براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، به نظر میرسد روزهای خوش شبکه اجتماعی جدید متا موسوم به تردز (Threads) به پایان خود رسیده است چرا که آمار و ارقام نشان میدهند که تعداد کاربران این شبکه اجتماعی روند نزولی شدیدی را تجربه کرده است.
خبرگزاری CNN ضمن نقل قول از شرکت آماری و تحلیلی اپلیکیشنها به نام Sensor Tower ادعا کرده است که تعداد کاربران فعال تردز از زمان عرضه در آن ماه ژوئیه حدود ۸۲ درصد کاهش داشته است که در نوع خود بسیار قابل توجه است. آمار این شرکت نشان میدهد که در حال حاضر تنها ۸ میلیون کاربر به صورت روزانه از شبکه اجتماعی جدید متا استفاده میکنند.
در پنج روز اول عرضه تردز، حدود ۱۰۰ میلیون کاربر در این شبکه اجتماعی ثبتنام کردند که باعث شد رکورد جدیدی نیز به نام متا ثبت شود. پلتفرم جدید متا که رابطه تنگاتنگی با اینستاگرام دارد به عنوان رقیبی برای توئیتر عرضه شد. در واقع، بسیاری از کاربران توییتر از شرایط این شبکه اجتماعی که توسط ایلان ماسک ایجاد شده بود ناراضی بودند. متا نیز از فرصت استفاده کرد و یک برنامه جایگزین را در اختیار کاربران قرار داد.
یک روز پس از انتشار پلتفرم تردز، تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی به ۴۴ میلیون رسید و از آن زمان تا به امروز، روند کاهشی تعداد کاربران پلتفرم ادامهدار بوده است. شرکت Sensor Tower اذعان داشته که اکنون کاربران کمتری اپلیکیشن تردز را اجرا میکنند و در صورت باز کردن آن نیز زمان کمتری را به استفاده از آن اختصاص میدهند. طبق گفته این شرکت، تعداد کاربران تردز به صورت روزانه حدود ۱ درصد کاهش دارد.
در روزی که اپلیکیشن تردز منتشر شد، کاربران به طور میانگین این برنامه را ۱۴ بار اجرا کردند و در هر بار نیز به مدت ۱۹ دقیقه از آن استفاده میکردند. در تاریخ ۱ اوت (۱۰ مرداد)، کاربران به طور میانگین اپلیکیشن تردز را ۲٫۶ بار باز کردهاند و در هر بار نیز تنها ۲٫۹ دقیقه از وقت خود را به این برنامه اختصاص دادند.
یک شرکت آماری و تحلیلی دیگر به نام SimilarWeb نیز ادعای مشابه شرکت Sensor Tower را مطرح کرده است. طبق اطلاعات به دست آمده توسط این شرکت، تعداد کاربران تردز در تاریخ ۱۶ تیر (۷ ژوئیه) برابر با ۴۹ میلیون بوده است. حدود چند هفته بعد و در تاریخ ۷ مرداد (۲۹ ژوئیه)، تعداد کاربران این پلتفرم با کاهشی ۷۸ درصدی به ۱۱ میلیون رسیده است.
شایان ذکر است که با وجود عملکرد ضعیف پلتفرم تردز، مارک زاکربرگ به آینده این شبکه اجتماعی امیدوار است. مدیرعامل متا اعلام کرده است که پلترفم تردز رشد بسیار خوبی داشته و به صورت روزانه نیز کاربران بیشتری از آن استفاده میکنند که فراتر از حد انتظار این شرکت بوده است. این مقام مسئول اعلام کرده که متا در حال حاضر تمرکز خود را بر بهبود تردز و رشد روز افزون جامعه کاربران آن قرار داده است.
زمانی که تردز در ماه گذشته میلادی معرفی شد، از بسیاری از قابلیتهای مهم رقیب خود یعنی توییتر بیبهره بود ولی اخیرا بروزرسانی برای این برنامه عرضه شد که قابلیتهای جدیدی را در دسترس آن قرار داد. در این راستا، امیدوارم که در آینده نیز تردز به قابلیتهای بیشتری مانند نسخه وب مجهز شود تا فاصله آن توییتر کمتر شود.