با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
هوش مصنوعی آرزوی مدیرعامل مایکروسافت برای ترجمه اشعار مولانا را برآورده کرد
عکس : ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت
ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، علاقه‌ای زیادی به شعر و ادبیات حتی فراتر از زبان مادری‌اش دارد. او در شهر حیدرآباد در هند بزرگ شده است؛ جایی که با زبان و شعر اردو آشنا شد و پس از آن به شعر فارسی، به ویژه آثار مولانا، شاعر قرن سیزدهم میلادی علاقه پیدا کرد. علاقه نادلا به شعر فارسی نشان می‌دهد که او نه تنها یک رهبر پیشرو در فناوری است، بلکه یک شخص بافرهنگ و کنجکاو است که به تنوع و غنای بیان انسان‌ها فارغ از موقعیت جغرافیایی آن‌ها توجه کافی داشته است.

هوش مصنوعی ChatGPT رویای کودکی ساتیا نادلا را به واقعیت تبدیل کرد

اشعار مولانا به خاطر مضامین فلسفی و معنوی آن‌ها و همچنین زیبایی شعری و موسیقایی شناخته شده‌اند. بنابراین علیرغم این که آن‌ها سال‌هاست به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند، زیبایی آثار مولانا در ترجمه آن حفظ نشده است؛ اما ساتیا نادلا می‌خواست ترجمه آن‌ها را با ظرافت اصلی تجربه کند. او رویای کودکانه‌ای داشت که بتواند زیبایی شعر فارسی را بدون تکیه بر ترجمه درک کند. این رویا وقتی به حقیقت پیوست که او با قابلیت‌های GPT-4 آشنا شد؛ GPT-4 جدیدترین و قوی‌ترین مدل هوش مصنوعی مولد* است که توسط OpenAI تولید شده است، یک شرکت تحقیقات هوش مصنوعی که مایکروسافت با آن همکاری تنگانگی دارد. GPT-4 می‌تواند صرفا با دریافت چند واژه که پرامپت نامیده می‌شود، عباراتی مشابه انسان را درباره هر موضوعی تولید کند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت GPT-4 را به چالش کشید تا اشعار مولانا را با حفظ معنا و قالب شعر اصلی، از فارسی به اردو و سپس به انگلیسی ترجمه کند. او از نتایجی که دریافت کرد، شگفت‌زده شد. GPT-4 نه تنها ترجمه‌های دقیق تولید کرد، بلکه ظرافت و هنر مولانا را در مرز دو زبان حفظ کرد.

ترجمه اشعار مولوی به زبان‌های دیگر، پیشرفت هوش مصنوعی را نشان می‌دهد

نادلا تجربه خود را با مجله Wired به اشتراک گذاشت و گفت که عملکرد خیره‌کننده و جذاب GPT-4 نشان داد که AI چقدر پیشرفت کرده است و چگونه می‌تواند زندگانی انسان‌ها را متحول کند. او گفت که دوست دارد از این روش ترجمه اشعار به عنوان مرجعی برای آزمایش و سنجش هوش و خلاقیت مدل‌های AI استفاده کند.

سرمایه‌گذاری هنگفت مایکروسافت بر روی هوش مصنوعی مولد

نادلا می‌گوید که مایکروسافت سرمایه‌گذاری هنگفتی در هوش مصنوعی مولد دارد و آن را در سطح محصولات و خدمات خود مانند چت‌بات بینگ، مایکروسافت آژور، آفیس 365 و ویندوز استقرار می‌دهد. او معتقد است که هوش مصنوعی مولد می‌تواند مردم را در کارهایی مانند کدنویسی، نوشتن، طراحی و یادگیری کمک کند. همچنین چند هفته قبل ساتیا نادلا در گفتگو با CNBC بر اهمیت ایمنی AI تأکید کرد و از لزوم اطمینان حاصل کردن از اینکه رفتار مدل‌های هوش مصنوعی اخلاقی، قابل اعتماد و دارای چارچوب باشد، سخن گفت.
ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین