با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
هویت دیجیتال آنلاین، شناسه اسکن چشم
عکس : هویت دیجیتال آنلاین، شناسه اسکن چشم

با بحرانی‌تر شدن هویت دیجیتال آنلاین ، شرکت قدیمی سام آلتمن، Worldcoin ، راه‌اندازی پروتکلی را اعلام کرد که از بلاک چین، رمزگذاری با اثبات دانش صفر (ZKP) و مشوق‌های مالی (در قالب ارز دیجیتال) برای تأیید داده‌های بیومتریک استفاده می‌کند. ورلد کوین با WorldID خود وعده مبارزه با اطلاعات نادرست و مزارع ربات های هوش مصنوعی را می دهد. ارائه جوایز ارز دیجیتال برای داده های بیومتریک، عدم اطمینان نظارتی را به اسکن بیومتریک آنلاین اضافه می کند زیرا برخی کشورها آن را نقض مقررات مالی می دانند.

تاریخچه جهانی کوین

در دوران طلایی بلاک چین (2018-2019)، زمانی که سؤالات مطرح شده در مکالمات روزمره وعده داده می شد که توسط این فناوری حل شود، گروهی از مردم شروع به کار روی یک پروژه جاه طلبانه به نام Worldcoin کردند. این پروژه سعی کرد راه حلی برای چالش شناسایی آنلاین منحصر به فرد (به اصطلاح هویت دیجیتال ما) بیابد. به طور خاص، Worldcoin سیستمی را برای ثبت و ذخیره داده‌های بیومتریک دیجیتالی کاربران و ارائه پاداش به آنها در قالب توکن‌های دیجیتال توسعه داد. داده هایی که Worldcoin جمع آوری کرد اسکن عنبیه بود. برای پیوستن به پایگاه کاربران، افراد به مکان تعیین شده می‌روند و رضایت می‌دهند که عنبیه‌هایشان اسکن شود. این کار با استفاده از یک جسم کروی براق که آنها را Orb نامیدند انجام شد. در مدت کوتاهی که Orb داده ها را جمع آوری کرد، پایگاه داده قابل توجهی از عنبیه های انسانی جمع آوری شد. همانطور که عموماً انتظار می‌رفت، کشورهای کمتر توسعه‌یافته بیشترین کاربران را داشتند، زیرا Worldcoin توکن‌ها را به عنوان انگیزه (یعنی پول) « به‌صرفه برای انسان بودن » تضمین می‌کرد.

دستگاه بیومتریک سفارشی Orb Wordcoin :

فناوری پشت طرح شناسایی به شرح زیر است: اسکن های عنبیه به صورت دیجیتالی با استفاده از یک تابع درهم سازی مبهم شدند (این یک تکنیک رمزنگاری است که در آن می توان یک مجموعه از داده های دیجیتال را رمزگذاری کرد تا با یک کلید دیجیتال منحصر به فرد برای خواندن این داده ها مطابقت داشته باشد). آن هش منحصر به فرد به عنوان شناسه منحصر به فرد هر فرد به پایگاه داده اضافه شد. حتی با وجود اینکه این داده ها رمزگذاری شده اند، نگرانی های قابل توجهی مبنی بر اینکه نقض احتمالی داده ها می تواند یک کابوس حریم خصوصی و داده ایجاد کند، مطرح شد. جامعه کریپتو نگرانی های جدی در مورد آینده ترسناک دیستوپیایی داشت که این پروژه را تضعیف می کرد. پروژه Worldcoin تقریباً فراموش شده بود و یکی از جاه طلبانه ترین و در عین حال مبهم ترین در جامعه کریپتو به حساب می آمد.

تولد دوباره و تغییر نام تجاری Worldcoin

به سرعت به سال 2022، زمانی که رهبر پروژه Worldcoin، سام آلتمن، به عنوان مدیر عامل OpenAI در سطح جهانی شهرت یافت.

اوایل این هفته، پروژه "جدید" Worldcoin در سراسر جهان راه اندازی شد، اما با یک تفاوت قابل توجه. این به عنوان " یک هویت و شبکه مالی جدید متعلق به همه " منتشر می شود . تغییر نام تجاری مهم است، زیرا در حال حاضر، تیم پروژه ادعا می کند که چیزی که آنها می سازند از زیرساخت کلید عمومی (PKI) که توسط شرکت های بزرگ یا جامعه فنی اینترنتی مستقر شده است قابل تشخیص نیست. PKI مجموعه‌ای از استانداردها، نرم‌افزار و سخت‌افزار است که در گواهی‌های دیجیتال و برای مدیریت رمزگذاری کلید عمومی استفاده می‌شود. این کار از طریق مقامات گواهی انجام می شود، یکی از قابل توجه ترین پیاده سازی ها پروتکل HTTPS است که برای مرور امن وب استفاده می شود. Worldcoin از یک تکنیک رمزنگاری به نام اثبات دانش صفر یا ZKP استفاده خواهد کرد .

این تکنیک مبهم اجازه می دهد تا تأیید شود که «گزاره داده شده درست است، در حالی که از انتقال هر گونه اطلاعاتی فراتر از حقیقت صرف گزاره به تأییدکننده اجتناب می شود». این تکنیک در برخی از ارزهای دیجیتال حریم خصوصی استفاده می‌شود و امکان تقسیم‌بندی حریم خصوصی آنلاین تعریف‌شده توسط کاربر را نشان می‌دهد که به گزینه‌ها اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند چه اطلاعاتی را می‌خواهید با چه کسی به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، مرورگر شما نیازی به دانستن تمام اطلاعات و اطلاعات شما ندارد. در واقع، فقط از IP شما (برای موقعیت جغرافیایی) و اطلاعاتی مانند جنسیت یا سن برای تبلیغات یا اهداف دیگر استفاده می کند. راه‌حل‌های ZKP در برنامه‌های ردیابی COVID-19 آزمایش شدند و هسته اصلی پیشنهاد جدید هویت دیجیتال اتحادیه اروپا هستند.. نگرانی های قابل توجهی در مورد دروازه بان های مقامات گواهی که داده ها را ذخیره می کنند وجود دارد. این موضوع برای داده های حساس مانند داده های بیومتریک جمع آوری شده توسط Orbs بسیار مهم است.

این داده ها چگونه ذخیره می شوند؟ آیا هر نسخه رمزگذاری نشده ای از داده های عنبیه به شیوه ای امن (مثلاً در حافظه داخلی موقت Orb) ذخیره می شود؟ چه کسی به این داده ها دسترسی دارد؟ یا حتی بدتر از آن، ممکن است به بازار سیاه ختم شود یا به نحوی مورد سوء استفاده قرار گیرد؟ Worldcoin در گزارش راه اندازی خود ادعا کرد که: « The Orb یک نوار بالا برای دفاع در برابر حملات مقیاس پذیر تعیین می کند. با این حال، هیچ سیستم سخت افزاری در تعامل با دنیای فیزیکی نمی تواند به امنیت کامل دست یابد .

یکی از راه‌های نگاه به Worldcoin این است که بسیار شبیه PKI اپل است و جای نگرانی وجود ندارد. یک تفاوت با Worldcoin این است که بخشی از داده های شناسه در بلاک چین عمومی و منبع باز اتریوم ذخیره می شود، در حالی که شناسه های جهانی بر اساس پروتکل Worldcoin صادر می شوند. پروتکل Worldcoin توسط Tools For Humanity توسعه یافته است .، شرکتی که توسط بنیانگذاران پروژه اصلی Worldcoin ایجاد شده است: الکس بلانیا و سام آلتمن. این طراحی تضمین می‌کند که هیچ شخص ثالث قابل اعتمادی نمی‌تواند خطرات مربوط به مدیریت داده یا مسئولیت‌پذیری مرتبط با آن را معرفی کند. کاربران کنترل فرآیند را دارند. با این حال، گذشته به ما نشان داده است که کاربران انسانی معمولا ضعیف ترین حلقه هستند. عوامل انسانی شامل این خطر واقعی است که کاربران داده های بیومتریک خود را مانند سونوگرافی های خود به اشتراک بگذارند. تاکنون فناوری راهی برای محدود کردن نقض داوطلبانه حریم خصوصی و امنیت پیدا نکرده است. ناظران داده های بریتانیا در دفتر کمیساریای اطلاعات، قبلاً تحقیقاتی را در مورد اقدامات حریم خصوصی و حفاظت از داده Worldcoin اعلام کرده اند.

صفحه اصلی Worldcoin این نقشه تعاملی کاربران جهانی خود را نشان می دهد.

بخش دیگری از پروژه همچنین آن را به طور قابل توجهی از طرح های شناخته شده PKI متفاوت می کند، و این یک پاداش ارز دیجیتالی است که بازیگران برای به اشتراک گذاری داده های بیومتریک خود دریافت می کنند.

Worldcoin در زمان راه اندازی آن در ایالات متحده قابل دسترسی نبود و هر کسی که مایل به شرکت در آن بود باید تأیید می کرد که خارج از ایالات متحده است. گزارش راه اندازی Worldcoin به وضوح بیان می کند که توکن های توزیع شده در سیستم تنها در جایی در دسترس خواهند بود که قوانین اجازه چنین اتفاقی را بدهد.

چرا این مهم است؟

گذشته از مسائل فنی، حریم خصوصی و داده‌ها و سایر سوالات اخلاقی مطرح شده، مشوق‌های مالی و زیرساخت‌های زیربنایی پروژه نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تنها چند سال پیش، متا (در آن زمان فیس بوک) و مارک زاکربرگ راه اندازی توکن دیجیتال لیبرا را اعلام کردند.، که به قول آنها می تواند راه حلی برای پرداخت های بین کره ای با ارزهای مختلف در تمام برنامه های متا (فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ) ارائه دهد. متا با موسسات پرداخت بزرگی مانند Visa و Mastercard و خرده‌فروشان آنلاین غول‌پیکر مانند Ebay قراردادهایی امضا کرد، اما قانون‌گذاران ایالات متحده این پروژه را اژدر کردند. در سه جلسه استماع جداگانه در برابر قانونگذاران ایالات متحده در مجلس سنا و مجلس نمایندگان، ایالات متحده به صراحت اعلام کرد که هیچ سکه دیجیتال صادر شده توسط یک شرکت خصوصی نمی تواند به عنوان وسیله پرداخت بین المللی در نظر گرفته شود، به ویژه اگر به آن مرتبط باشد یا به هر نحوی مرتبط باشد. به دلار آمریکا که به عنوان ارز ذخیره جهانی در نظر گرفته می شود. پروژه Libra پس از دو سال تعطیل شد و ذکر Libra از وب سایت های شرکت پاک شد.

ارزهای دیجیتال صادر شده توسط شرکت های خصوصی همچنان مورد توجه قدرت های دولتی بزرگ و سازمان های مالی بین المللی مانند ایالات متحده آمریکا و بریتانیا و بانک تسویه حساب های بین المللی یا هیئت ثبات مالی G7 هستند. در واقع، این ممکن است مانع مهم تری برای Worldcoin نسبت به جمع آوری داده ها و مسائل مربوط به حریم خصوصی باشد.

ورلد کوین ایده «اثبات شخصیت بودن » را ترویج می‌کند که فرد را هم انسان و هم منحصر به فرد می‌سازد و ممکن است برای تشخیص و شناسایی هویت‌های هوش مصنوعی مانند ربات‌ها، مزارع ربات و «انسان‌های جعلی» ضروری باشد. مطمئناً در مورد این پروژه بیشتر خواهیم شنید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین