personalization ویندوز 11 قرار دارد و به شما امکان می‌دهد روشنایی، رنگ‌ها، جلوه‌های نوری، ادغام‌های کنترل با برنامه‌های سازگار و موارد دیگر را تغییر دهید. لیست فعلی ماوس‌ها و کیبوردهای پشتیبانی شده محدود است، اما مایکروسافت قول داده که مدل‌های بیشتری را به لیست دستگاه‌های سازگار اضافه خواهد کرد.

2. بهبود Windows Ink

<strong> ویندوز 11 </strong>

اگر جزو کسانی هستید که از لپ تاپ یا تبلت ویندوزی با پشتیبانی از قلم دیجیتال سروکار دارند، حتماً با ابزار Windows Ink آشنایی دارید. یکی از بلیدهای اخیر توسعه دهنده چندین و چند بهبود قابل توجه را به ابزار Windows Ink اضافه کرده که به شما امکان می‌دهد با قلم و به صورت دست‌نویس در هر قسمتی که از تایپ متنی پشتیبانی می‌کند، بنویسید. کافیست قلم دیجیتال خود را بردارید و شروع به نوشتن در کادر متن کنید. علاوه بر این، می‌توانید برای حذف یک حرف یا کلمه، روی آن را خط خطی کنید (درست مانند کاری که هنگام نوشتن روی کاغذ انجام می‌دهید).

توجه داشته باشید که در حال حاضر انگلیسی تنها زبان پشتیبانی شده است و به زودی زبان‌های بیشتری اضافه خواهد شد.

3. پشتیبانی از Passkeys

<strong> ویندوز 11 </strong>

پس از معرفی Windows Hello در سال 2015، مایکروسافت در حال ایجاد یک استاندارد جدید بدون رمز عبور برای سیستم عامل خود است. به‌روزرسانی آتی ویندوز 11، پشتیبانی از کلیدهای عبور یا همان Passkeys را به همراه خواهد داشت که جایگزینی امن‌تر و آسان‌تر برای رمزهای عبور هستند. شما می‌توانید کلیدهای عبور را در رایانه شخصی ویندوز 11 خود ایجاد، ذخیره و استفاده کنید و با استفاده از Windows Hello وارد وب سایت‌ها و برنامه‌هایی شوید که به احراز هویت نیاز دارند.

4. پشتیبانی ذاتی از فرمت‌های فشرده بیشتر

<strong>ویندوز 11</strong>

ویندوز 11 به زودی نیاز به نرم افزار فشرده‌سازی شخص ثالث را به حداقل خواهد رساند و قادر خواهد بود اغلب فرمت‌های فشرده شده را باز و استخراج کند. علاوه بر پشتیبانی از فایل‌های ZIP که در حال حاضر وجود دارد، File Explorer ویندوز 11 در نسخه آتی این سیستم عامل قادر خواهد بود فایل‌های فشرده با فرمت tar، tar gz، tar bz2، tar zst، tar xz، tgz، tbz2، tzst، txz، rar، 7z و چند فرمت دیگر را نیز مدیریت کند.

البته، اگر به صورت حرفه‌ای با فایل‌های فشرده سروکار دارید، ممکن است همچنان به WinRAR (مشهورترین و پیشرفته‌ترین برنامه فشرده‌ساز) یا برنامه‌های مشابه نیاز داشته باشید. با این حال، برای اکثر کاربران معمولی، که فقط نیاز به باز کردن فایل‌های RAR دارند، به‌روزرسانی آینده ویندوز 11 فرصتی عالی برای کنار گذاشتن نرم افزارهای شخص ثالث همچون WinRAR خواهد بود.

5. بهبود پشتیبان‌گیری و بازیابی

<strong>ویندوز 11</strong>

ویندوز در نسخه آتی خود یک برنامه سیستمی جدید به نام Windows Backup را دریافت خواهد کرد. این برنامه به کاربران راهی سریع و آسان برای پشتیبان‌گیری از رایانه‌شان ارائه می‌دهد تا آرامش خاطر بیشتری داشته و یا انتقال محتوا به دستگاه‌های دیگر را به سهولت انجام دهند. برنامه Windows Backup می‌تواند پوشه‌ها، برنامه‌ها، تنظیمات، اعتبارنامه‌ها را پشتیبان‌گیری و سپس بازیابی کند و حتی برنامه‌های پین‌ شده شما را به خاطر بسپارد، بنابراین برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید در همان جای قبلی خود باقی خواهند ماند.

شایان ذکر است که پشتیبان‌گیری از برنامه‌ها تنها به اپ‌های دانلود شده از فروشگاه مایکروسافت نیست، بلکه با کلیک بر روی هر برنامه‌ای که پس از بازیابی در لیست برنامه‌هایتان قرار دارد، ویندوز 11 این گزینه را به شما می‌دهد تا برنامه را از وب‌سایت رسمی خود دانلود کنید. بازیابی رایانه ویندوزی یا انتقال از یک رایانه به رایانه دیگر کاری نیست که مدام بخواهید انجام دهید، اما تجربه بهبود یافته‌تری که Windows Backup به شما ارائه می‌کند، باعث خواهد شد تا هر زمان که به یک دستگاه جدید کوچ می‌کنید، بسیار سریع‌تر بتوانید همان کارهای قبلی خود را از سر بگیرید.

یک ویژگی نسبتاً قابل توجه: Snap Layouts بهبود یافته

ویندوز 11 دارای ابزارهای مدیریت پنجره فوق العاده‌ای است که چیدمان برنامه‌ها بر روی مانیتور شما را به یک تجربه لذت بخش تبدیل می‌کند. در «نسخه 23H2» که اواخر امسال عرضه خواهد شد، Snap Layouts (همان پنجره‌ای که می‌توانید هنگام نگه‌داشتن مکان‌نما روی دکمه حداکثر کردن یا کشیدن یک پنجره باز به بالای صفحه مشاهده کنید) به شما امکان می‌دهد چند برنامه را فوراً در صفحه بچینید.

<strong>ویندوز 11</strong>

سیستم عامل ویندوز به صورت هوشمند سعی می‌کند پیش‌بینی کند که شما می‌خواهید چه برنامه‌هایی را در کنار هم استفاده کنید و از همین رو به شما پیشنهاد می‌دهد که با یک کلیک آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

این شش ویژگی همه آن چیزی نیستند که مایکروسافت برای به‌روزرسانی آینده ویندوز 11 آماده کرده است. علاوه بر قابلیت‌های جدید، این شرکت قصد دارد برخی ویژگی‌هایی را هم که کنار گذاشته شده بودند اما کاربران همچنان آن‌ها را می‌خواهند، برگرداند. مانند حالت «never combine» نوار وظیفه و برچسب‌ها (labels). در ضمن، Windows Copilot یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی است که قرار است قدرت هوش مصنوعی را به رایانه دسکتاپ شما بیاورد. از آنجایی که چند ماه دیگر تا عرضه عمومی نسخه جدید ویندوز 11 فرصت داریم، می‌توان انتظار داشت که مایکروسافت تغییرات و بهبودهای بیشتری را اضافه کند.

کدام ویژگی جدید ویندوز 11 شما را بیشتر هیجان زده می‌کند؟ حتماً نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین