با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
اپل احتمال دارد غول برنامه‌های ورزشی دنیا را خریداری کند
عکس : اپل احتمال دارد غول برنامه‌های ورزشی دنیا را خریداری کند

هر از گاهی شاهد آن هستیم که یک تحلیلگر وال استریت به اپل توصیه می‌کند که دیزنی را بخرد. همین اواخر در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱) بود که لورا مارتین گفت اپل و دیزنی «باهم ارزش بیشتری دارند تا جدا از هم» آتش تحلیلگران را شعله‌ورتر کرد. مدیر عامل فعلی دیزنی باب ایگر، در زندگی‌نامه خود که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نوشت که اگر استیو جابز در سال ۲۰۱۱ از دنیا نمی‌رفت، مذاکرات ادغام بین این دو شرکت نهایی می‌شد.

اپل و دیزنی همیشه به لطف استیو جابز ارتباط خواهند داشت

شایعه ادغام اپل و دیزنی معمولا حداقل یک بار در سال منتشر می‌شود و برخی اوقات حتی چند بار در سال هم این شایعه دیده می‌شود. دلیل این موضوع هم آن است که اگرچه اپل در اصل یک شرکت فناوری است، اما با اپل تی وی پلاس و اپل موزیک سهم بزرگی در تجارت برنامه‌های سرگرمی دارد. از طرفی دیزنی هم گهگاه وارد بازی‌های فناوری شده است و حتی چند سال پیش روی شارژرهای بی‌سیم OTA کار می‌کرد. این شرکت همچنین مجوز شخصیت‌های کارتونی نمادین خود را به تولیدکنندگان گوشی و قاب گوشی می‌دهد و بازی‌های ویدیویی را نیز با استفاده از شخصیت‌های محبوب خود توسعه می‌دهد.

البته به به لطف پیکسار همیشه ارتباط بین استیو جابز با دیزنی وجود دارد. جابز یکی از بنیانگذاران و همچنین مدیر عامل خانه انیمیشن کامپیوتری بود که اولین موفقیت بزرگ خود را با نام «داستان اسباب بازی» منتشر کرد و زمانی که پیکسار در سال ۲۰۰۶ توسط دیزنی به قیمت ۷٫۴ میلیارد دلار خریداری شد، استیو جابز در راس آن قرار داشت.

حالا پس از تمامی این تفاسیر، تحلیلگر Wedbush گفته که اپل احتمالا علاقه‌مند به خرید بخش‌هایی از تجارت تلویزیونی دیزنی است که به طور متقابل دیزنی نیز در پی فروش آن است. به گفته باب ایگر مدیر عامل دیزنی، این عناوین که قصد فروش آنها را دارند، ممکن است هسته اصلی دیزنی نباشند. برای مثال این شرکت شاید ESPN (سردمدار برنامه‌های ورزشی در دنیا) را به فروش برساند و همچنین اعتقاد بر این است که مشارکت‌های استراتژیک بالقوه بیشتری در راه است.

از طرف دیگر شاهد آن هستیم که اپل تی وی پلاس به دنبال اضافه کردن محتواهای ورزشی زنده بیشتر است. این سرویس امسال بیسبال را به برنامه‌های خود اضافه کرد و از قرارداد انحصاری ۱۰ ساله هم برای پخش لیگ برتر فوتبال، به دلیل امضای قرارداد لیونل مسی تا سال ۲۰۲۵ با تیم اینتر میامی بسیار استقبال شد.

به اعتقاد تحلیلگر معروف Wedbush خرید ESPN برای اپل جذاب‌تر خرید کل دیزنی است

آنچه این تحلیلگر می‌گوید این است که ESPN برای اپل بسیار جذاب‌تر از کل دیزنی است، زیرا به اپل امکان دسترسی به محتوای ورزشی ارزشمندی را می‌دهد و به آن کمک می‌کند تا پخش زنده رویدادهای ورزشی مهم خود را افزایش دهد و در عین حال اعتبار اپل تی وی پلاس را بالاتر می‌برد.

او می‌گوید که خرید ESPN می‌تواند ۵۰ میلیارد دلار برای اپل هزینه در بر داشته باشد و البته سوابق این شرکت نشان داده که خیلی اهل معامله با مبالغ بسیار بالا نیست زیرا بزرگترین معامله‌ای که اپل تا به حال انجام داده، معامله‌ای بود که در سال ۲۰۱۴ برای خرید بیتس به مبلغ ۳ میلیارد دلار انجام داد. با این حال این تحلیلگر پس از ناموفق بودن مناقصه‌ای که اپل در مورد NFL (لیگ فوتبال آمریکایی) داشت، معتقد است که تیم کوک مدیر عامل اپل می‌داند که باید راهی برای دستیابی به محتوای ورزشی برای اپل تی وی پلاس پیدا کند.

البته مشتریان دیگری نیز برای ESPN وجود دارد که معروفترین آنها آمازون، گوگل و ورایزن هستند که با ورود اپل به جمع آنها، ممکن است به یک جنگ مزایده بر سر این سرویس بزرگ پخش محتوای ورزشی ختم شود.

در هر صورت چیزی که مشخص است، این است که اگر دیزنی تصمیم بگیرد ESPN را برای فروش بگذارد، اپل از علاقه‌مندان قطعی آن خواهد بود. اما سوال مهم این است که این شرکت آیا به اندازه کافی علاقه دارد تا به چنین مبلغ هنگفتی را بپردازد تا سرویس فرهنگی و سرگرمی خود را متحول کند؟ چیزی که اپل نشان داده همیشه از آن دوری کرده است...

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین