با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
زنان برنامه نویس؛ زنانی که شغل خود را ترک کرده و پا به دنیای کدنویسی گذاشتند
عکس : زنان برنامه نویس
.
جسیکا گیلبرت، معلم کدنویسی در بریتانیا می‌گوید: «هرگز فکر نمی‌کردم برای کار کردن در بخش فناوری فرد مناسبی باشم.»

این احساسی است که بسیاری از زنان با آن همذات‌پنداری می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهند که زنان در مقایسه با مردان کمتر در مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات کار می‌کنند.

با توجه به این وضعیت، یک شکاف مهارتی بزرگ در بخش فناوری وجود دارد و اگر همینطور ادامه یابد تا سال ۲۰۲۵ از هر ۱۱۵ نفر کارمند در بخش فناوری تنها یک نفر زن خواهد بود.
با این حال، برخی از زنان با قدم گذاشتن در این مسیر در حال ایجاد تغییر در این روند هستند.

بر اساس گزارش اداره آمار ملی بریتانیا، در سال ۲۰۲۱ آمار زنان شاغل در بخش برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار حدود ۱۵ هزار نسبت به سال قبل‌تر آن افزایش یافته است.

همچنین شمار زنان شاغل در بخش طراحی وب نیز شاهد افزایش ده هزاری نفری بوده است.

اما طبق آمار(SheCodes) یکی از مراکز آموزش کدنویسی زنان، علیرغم این دستاوردها و تغییرات، زنان در حال حاضر تنها ۲۵ درصد از مشاغل کدنویسی را پوشش می‌دهند.

«سخت است اما ارزشش را دارد»


جسیکا، ۲۸ سال دارد و اهل گلاسگو اسکاتلند است. او پنج سال معلم یک مدرسه ابتدایی در رنفروشایر بود ولی پس از سال‌ها حضور همه روزه در کلاس درس حس کرد که دیگر به فرسودگی شغلی رسیده است.

او می‌گوید که شب‌ها و آخر هفته‌ها را صرف آماده‌سازی محتوای درسی می‌کرد و بیشتر درآمدش را هم خرج تهیه منابع درسی برای شاگردانش می‌کرد یا از دوستان و اقوامش لوازم مورد نیاز در کلاس را قرض می‌گرفت.

جسیکای ۲۸ ساله می‌گوید تا قبل از اینکه آگهی اینستاگرامی در مورد دوره آموزشی رایگان هشت هفته‌ای در زمینه کدنویسی را ببیند «هیچ ایده‌ای» در مورد کار کردن در بخش فناوری نداشت.

او گفت: من در علوم و ریاضیات در مدرسه خوب نبودم، برای همین فکر نمی‌کردم بتوانم کدنویسی کنم. فکر می‌کردم که درهای این زمینه به روی من بسته است. صادقانه بگویم، راستش من حتی نمی‌دانستم مهندس نرم افزار چیست.

جسیکا در ادامه افزود: تصورم این بود که این شغل مردانه است. خب هیچ زن دیگری را نمی‌شناختم که در این بخش کار کند تا بتوانم به عنوان یک الگو یا انگیزه به او نگاه کنم.

پس از اولین دوره کدنویسی، جسیکا به آموزش در این زمینه ادامه داد و در کنار آن تدریس هم می‌کرد، که به گفته او «سخت بود اما ارزشش را داشت».

در حال حاضر جسیکا به عنوان یک مهندس نرم‌افزار جوان کار می‌کند و می‌گوید با وجود آنکه درآمدش کمتر از درآمد معلمی است اما از کار جدیدش بسیار خوشحال‌تر است.

«استعداد بکر»


تسلیما فردوس، ۲۵ ساله، در دانشگاه، علوم زیست پزشکی خواند و پس از آن به عنوان دستیار مراقبت‌های بهداشتی در سازمان بهداشت ملی بریتانیا مشغول به کار شد.

او هم مانند جسیکا حس رضایت شغلی کافی نداشت.

پس از خواندن داستانی در مورد یک زن کدنویس، تسلیما هم به فکر تغییر شغلش افتاد ولی از آن جایی که پیش‌زمینه علوم داشت در مورد کار در بخش فناوری مردد بود.

تسلیما می‌گوید با خودش فکر کرد که «در نهایت چه چیزی را از دست خواهم داد؟» و سریع دنبال آموزش کدنویسی رفت و یک دوره ۱۴ هفته‌ای کدنویسی را فراگرفت.

او می‌گوید: «در تیم من همه مرد هستند، اما خب این شروع کار است.»

او افزود: فکر نمی‌کنم که تغییر شغل دیگر به اندازه گذشته دلهره‌آور باشد. اگر می‌توانید ساعاتی زیادی را با جدیت کار کنید، دلیلی وجود ندارد که شغل فناوری برای شما مناسب نباشد.
براساس داده‌های اداره آمار ملی بریتانیا از ژوئن ۲۰۲۲ به اینسو، بیش از ۵۱۲ هزار مرد به عنوان برنامه نویس، کارشناس توسعه نرم افزار و کارشناس طراحی وب مشغول به کار بوده‌اند در حالی که تنها ۱۱۳ هزار زن در این بخش‌ها کار می‌کنند - یعنی چیزی حدود ۱۸ درصد.

سازمان (Code First Girls) که توسط زنان تأسیس شده است، دوره‌های کدنویسی رایگان را برای زنان فراهم کرده و زمینه استخدام آنها در شرکت‌های فناوری را فراهم می‌کند.

آنا بریلسفورد، مدیر اجرایی این سازمان می‌گوید: باید فرصت از بین بردن این کلیشه‌ها به زنان داده شود.

او افزود: استعدادهای بکری وجود دارند که متقاعد شده‌اند مشاغل فناوری تنها برای مردان است و فکر می‌کنند مهارت‌های لازم در این زمینه را ندارند. اما اکنون این زنان با انبوهی از تجربه آمده‌اند تا تحولی را در زمینه مشاغل فناوری ایجاد کنند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین