با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
.
دوپینگ برای گیشه هزار میلیاردی
عکس : فسیل

فرارو- روز گذشته روح‌الله سهرابی از مدیران پرخبر سازمان سینما یی در فضای رسانه‌ها، از جزییات طرح تازه‌ای رونمایی کرد که حکایت از تلاش تام و تمام این سازمان برای فراهم آوردن مقدمات تحقق رویای رسیدن به فروش سالانه هزار میلیاردتومان برای سینما ی ایران دارد.

به گزارش فرارو؛‌ اگر بخواهیم گیشه سینما ی ایران را از ابتدای سال ارزیابی کنیم، فیلم‌های کمدی در صدر جدول فروش قرار دارند. فیلم « فسیل » یکی از همین فیلم‌هایی است که اولین رتبه را دارد و با فروش ۲۹۹ میلیارد تومان به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما ی ایران تبدیل شده است.

این آمار نشان می‌دهد که مردم از اکران فیلم‌های کمدی نسبت به آثار دیگر، بیشتر استقبال می‌کنند و سینما داران هم از این شرایط رضایت خواهند داشت و همچنین مدیران سینما یی هم وجود چنین فیلم‌هایی را اتفاقی مبارک می‌دانند و قصد دارند به فروش هزار میلیاردی دست پیدا کنند. اما در این میان منتقدانی هم وجود دارند که صدای‌شان به جایی نمی‌رسد و با اکران مداوم فیلم‌های کمدی مخالف‌اند.

طبیعتا اکران فیلم‌های کمدی باعث اکران‌های ناموفق فیلم‌های دیگر می‌شود که این موضوع زیاد به مزاج مخاطبانی که طرفدار فیلم‌های کمدی نیستند، خوش نمی‌آید و فقط تنور سینمای کمدی گرم می‌شود. اما مخاطبی که به فیلم‌های معناگرا و متفاوت علاقه‌مند است، سرش بی‌کلاه می‌ماند.

در این گزارش به بررسی وضعیت اکران سینما و امکان تحقق رویای «گیشه هزار میلیارد تومانی» پرداخته‌ایم.

روایت اول؛ ماجرا چیست؟

با شیوع ویروس کرونا چراغ سینما‌ها کم سو شد و قرنطینه‌های دائمی فرصتی برای سینما رفتن نمی‌گذاشتند. به طوری که از اواخر سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ فیلم‌هایی که در سینما اکران می‌شدند، بختی آنچنانی در گیشه نداشتند.

درواقع شرایط نگران‌کننده‌ای برای سینما رقم خورده بود که دیگر فیلم‌سازان امیدی به احیای آن نداشتند، اما از سال ۱۴۰۱ کم کم سینما جانی دوباره گرفت تا جایی که اوج موفقیت فیلم‌ها در گیشه به امسال برمی‌گردد. با آغاز سال جدید و اکران فیلم «فسیل» خون تازه‌ای در رگ‌های سینما تزریق شد و این فیلم با ۲۹۹ میلیارد تومان فروش، به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اکران فیلم «فسیل» را اتفاق مبارکی دانست که اکران‌اش حدود ۹ ماه در سینما‌ها ادامه داشت. این میزان فروشِ فیلم «فسیل» بار دیگر ثابت کرد که مخاطبان قابل توجهی به تماشای فیلم‌های کمدی علاقه‌مند هستند و تمایل دارند به دیدن چنین فیلم‌هایی در سالن‌های سینما بنشینند. اما نباید مخاطبان دیگر را فراموش کنیم که میل بیشتری به تماشای فیلم‌های جدی دارند.

با این همه روشن شدن چراغ سینماها و مهمتر از آن اقبال غیرمنتظره مردم به چند فیلم خاص، وسوسه رویابافی برای ثبت رکوردهای خاص را به جان مدیران و فعالان سینمای ایران انداخت. رویایی که سقف آن عبور از مجموع فروش سالانه هزار میلیارد تومان شده است.

روایت دوم؛ امروز کجا ایستاده‌ایم؟

از هفته دوم دی ماه بلیت سینماها علاوه‌بر سه‌شنبه‌ها، دوشنبه‌ها هم نیم‌بها خواهد بود. این بخشی از صحبت‌های روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی است که دیروز در مصاحبه‌ای این خبر را اعلام کرد. خبری که قطعا می‌تواند برای مخاطبان خوشایند باشد و همچنین نشان می‌دهد که مدیران فعلیِ سینمایی هم قصد دارند تا با چنین طرحی، تا پایان سال به رکورد تاریخیِ گیشه هزار میلیارد تومانی نزدیک و نزدیک‌تر شوند.

درواقع اکران فیلم «فسیل» به همه و علی‌الخصوص مدیران سینمایی ثابت کرد که سینمای کمدیِ ایران پتانسیل رسیدن به فروش هزار میلیاردی را دارد. به همین خاطر یکی از اهداف مدیران این است که سینمای ایران در این مسیر حرکت کند.

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به میزان کل فروش سینماهای کشور در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ داشته باشیم؛ در سال ۱۴۰۰، ۱۶۴ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱، این عدد به ۴۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

اما امسال با فروش ۲۹۹ میلیارد تومانیِ فیلم «فسیل» قطعا این عدد افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و محمدمهدی اسماعیلی هم اواخر آذر ماه از پیش‌بینیِ خود درباره تعداد تماشاگران سینما‌ها تا پایان سال خبر داد که به بیش از ۳۰ میلیون نفر می‌رسند. وزیر ارشاد همچنین درمورد میزان فروش فیلم‌ها گفت که به احتمال زیاد به گیشه هزار میلیارد تومانی دست پیدا خواهیم کرد.

روایت سوم؛ گیشه یا سینما؟

در چنین شرایطی دست‌یابیِ به گیشه هزار میلیارد تومانی دور از دسترس نیست و احتمالا تا پایان سال شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود. یکی از نکات قابل توجه این روزها، منتقدان فیلم‌های کمدی است که معتقدند فیلم‌های دیگری که مضمون سرگرم‌کننده و شاد ندارند، زیر سایه فیلم‌های کمدی قرار می‌گیرند و کم کم از بین می‌روند.

نباید فراموش کنیم که فیلم‌های کمدی با رنگ و لعاب خاص‌شان، مخاطبان را به خود جذب می‌کنند و از این بابت باعث کمرنگ شدن حضور فیلم‌های با محوریت جدی می‌شوند. یکی از کسانی که سال‌ها پیش، یعنی در سال ۷۹ در جشن خانه سینما در این‌باره صحبت کرده بود، مجید مجیدی است. او درمورد ابتذال در سینمای ایران گفته بود، از روزی می‌ترسم که کسی «باشو غریبه کوچک» را نشناسد و شاید امروز همان روز است. این کارگردان شناخته‌شده در هفته‌های اخیر، با زبانی صریح‌تر نسبت به وضعیت امروز سینمای ایران سخن گفت و حتی سینمای ایران را در آستانه یک سقوط توصیف کرد!

همچنین محمدمهدی عسگرپور هم در یکی از مصاحبه‌های اخیرش گفت: «این روز‌ها در سینمای ایران فقط دو مدل سینما در جریان است، یک مدل آنکه خیلی خوب جواب می‌دهد و باعث فعالیت تعدادی از همکاران ما شده (فیلم‌های کمدی) و مدل دیگرِ سینما که توسط نهاد‌های حاکمیتی پیگیری می‌شود.»

کم نیستند دغدغه‌مندانی که هر چند توفیق اقتصادی سینمای ایران را ارزشمند می‌دانند اما سوالی جدی را هم مدنظر دارند و آن اینکه آیا گرمای گیشه‌های امروز الزاما به معنای تضمین حیات «سینمای ایران» در آینده است؟ آیا فیلم‌های دیگری که در دهه‌های گذشته زمینه‌ساز اعتبار و آبروی سینمای ایران بوده‌اند، در سایه سنگین قدرت‌نمایی فیلم‌های کمدی، فرصتی برای اکران و حیات در چرخه اقتصادی سینمای ایران پیدا خواهند کرد؟

سوال جدی‌تر این است؛ با این تفاسیر، آیا تحقق رویای «گیشه هزار میلیارد تومانی»‌ در هر شرایطی می‌تواند به عنوان یک دستاورد به نام دولتمردان امروز ثبت شود؟

منبع : فرارو

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین