با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند به ۴.۳ میلیارد نفر رسید
عکس : تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند به ۴.۳ میلیارد نفر رسید

اتحادیه GSMA به تازگی گزارش خود در مورد تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است. به ادعای این گزارش، اکنون ۴.۳ میلیارد نفر که شامل ۵۵ درصد جمعیت جهان می‌شود؛ از گوشی‌‌های هوشمند استفاده می‌کنند. تعداد کاربران اینترنت موبایل نیز معادل با ۴.۶ میلیارد نفر بوده که ۴ میلیارد نفر آنها، از طریق گوشی‌های هوشمند به اینترنت متصل می‌شوند.

به گزارش GSMA، اختلاف قابل توجهی میان مناطق متفاوت در دسترسی به اینترنت همراه وجود دارد. ۶۹ درصد کاربران گوشی‌های هوشمند در آمریکای شمالی، آسیای شرقی و اقیانوسیه از اینترنت 4G یا نسل چهارم اینترنت همراه استفاده می‌کنند؛ در صورتی که حدود یک سوم کاربران در مناطقی چون آفریقا و خاورمیانه، همچنان توسط 3G یا نسل سوم به اینترنت وصل می‌شوند.

رشد چشمگیر تعداد کاربران اینترنت موبایل ادامه دارد؛ اما حدود ۳.۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان همچنان به اینترنت همراه دسترسی ندارند. با استناد به آمار ارائه شده توسط GSMA، حدود ۳۸ درصد از کاربران مناطقی که دارای اینترنت هستند؛ از این سرویس استفاده نمی‌کنند و در مناطقی چون آفریقا و آسیای جنوبی نیز این آمار به ۵۹ و ۵۲ درصد می‌رسد.

یکی از بخش‌های جالب این گزارش، استفاده حدود ۸۰۰ میلیون نفر یا تقریبا ۸ درصد جمعیت جهان از فیچر‌فون‌ها یا گوشی‌های ساده برای اتصال به اینترنت است. از جمله موانعی که سر راه گسترش بیشتر گوشی‌های هوشمند قرار گرفته‌اند؛ می‌توان به ضعف مهارت‌های دیجیتالی، کم‌سوادی، نگرانی‌های امنیتی و عدم امکان دسترسی به محتوای مورد نظر کاربران اشاره کرد.

به گفته آقای «متس گرن‌رد» که از مدیران ارشد اتحادیه GSMA است؛ عدم امکان اتصال به اینترنت موجب محرومیت میلیارد‌ها نفر از دسترسی به سرویس‌هایی کاربردی و همچنین موقعیت‌های مخصوص کسب درآمد به صورت آنلاین می‌شود. این امر به کیفیت زندگی افراد کم در‌آمد، کم‌سواد یا ساکنین شهر‌های کوچک و روستا‌ها آسیب می‌زند. با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و بروز مشکلات متعدد اقلیمی در سال‌های اخیر، این مقام اتحادیه GSMA کنار زدن موانع ذکر شده و جلوگیری از گسترش این شکاف دیجیتالی را بهترین راه برای بهبود کیفیت زندگی این افراد می‌داند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین